Універсальний дизайн навчання у фізичному вихованні (на прикладі волейболу)
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-1.03Ключові слова:
універсальний дизайн навчання (УДН), волейбол, фізична культура, фізичне вихованняАнотація
Мета - розкрити сутність універсального дизайну у навчанні та охарактеризувати основні прийоми залучення усіх школярів до діяльності на уроках фізичної культури. Методи дослідження: аналіз і узагальнення наукової, методичної літератури та інтернет джерел. Результати дослідження. Стаття розглядає концепцію універсального дизайну у навчанні (УДН). УДН визначається як модель, яку рекомендує впроваджувати всім педагогам, особливо в контексті різноманітних учнів в класах на уроках фізичної культури, де учні мають різні рівні навичок. УДН не лише дозволяє учням з обмеженими можливостями активно брати участь в навчанні, але й приносить користь всім учням. Автори статті зазначають, що реалізація УДН дозволяє вчителям більш індивідуалізовано підходити до навчання, а його базові принципи сприяють загальному покращенню якості освіти. У статті розкрито способи залучення учнів до навчальних завдань та методи підтримки їхнього інтересу. Автори наголошують на важливості використання різноманітних засобів репрезентації та дій для подачі інформації, таких як відео, плакати, особиста чи учнівська демонстрація. Важливим є також врахування індивідуальних особливостей учнів, таких як вікові відмінності, стилі навчання, інтереси, культурні та фізичні особливості. УДН заохочує вчителів враховувати різноманітність учнів та надавати різні способи вираження та дії, щоб кожен учень міг досягти успіху в навчанні. У роботі наведено конкретні приклади того, як використовувати УДН у викладанні фізичної культури, зокрема враховуючи різні способи пояснення, мову викладання та засоби сприйняття для учнів із сенсорними порушеннями або вадами у навчанні. Використання УДН у фізичній культурі може сприяти створенню більш інклюзивного середовища для всіх учнів, враховуючи їхні індивідуальні потреби та забезпечуючи ефективний процес навчання для всіх учасників. Враховуючи індивідуальні відмінності учнів, автори обговорюють необхідність надання різноманітних варіантів залучення та мотивації, оскільки люди реагують по-різному на способи навчання та стимулювання. Також висвітлено важливість створення безпечного та передбачуваного середовища, значущість кооперативного навчання та співпраці між учнями для покращення академічної успішності, фізичної форми та соціальної взаємодії. На основі конкретних прикладів пропонуються варіанти модифікації гри у волейбол для врахування різних потреб та здібностей учнів. Зокрема, розглядаються такі аспекти, як зниження висоти сітки, використання полегшених м'ячів, різноманітність розмірів майданчика та інші інновації для підвищення доступності та ефективності навчання. Додатково, у статті вказується на важливість врахування індивідуальних особливостей учнів, таких як учні з вадами зору, діти на інвалідних візках чи із травмами кінцівок. Також розглядаються методи включення всіх учнів у різні ролі, наприклад, судді, фотографа чи організатора турніру. Автори наголошують на необхідності планування заняття заздалегідь, враховуючи принципи УДН, забезпечуючи доступність навчання для всіх учнів та зважаючи на різноманітність їхніх потреб. Висновки. Універсальний дизайн для навчання заохочує вчителів дивитися і працювати під іншим кутом рішення, які спрямовані на подолання обмежень навчального середовища, а не обмежень учня, що робить учня не проблемою, а частиною розмаїття. Зокрема, модифіковані для використання у спортивному середовищі, настанови УДН можуть допомогти вчителям фізичної культури розробити плани практичних занять і тренувальні методи, для розширення можливостей доступу, участі та прогресу можливостей в загальноосвітній навчальній програмі для всіх учнів. Важливо урізноманітнити практику, щоб усі учні з різними відмінностями могли отримати максимальну користь від освітнього процесу.
Посилання
Денисенко, Н. (2018). Дуальна форма здобуття освіти як інструмент формування мобільних учителів фізичної культури для потреб нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 3 К (97), 174-178. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21373
Лаврін, Г., Ангелюк, І., & Осіп, Н. (2023). Основні характеристики та особливості ігор подібних до баскетболу та його різновидів. Спортивні ігри, (2(28), 61–71. https://doi.org/10.15391/si.2023-2.06
Abrahamson, D., Flood, V. J., Miele, J. & Siu, Y.-T. (2018). Enactivism and ethnomethodological conversation analysis as tools for expanding Universal Design for Learning: The case of visually impaired mathematics. ZDM Mathematics Education, https://doi.org/10.1007/s11858-018-0998-1
Activity and Adaptation Cards. Retrieved from:https://www.nchpad.org/1667/6755/Activity~and~Adaptation~Cards
Al Hazmi, A. N., & Ahmad, A. C. (2018). Universal Design for Learning to Support Access to the General Education Curriculum for Students with Intellectual Disabilities. World Journal of Education, 8(2), 66-72. doi:10.5430/wje.v8n2p66
Bedir, G. (2022). Teachers' Views on the Practices of Universal Design for Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(2), 1324-1342.
Bremer, C. D., Clapper, A. T., Hitchcock, C., Hall, T., & Kachgal, M. (2002). Universal Design: A Strategy To Support Students' Access to the General Education Curriculum. Information Brief.
Burgstahler, S. (2009). Universal Design of Instruction (UDI): Definition, Principles, Guidelines, and Examples. https://eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED506547
Carrington, S., Saggers, B., Webster, A., Harper-Hill, K., & Nickerson, J. (2020). What Universal Design for Learning principles, guidelines, and checkpoints are evident in educators’ descriptions of their practice when supporting students on the autism spectrum?. International Journal of Educational Research, 102, 101583. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101583
Coppola, R., Woodard, R., & Vaughan, A. (2019). And the students shall lead us: Putting culturally sustaining pedagogy in conversation with universal design for learning in a middle-school spoken word poetry unit. Literacy Research: Theory, Method, and Practice, 68(1), 226-249. https://doi.org/10.1177/2381336919870219
Edyburn, D. L. (2010). Would you recognize universal design for learning if you saw it? Ten propositions for new directions for the second decade of UDL. Learning Disability Quarterly, 33(1), 33-41. https://doi.org/10.1177/073194871003300103
Emily N. Gilbert (2019) Designing Inclusive Physical Education with Universal Design for Learning, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90:7, 15-21, DOI: 10.1080/07303084.2019.1637305
Equal Access: Universal Design of Instruction. (n.d.). Retrieved January 14, 2021, from https:// www.washington.edu/doit/equalaccess-universaldesign-instruction
Gauvreau, A. N., Lohmann, M. J., & Hovey, K. A. (2019). Using a universal design for learning framework to provide multiple means of representation in the early childhood classroom. The Journal of Special Education Apprenticeship, 8(1), 3. DOI: https://doi.org/10.58729/2167-3454.1083
Giese, M., Haegele, J. A., & Maher, A. J. (2023). The Ableist Underpinning of Normative Motor Assessments in Adapted Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 1(aop), 1-7. https://doi.org/10.1123/jtpe.2022-0239
Gilbert, E.N. (2019). Designing inclusive physical education with universal design for learning. Journal of Physical Education, Recreation, and Dance , 90(7), 15–21. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1637305
Haegele, J.A., Holland, S. K., Wilson, W.J., Maher, A.J., Kirk, T.N. & Mason, A. (2023). Universal design for learning in physical education:Overview and critical reflection. European Physical Education Review. pp. 1-15. https://doi.org/10.1177/1356336X231202658
Harshbarger, D. (2020). Universal Design for Learning (UDL): A beginner’s guide for online higher education instructors. Journal of Online Higher Education, 4(1), 1–13.
He, Y. (2014). Universal design for learning in an online teacher education course: Enhancing learners’ confidence to teach online. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 283-298.
Lauren, J. Lieberman & Michelle, Grenier (2019). Infusing Universal Design for Learning into Physical Education Professional Preparation Programs. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90:6, 3-5, DOI: 10.1080/07303084.2019.1615790
Lavrin, G.Z., Sereda, I.O., Kuczer, T.V., Grygus, I.M., Zukow, W. (2019). The Results of Student’s Survey on Models of Physical Education in Universities and Motivations to Encourage for Active Participation in Physical Education. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8 (2), 140-143. URI: http://repozytorium.umk.pl/handle/item/5916
Lopes-Murphy, S. (2012). Universal design for learning: Preparing secondary education teachers in training to increase academic accessibility of high school English learners. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(6), 226-230. https://doi.org/10.1080/00098655.2012.693549
Luangrungruang, T., & Kokaew, U. (2018). Applying universal design for learning in augmented reality education guidance for hearing impaired student. In 2018 5th International Conference on Advanced Informatics: Concept Theory and Applications (ICAICTA) (pp. 250-255). IEEE.
Melissa Bittner, Lisa Silliman-French, Lauren J. Lieberman & Rebecca Lytle. (2020). 12 Myths and Facts about Physical Education for Students with Disabilities. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91:1, 24-32. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1679297
Munafo, C. (2017). Towards a New Culture in Physical Education with the Universal Design for Learning. International Journal of Sport Culture and Science, 5(1), 1-10.
Pisha, B., & Coyne, P. (2001). Smart from the start: The promise of universal design for learning. Remedial and special education, 22(4), 197-203. https://doi.org/10.1177/074193250102200402
Saito-Kitanosako, Y. (2012). Applying principles of universal design for learning to early elementary math classes in Japan: A case study (Doctoral dissertation, University of Kansas).
Taunton, S. A., Brian, A., & True, L. (2017). Universally designed motor skill intervention for children with and without disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29, 941-954.
Westine, C. D., Oyarzun, B., Ahlgrim-Delzell, L., Casto, A., Okraski, C., Park, G., ... & Steele, L. (2019). Familiarity, current use, and interest in universal design for learning among online university instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(5), 20-41. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i5.4258
Winston, Kennedy & Joonkoo, Yun (2019) Universal Design for Learning as a Curriculum Development Tool in Physical Education, Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90:6, 25-31, DOI: 10.1080/07303084.2019.1614119
![](https://journals.uran.ua/public/journals/773/article_297434_cover_uk_UA.jpg)