Зміна показників рухових якостей здобувачів вищої освіти з порушеннями зору засобами гри в голбол
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-2.04Ключові слова:
голбол, особи з порушеннями зору, адаптивне фізичне виховання, рухові якості, рухові вправи, здобувач освітиАнотація
У статті висвітлено проблему зростання кількість здобувачів освітянської молоді з порушеннями зору. Рухова активність осіб з обмеженими руховими можливостями, у системі освіти, засобами фізичної культури та спорту набуває все більшого значення. Розглянуто доцільність використання засобів гри голбол з метою розвитку рухових якостей у осіб з вадами зору, що є актуальним. Мета дослідження визначити динаміку змін показників рухових якостей здобувачів вищої освіти з порушеннями зору під час занять голболом. Учасники дослідження. У дослідженні взяли участь 12 здобувачів вищої освіти, юнаків віком 17-18 років, які мали проблеми із порушенням зору. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати дослідження. Представлено результати дослідження впливу занять спортивної гри голбол на рівень розвитку рухових якостей осіб з інвалідністю, зокрема осіб з порушеннями зору в закладах вищої освіти. Визначено ефективність впливу засобів гри голболу на розвиток рухових якостей у здобувачів освіти з порушенням зору, що сприяє адаптації до змінних життєвих умов і регулюванню компенсаторної діяльності рухових дій. Завдяки обраної методики і регулярним заняттям голболом простежуються позитивні зміни за наступними показниками: приріст середньостатистичного значення розвитку швидкісних якостей у представників експериментальної групи становить у 5,2 %, (p<0,05). У представників контрольної групи покращення цього показника відбулося у 1,7 %, що значно менше (p>0,05). Достовірну різницю у 13,6 %, (p< 0,05) зареєстровано у показниках з розвитку вибухової сили за тестом «Кидок набивного м’яча, вагою 1 кг на дальність, сидячи» які належать представникам експериментальної групи, у здобувачів освіти контрольної групи теж відбулися позитивні зміни, але у меншому (p>0,05), відсотковому значенні (4,6 %). Середньостатистичні показники човникового бігу покращилися на 4,8 %, (p<0,05), у представників контрольної групи результати покращилися на 1,9 %, (p>0,05). Динаміка показників за тестом «Ходьба до цілі» теж на 21,6 % вірогідно (p< 0,05) виявилася кращою у представників експериментальної групи ніж у здобувачів освіти з контрольної групи, відповідно на 6,4 %, (p<0,05). Суттєві зміни зареєстровані у швидкості рухових дій руками, за тестом «Копилова», представниками обох досліджуваних груп, але краща динаміка росту показників за цією вправою у 8,4 % теж належить представникам експериментальної групи. Зазначено те, що динаміка розвитку рухових якостей здобувачів освіти визначається межею їх рухових можливостей і рівнем загальної фізичної підготовленості. Висновки. Отже аналіз результатів дослідження щодо розвитку рухових якостей у здобувачів освіти з порушеннями зору показав, що у представників експериментальної групи, які використовували засоби і методи підготовки з голболу, показники швидкості виконання рухових дій, розвитку швидкісно-силових якостей, здатність диференціювання просторових та часових параметрів руху виявилася значно кращими ніж у контрольній групі.
Посилання
Адирхаєв, С.Г. (2016). Формування рухової активності студентів з обмеженими можливостями здоров’я в закладах освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія 15. В.1 (68), 4–8.
Борецька, Н.О. (2019). Адаптивне фізичне виховання: навчально-методичний посібник. Миколаїв. МНУ імені. В. О. Сухомлинського.
Вербин, Н., Шемчук, В., Саїнчук, А., & Терещенко, Т. (2020). Особливості підготовки майбутніх фахівців фізичної підготовки і спорту ло роботи з військовослужбовцями з обмеженими фізичними можливостями. Військова освіта, 2(42), 49–58. https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-2/49-58
Деделюк, Н.А. (2014). Теорія і методика адаптивної фізичної культури: навч.-метод. посібник для студентів. Луцьк: Вежа-Друк.
Жукова, В.Г., & Булгакова, Т.М., (2021). До проблеми адаптивної фізичної культури молоді. Актуальні проблеми спорту, фізичного виховання, здоров’я людини: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих учених, 28–29 жовтня 2021 р. Миколаїв: НУК. імені адмірала Макарова.
Закон України Про фізичну культуру і спорт (Відомості Верховної Ради України (ВВР), https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text
Лаврін, Г.З., & Ангелюк, І.О. (2022). Вплив засобів гри в рінго на рівень координаційних здібностей шестикласників. Спортивні ігри. 1. (23), 12–19. Doi : 10.15391/si.2022-1.02.
Маляр, Е.І., & Маляр, Н.С. (2022). Методичні основи адаптивного спорту: Методичні рекомендації. Тернопіль. ЗУНУ, 32.
Маріонда, І.І., & Мордвінцев, Г.О. (2023). Роль адаптивного фізичного виховання в системі педагогічної освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова. Вип. 90, 90–93. DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.90.18
Невесенко, В.О. (2022). Спорт та фізична культура для осіб з інвалідністю. «Фізична культура в університетській освіті: інновації, досвід та перспективи розвитку в умовах сучасності»: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (Дніпро, 11 травня 2022р.). Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. Справ, 444–448.
Осадченко, Т.М., Семенов, А.А., & Ткаченко, В.Т. (2014). Адаптивне фізичне виховання: навч. посібник. Умань: ВПЦ «Візаві», 210.
Остапенко, Ю.О., & Остапенко, В.В. (2020) Спортивні ігри у професійному становленні студентів економічного профілю. Спортивні ігри, 3 (17), 33–42. doi: 10.15391/si.2020-3.04
Печко, О.М. (2017). Спортивні і рухливі ігри як засіб фізичної реабілітації інвалідів. Спортивні ігри, 1, 46–48.
Руденко, Р.Є., & Магльований, А.В. (2018). Вплив засобів фізичної реабілітації на показники функціонального стану систем організму спортсменів з порушенням функції зорового аналізатора. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. В. 7, 101, 84–87.
Сасіна, І.О., Гребенюк Т.М., & Медведок, Л.Г. (2023). Ключові положення міжнародної політики щодо реабілітації осіб з обмеженнями повсякденного функціонування. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, Вип. 44, 73–82. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series19.2023.44.11
Сліпецька, І.П. (2020). Психолого-педагогічні засади адаптації до соціокультурного простору осіб з обмеженими можливостями здоров’я засобами адаптивної фізичної культури. Система надання освіти дітям з особливими освітніми потребами в умовах сучасного закладу : Збірник за матеріалами VІІІ Всеукр. науково-практичної конференції з міжнародною участю (09 грудня 2020 року). Лисичанськ : ВП «Лисичанський педагогічний коледж Луганського національного університету імені Тараса Шевченка», 203–206.
Сокирко, О.С., & Кемкіна, В.І. (2016). Педагогічні умови корекції рухової сфери дорослих сліпих засобами ігрової діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П .Драгоманова. Серія 15. Вип. 3 (2), 309–311.
Трояновська, М.М. (2018). Адаптивна фізична культура: навч.-метод. посіб. для студентів факультетів фізичного виховання: Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Чернігів.
Ярославська, Л.П. (2014). До питання зародження, розвитку та становлення паралімпійського руху: історія та сучасний стан. Гуманітарний вісник. Серія:Історичні науки. В. 5 (1), 171–185.
Fines, A., & Block, M. (2021). Building collegiate adapted sports: goalball case study. Sport, Education and Society, Т. 26, 3, 326–338. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1729113
Recchia, Roberto, (2021). GSPD (Gruppo Sportivo Paralimpico Difesa) - The Defense Paralympic Project in support of the disabled personnel. Proceedings Book of CISM International Symposium. Ancient Olympia, Greece.
Тindall, D, Foley, J, & Lieberman, L. (2016). Incorporating Sport Education Roles for Students with Visual Impairments and Blindness as Part of a Sport Camp Experience. PALAESTRA, 30(3), 31–36.