Вплив експериментальної програми на показники спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів 13–14 років
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-2.03Ключові слова:
баскетболісти, швидкість, швидкісно-силові здібності, висота стрибка, тренування, підготовленістьАнотація
Багаторічна підготовка баскетболістів може бути успішно вирішена при обліку вікових особливостей розвитку дітей, рівня їх підготовленості та особливостей розвитку фізичних якостей. Контроль показників спеціальної фізичної підготовленості повинен здійснюватись щорічно з врахуванням науково-методичних особливостей підготовки юних баскетболістів, з ціллю виявлення і пошуку більш ефективних засобів і методів оцінки підготовленості спортсменів на етапі попередньої базової підготовки. Мета дослідження – визначити зміни показників спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів 13–14 років під впливом занять експериментальної програми. Матеріали і методи. Дослідження проводилось протягом 2021–2022 років і включало декілька етапів. В експерименті прийняли участь баскетболісти Львівської обласної дитячо-юнацької спортивної школи етапу попередньої базової підготовки віку 13–14 років (40 спортсменів), які були поділені на дві групи: експериментальну групу та контрольну (по 20 чоловік у кожній). Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математико-статистичної обробки даних. Результати. Проаналізувавши динаміку бігу на 6 м було встановлено, що баскетболісти 13 років експериментальної групи до педагогічного експерименту подолали дану дистанцію за 1,57±0,02 с, після педагогічного експерименту спортсмени покращили час на дистанції на 0,05 с, пробігши за 1,52±0,01 с (p<0,05). Баскетболісти контрольної групи покращили результат, але не суттєво, на 0,02 с. Після експерименту час становив 1,56±0,02 с, до експерименту – 1,58±0,03 с (p>0,05). Спортсмени 14 років експериментальної групи до педагогічного експерименту подолали дану дистанцію за 1,5±0,02 с. Після педагогічного експерименту баскетболісти покращили час на дистанції на 0,06 с, пробігши за 1,44±0,02 с (p<0,05). У баскетболістів 14 років контрольної групи час на дистанції 6 м після експерименту становив 1,49±0,06, а до експерименту – 1,51±0,05, зменшився на 0,02 с (p>0,05). У тесті біг на 20 м баскетболісти 13 років експериментальної групи до експерименту подолали дану дистанцію за 3,9±0,06 с. Після педагогічного експерименту спортсмени покращили час на 0,23 с, пробігши за 3,67±0,09 с (p<0,05). Баскетболісти контрольної групи покращили результат пробігання даної дистанції, але не суттєво, на 0,03 с, до експерименту час становив 3,80±0,35 с, після 3,78±0,34 с (p>0,05). Спортсмени 14 років експериментальної групи до експерименту подолали дану дистанцію за 3,43±0,06 с, після – покращили результат на 0,22 с, пробігши за 3,21±0,08 с (p<0,05). Баскетболісти контрольної групи 14 років пробігли до експерименту за 3,4±0,38 с, після 3,37±0,38 с. Відносна висота стрибка баскетболістів 13 років експериментальної групи дорівнювала 42,3±1,83, після експерименту – 47,7±1,78 см, покращився на 5,4 см (p<0,05). У спортсменів контрольної групи 13 років показник покращився на 1,8 см, до експерименту 42,5±2,41, після експерименту – 44,3±2,35 см (p>0,05). У баскетболістів 14 років експериментальної групи до експерименту результат стрибка був 43,5±1,92, після – 49,2±1,9, покращився – на 5,7см (p<0,05). У представників контрольної групи 14 років результат до експерименту був 43,7±2,31, після експерименту – 45,8±2,20. Висновки: Впровадження експериментальної програми дало змогу покращити показники спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів віку 13–14 років експериментальної групи в тестах: біг на 6 м (p<0,05), біг на 20 м (p<0,05) відносна висота стрибка (p<0,05), порівняно з спортсменами контрольної групи. Для віку 13–14 років важливо враховувати сенситивні періоди, сприятливі для розвитку фізичних якостей, саме на цьому необхідно робити акцент при підборі тестів.
Посилання
Артеменко, Т.Г. (2010). Відбір баскетболістів на етапі початкової підготовки з урахуванням їх особистісних особливостей: дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Безмилов, М. М. (2010). Критерії відбору кваліфікованих баскетболістів у команду: дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Козина, Ж.Л. (2010). Теоретико-методичні основи індивідуалізації навчально-тренувального процесу спортсменів в ігрових видах спорту: автореф. дис. докт. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Корягин, В.М. (2014). До питання індивідуалізації навчання юних спортсменів ігровиків. В: Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 3, 129–35.
Костюкевич, В.М. (2016). Теорія і методика спортивної підготовки у запитаннях і відповідях: навч.-метод. посіб. Вінниця: Планер.
Маслова, О.В. (2010). Спеціальна працездатність і функціональні можливості юних баскетболісток з урахуванням їх біологічного дозрівання [автореферат]. Київ: НУФВіСУ;24 с
Мітова, О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх у процесі багаторічного вдосконалення: дис.канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Мітова, О.О., & Івченко, О.М. (2015). Контроль параметрів уваги у баскетболістів 13-14років на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, 5, 74–77.
Мітова, О.О, & Онищенко, В.М. (2016). Аналіз сучасних підходів до структури та змісту навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки у спортивних іграх. В: Фізична культура, спорт та здоров'я нації. Зб. наук. пр. Вінницьк. держ. пед. ун-ту імені Михайла Коцюбинського, 151–154.
Нестеренко, Н.А. (2013). Швидкісно-силова підготовка баскетболістів 13-14 років залежно від ігрового амплуа: дис. канд. наук з фізичного виховання і спорту. Дніпро.
Ню, Юньфей (2013). Оптимізація розвитку якостей, що визначають результативність ігрової діяльності баскетболістів 13-15 років: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту. Харків.
Платонов, В.М. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и ее практическое применение. К.: Олимпийская литература.
Поплавський, Л.Ю. (2004). Баскетбол. Підручник для студентів вищих навчальних закладів фізичної культури і спорту. Київ: Олімпійська література.
Поплавський, Л.Ю., Маслова, О.В., Безмилов, М.М., Мітова, О.О., Мурзін, Є.В., & Четвертак, О.А. (2019). Баскетбол. Програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ.
Максименко, І.Г. (2010). Етап попередньої базової підготовки у спортивних іграх: експериментальне визначення ефективності традиційної системи тренування. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (3), 49-51.
Сушко, Р.О. (2018). Теоретико-методичні основи розвитку спортивних ігор в умовах глобалізації ( на матеріалі баскетболу): дис. докт. наук з фізичного виховання і спорту. Київ.
Koryahin, V, Hrebinka, H. (2022). Scientific-and-methodological approaches to the training of basketball players aged 10-14 in institutions of out-of-school education. Вісник нац. ун-ту «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Серія: Педагогічні науки, 17(173), 54–9. DOI: 10.5281/zenodo.7077671.