Теоретичні та практичні види підготовки тенісистів: особливості та вплив на результативність гри

Автор(и)

  • Олександра Баканова Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»:, Україна https://orcid.org/0000-0002-9642-5198

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.01

Ключові слова:

гра, соціально-психологічна підготовка, спортсмени, тактична підготовка, теоретична підготовка, теніс, тенісисти, технічна підготовка, фізична підготовка

Анотація

Теніс є одним із найбільш вимогливих видів спорту, оскільки він потребує від гравців досягнення високого рівня розвитку фізичних якостей, технічної і тактичної майстерності та психологічної стійкості. Тому вивчення теоретичних, фізичних, тактичних та психологічних аспектів підготовки тенісистів є важливим для здобуття високих результатів у цьому виді спорту. Мета дослідження: аналіз теоретичної, фізичної, тактичної, психологічної підготовки тенісистів та вивчення їх особливостей. Методи дослідження: теоретичний аналіз й узагальнення наукової і методичної літератури. Результати дослідження. Проведено аналіз теоретичної, фізичної, тактичної та психологічної підготовки тенісистів. Розкрито особливості та вивчено вплив зазначених видів підготовки на результативність гри в теніс. Висновки. У тенісі важливо мати комплексну підготовку, яка включає теоретичний, фізичний, технічний, тактичний і психологічний аспекти. Теоретична підготовка допомагає розуміти правила гри, стратегії та тактики на корті. Фізична підготовка спрямована на підвищення рівня розвитку фізичних якостей. Технічна підготовка допомагає вдосконалювати техніку ударів і рухів на корті. Тактична підготовка передбачає вивчення стратегій гри та здатність адаптуватися до різних стилів гри супротивника. Психологічна підготовка спрямована розвиток стійкості, концентрації, мотивації та  контролю емоцій для досягнення успіху на корті. Теоретична, фізична, технічна, тактична та психологічна підготовка є важливими складовими успішної гри в теніс. Розуміння особливостей кожного виду підготовки та їх впливу на результативність гри допомагає тренерам та спортсменам оптимізувати тренувальний процес для досягнення максимальних результатів.

Біографія автора

Олександра Баканова, Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»:

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, завідувач кафедри фізичного виховання, спорту та реабілітації

Посилання

Бабій, В., & Маліков, М. (2010). Зміна адаптивних можливостей організму дітей середнього шкільного віку під впливом систематичних занять великим тенісом. Спортивний вісник Придніпров'я, 1, 33–35. URL: http://surl.li/oiiad.

Бичук, І., & Грициєнко, Н. (2013). Характеристика фізичної підготовленості юних тенісистів. Молодіжний науковий вісник, 66–68. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/6675/1/15.pdf.

Білюк, С.П. (2013). Психологічні особливості тенісистів на ранньому етапі підготовки (молодша вікова категорія). Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка», 25, 16–18. URL: http://surl.li/oigai.

Борисова, О. (2013). Сучасні підходи до підготовки тенісистів високого класу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 3–8. URL: http://surl.li/oigar.

Борисова, О.В. (2013). Теоретико-методологічні засади розвитку професійного спорту (на матеріалі тенісу). Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 8 (1), 129–138. URL: http://surl.li/oigbf.

Бурлака, І.В. (2015). Про теоретичну підготовку здобувач освіти тенісистів у внз неспортивного профілю. Актуальні проблеми гуманітарних та природничих наук : мат. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 28–29 жовтня 2016 року) : у 3-х ч. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 3, 65–67. URL: http://surl.li/oigbr.

Бурлака, І.В., & Лукачина, А.В. (2022). Фізичне виховання: теніс : навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/48820/1/FIN_Fizychne_vykhovannya_TENNIS_20220506-1030.pdf.

Височіна, Н.Л., & Макуц, Т.Б. (2015). Індивідуалізація психологічної підготовки та її значущість на різних етапах багаторічного вдосконалення в тенісі. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 19, 8, 17-23. DOI: https://doi.org/10.15561/18189172.2015.0803.

Гант, О.Є. (2016). Програма корекції самооцінки юних тенісистів у системі їх психологічної підготовки. Науковий вісник Херсонського державного університету, 5, 1, 49–55. URL: http://surl.li/oigcj.

Глазирін, І.Д. (2003). Основи диференційованого фізичного виховання : навч. посіб. Черкаси : «Відлуння-Плюс».

Глазирін, І.Д., Олексієнко, Я.І., & Петришин, Ю.В. (2014). Фізичне виховання. Теоретичний курс для здобувач освіти ВНЗ не профільних напрямів підготовки : навч. посіб. Черкаси : Видавець С. Г. Кандич.

Грибан, Г.П. (2009). Життєдіяльність та рухова активність здобувач освіти : монографія. Житомир : Рута. URL: http://surl.li/oiiay.

Жуков, С.М., & Лукачіна, А.В. (2014). Етапи технічної підготовки здобувач освіти у відділенні тенісу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт : зб. наук. пр. Чернігів : ЧНПУ, 112 (4), 112–114. URL: http://surl.li/oigcx.

Євтифієва, І.І. (2020). Інтегральна підготовка тенісистів 10–12 років з використанням технологій візуалізації техніко-тактичних дій : дисертація. Харків : Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b141ac37-b1de-4916-b0f2-009e965b501f/content.

Єрьоменко, В.М., Єварницький, І.А., Криворучко, С.М., & Самохін, О.О. (2022). Особливості спеціальної фізичної підготовки бігунів на короткі дистанції. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 12 (158) 22, 50–54. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.12(158).12.

Ібраімова, М.В. (2012). Теніс : навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл майстерності та навчальних закладів спортивного профілю / за ред. О. П. Моргушенко. Київ : Республіканський науково-методичний кабінет Державної служби молоді та спорту України. URL: https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Programy_navchalni/2019/tenis.pdf.

Кіченок, Н.В. (2021). Методика фізичної підготовки тенісистів до змагань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 6 (137), 71–75. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.6(137).16.

Козак, А., & Ібраімова, М. (2014). Обґрунтування доцільності діагностики координаційних здібностей тенісистів на початковому етапі підготовки. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 19–22. URL: http://surl.li/oigdj.

Крутих, О.В., & Петренко, Г.В. (2021). Удосконалення спеціальної швидкісно-силової підготовки висококваліфікованих тенісистів. Спорт та сучасне суспільство : мат. ХІV Міжнар. студ. наук. конф. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, 39–43.

Круцевич, Т.Ю. (Ed) (2012). Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання : підруч. : у 2-х т. Київ : НУФВСУ «Олімпійська література». Т. 1. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/2984.

Лазарчук, О. (2008). Визначення рівня спеціальних фізичних здібностей майбутніх тенісистів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 3, 248–251. URL: http://surl.li/oigdu.

Лазарчук, О. (2010). Методика побудови тренувального процесу тенісистів першого року навчання в умовах клубної системи. Спортивний вісник Придніпров'я, 2, 225–228. URL: http://surl.li/oiicj.

Лапковський, Е., Яців, Я., & Сарабай, В. (2013). Сучасні вимоги до фізичної підготовки тенісистів. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура, 18, 245–251. URL: http://surl.li/oigej.

Масляк, І.П., & Мамешина, М.А. (2018). Теорія та методика фізичного виховання : навч. посіб. перероб. Харків : ХДАФК.

Мулик, В., & Лобода, В. (2012). Визначення взаємозв’язку морфологічних показників, окремих рухових якостей і виконання елементів техніки юних тенісистів 6–8 років. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 3 (19), 354–357. URL: http://surl.li/oigew.

Мулик, В.В., & Мулик, К.В. (2015). Засвоєння елементів техніки у поєднанні з розвитком рухових якостей юними спортсменами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів : Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 129, 131–135. URL: https://elib.grsu.by/katalog/515973pdf.pdf?d=true.

Решко, С.М., Яценко, О.В., & Гриньов, І.М. (2019). Розвиток фізичних якостей : метод. розробка для проведення практичних занять із дисципліни «Спеціальна фізична підготовка» з курсантами Національної академії внутрішніх справ. Київ : Національна академія внутрішніх справ.

Супруненко, М.В., & Коломейцева, О.М. (2019). Особливості початкового навчання з тенісу здобувач освітиської молоді в університеті неспортивного профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. / за ред. О. В. Тимошенка. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 6 (114) 19, 93–96. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/26633/23.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Ханюкова, О.В. (2015). Аналіз впливу методики планування навчально-тренувального процесу на рівень фізичної підготовленості тенісистів першого року навчання. Фізична культура, спорт та здоров’я : XV Міжнар. наук.-практ. конф. Харків : ХДАФК, 106–108. URL: https://journals.uran.ua/ksapc_conference/article/view/57698.

Шевченко, О.О. (2014). Зміни показників спеціальної фізичної підготовленості юних тенісисток на етапі початкової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6 (44), 126–128. DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2014-6.024.

Шевченко, О.О., Мерзлікін, М. В., & Чуча, Н. І. (2020). Порівняльний аналіз показників моторної функціональної асиметрії у здобувач освіти спортивної спеціалізації бадмінтон, теніс. Спортивні ігри, 3 (17), 115–124. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/327226743.pdf.

Шиян, Б.М. (2009). Теорія і методика фізичного виховання школярів : підруч. : у 2-х ч. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан. Ч. 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Баканова, О. (2024). Теоретичні та практичні види підготовки тенісистів: особливості та вплив на результативність гри. Спортивні ігри, (2(32), 4–22. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.01

Номер

Розділ

Статті