Підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку засобом ігор з елементами спорту

Автор(и)

  • Світлана Тітаренко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0001-5544-3376
  • Юлія Бабачук Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8851-924X

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.09

Ключові слова:

рухова активність, підвищення, старші дошкільники, ігри з елементами спорту

Анотація

Проаналізовано дослідження з проблеми підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Зауважено, що рухова активність старших дошкільників є надзвичайно важливим аспектом їхнього розвитку та загального благополуччя. Вона сприяє правильному фізіологічному розвитку дітей, формуванню і зміцненню м’язів, розвитку координації рухів та збереженню нормальної функції опорно-рухового апарату. Встановлено, що важливим чинником, що впливає на стан здоров’я та працездатність дитячого організму є рухова активність, тобто природна потреба в русі, задоволення якої є неодмінною умовою всебічного розвитку дитини. Акцентовано увагу, що ефективним засобом підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку є ігри з елементами спорту, які доцільно систематично проводити в закладі дошкільної освіти. Мета дослідження – обґрунтування впливу ігор з елементами спорту на підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Визначено, що ігрова форма організації рухової діяльності дітей виступає стимулом для емоційного насичення, формує мотивацію до активної участі та забезпечує якісне та активне виконання рухових дій. Також важливо відзначити, що проведення ігор з елементами спорту на свіжому повітрі має подвійний або навіть потрійний оздоровчий вплив на організм дитини. Усе це підкреслює важливість і доцільність використання ігор з елементами спорту в процесі фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку, зокрема підвищення рухової активності. Обґрунтовано, що використання ігор з елементами спорту значно розширює можливості фізичного розвитку дитячого організму. За допомогою спортивних ігор діти вивчають техніку виконання рухів, тактичні комбінації, що вимагають взаємодії між учасниками, а також розвивають орієнтацію в просторі та часі. Введення елементів спортивних ігор у дошкільному віці створює основу для систематичних занять одним із видів спорту в подальших роках в школі та в житті. Запропоновано приклади рухливих ігор з елементами спорту для підвищення рухової активності дошкільників.

Біографії авторів

Світлана Тітаренко , Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної педагогіки і психології

Юлія Бабачук , Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

асистент кафедри теорії і методики фізичного виховання

Посилання

Артемова, Л.В. (2001). Розвиток теорії та практики дитячої гри. Сторінки історії. Дошкільне виховання, 7, 18–19.

Бабачук, Ю.М. (2014). Педагогічні умови використання спортивних ігор як практичного засобу фізичного виховання в умовах дошкільного навчального закладу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. праць. Випуск 42. Ч. 1. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 73–76.

Богініч, О.Л. (2007). Фізичне виховання дошкільників засобами гри : навч.-метод. посіб. Київ : Шк. світ.

Богініч, О. Л., & Бабачук, Ю. М. (2014) Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець.

Вільчковський, Е. С. & Денисенко, Н. Ф. (2008). Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець, 156.

Вільчковський, Е. С. & Курок, О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : підручник. Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга».

Денисенко, Н.Ф. & Аксьонова, О.П. (2006). Через рух – до здоров’я дітей : навчально-методичний посібник. Запоріжжя : Диво.

Дмитренко, Т.І. (1979). Теорія та методика фізичного виховання дітей раннього і дошкільного віку. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Вища школа.

Дубогай, О. (2006). Фізкультура як складова здоров’я та успішного навчання дитини. Київ : Вид. дім «Шкільний світ» : Вид. Л. Галіцина.

Єфименко, М. (2014). Рух – це життя. Дошкільне виховання, 7, 26–30.

Загородня, Л.П., Тітаренко, С.А. & Барсуковська, Г.П. (2023). Фізичне виховання дітей дошкільного віку : навчальний посібник; за заг. ред. Л.П. Загородньої. Суми : Університетська книга.

Кононко, О.Л. (2001). Психологічні основи особистісного становлення дошкільника : дис. доктора психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г. Костюка АПН України. Київ.

Конох, О.Є. (2014). Комплекс невикористання засобів спортивних ігор у підвищенні фізичного стану дітей 5–6 років : дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02.

Курок, О.І. (2010). Система навчання старших дошкільників спортивних вправ з м’ячем та ігор з елементами футболу : колективна монографія. Оптимізація фізичного виховання дитини у вітчизняній системі освіти. Запоріжжя : ЗОІППО, 103–124.

Курок, О.І., Васін, Ю.Г. & Синіговець, В.І. (2006). Психолого-педагогічні аспекти навчання складним руховим діям : навчальний посібник. Глухів : РВВ ГДПУ.

Курок, О.І., Хлус, Н.О., & Тітаренко, С.А. (2023). Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій): навчальний посібник. Вінниця : ТОВ «Твори».

Левінець, Н. (2021). Спортивні ігри в дошкіллі: важливі... й можливі! : освітній напрям «Особистість дитини. Спортивні ігри». Дошкільне виховання, 9, 7-9.

Піроженко, Т.О. (Ed.). (2021). Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт дошкільної освіти). URL: https://mon.gov.ua›app›media›rizne›2021.pdf.

Поліщук, О. (2008). Педагогічні технології супроводження процесу фізичного виховання дітей дошкільного віку. Умань : СПД Жовтий.

Про дошкільну освіту (2021) : Закон України від 11 лип. 2001 р. № 2628-III : [ред. від 16.07.2019]. Законодавство України. Верхов. Рада України. Київ, URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (Дата звернення: 07.01.24).

Про Національну доктрину розвитку освіти: указ президента України від 17 квітня 2002 року № 347/2002 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text (Дата звернення: 11.01.2023)

Про освіту Закон України, 1991 р., № 1060-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 (Дата звернення: 29.10.2023).

Поспєлова, І. (2012). Спортивні ігри і вправи – ефективний засіб фізичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 6, 49-55.

Сухомлинський, В.О. (1977). Роки дитинства : Твори : у 6 т. Київ, Т. 3.

Тітаренко, С.А. & Бабачук, Ю.М. (2021). Вікові особливості та функціональна готовність дітей дошкільного віку до формування рухових навичок. Acta Paedagogica Volynienses, Волинський національний університет імені Лесі Українки : Видавничий дім «Гельветика», 5, 54-61.

Тітаренко, С. А. & Бабачук, Ю.М. (2022). Розвиток влучності у старших дошкільників у процесі проведення спортивних та рухливих ігор. Спортивні ігри, 2(24), 51-63. http://www.sportsscience.org/index.php/game/index

Тітаренко, С.А. (2023). Оптимізація рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах засобами спортивних ігор. Спортивні ігри, 4(30), 58-68. https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/290049

Цвек, С.Ф. (1990). Спортивні ігри та розваги дошкільнят : Альбом для дошкільних працівників. Київ : Рад. шк.

Шалімова, Л.Л. (2017). Фізичне виховання дошкільників. Старший вік : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Тітаренко , С. ., & Бабачук , Ю. . (2024). Підвищення рухової активності дітей старшого дошкільного віку засобом ігор з елементами спорту. Спортивні ігри, (2(32), 106–118. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.09

Номер

Розділ

Статті