Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-3.01

Ключові слова:

баскетбол, когнітивні функції, увага, пам'ять, психологічна підготовка

Анотація

Мета дослідження - вивчення індивідуальних особливостей продуктивності когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років, для подальшої розробки програми індивідуальної психологічної підготовки спортсменів. Матеріал та методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, психодіагностичний метод (методика «Таблиці Шульте», проба «Запам'ятовування 10 слів»). Було проведено псіходіагностічне обстеження баскетболістів 12-14 років дитячої команди громадської організації «Спортивне товариство «Юніор». Дослідження проводилося в два етапи, в період змагань, та після змагань. Визначено особливості мнестичних функцій та функцій уваги у юних спортсменів на різних етапах змагально-тренувальної діяльності. Було встановлено, що у баскетболістів 12-14 років змагальна діяльність, характеризується функціональним зниженням продуктивності когнітивних функцій і психічної
працездатності. Показано, що всі психічні дисфункції, які мали місце у юних спортсменів в період змагань, поверталися до меж вікової норми, після проведення змагань. Структуру когнітивних дисфункцій в період змагань у баскетболістів 12-14 років визначають звуження обсягів безпосередньої і довготривалої пам'яті, зниження продуктивності процесу запам'ятовування, дефекти селективності, звуження обсягів довільної уваги, порушення
процесів концентрації, розподілу і переключення. Також показано, що психічна працездатність, у баскетболістів 12-14 років, в умовах змагальної діяльності характеризується процесами гальмування. Після змагань, у баскетболістів 12-14 років має місце гиперстенічний варіант астенії, настрій та стан юних спортсменів змінюється в межах доби, з переважанням процесів збудження, подразливості, надмірної чутливості.

Біографії авторів

Олена Гант, Харківська державна академія фізичної культури

кандидат психологічних наук, доцент

Чжоу Мінюй, Харківська державна академія фізичної культури

аспірант

Посилання

Ажиппо, О.Ю. (2016). Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 1(29), 23-27.

Гант, О.Є., & Малик, Я.К. (2015). Спортивна діяльність як особливий вид професіонального функціонування людини. Проблеми екстремальної та кризової психології, Вип.18, 48-60.

Бадтиева, В.А., Павлов, В.И., Шарыкин, А.С., Хохлова, М.Н., Пачина, А.В., & Выборнов, В.Д. (2018). Синдром перетренированности как функциональное расстройство сердечно-сосудистой системы, обусловенное физическими нагрузками. Российский кардиологический журнал, 23 (6), 123-128. doi.org/10.15829/1560-4071-2018-6-180-190

Ляшенко, В., Кожанова, О., & Корж, Є. (2020). Зв’язок індивідуально-психологічних особливостей спортсменів з результативністю змагальної діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(75), 81-85. doi:10.15391/snsv.2020-1.014

Помещикова, І.П., Пащенко, Н.О., Кудімова, О.В. (2016). Стан властивостей уваги баскетболістів студентської команди. Здоровье,спорт, реабилитация, 4, 51-56.

Помещикова, І.П., Коваль, М.В., & Кадигроб, Я.Г. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12–13 років. Спортивні ігри, 2(2), 44-46.

Райгородский, Д.Я. (2012). Энциклопедия психодиагностики. Психодиагностика детей, Самара : Бахрах-М.

Aghyppo, Alexandr, Tkachov, Sergij & Orlenko, Olena (2016). Role of physical education on the formation of a healthy lifestyle outside of school hours. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 335-339. doi:10.7752/jpes.2016.02054

Sevost'yanova, M.S. & Loginova, I.O. (2018). Psychological features of professionally successful athletes of the national teams of Russia: analysis of inter-gender differences. Pedagogikopsikhologicheskiye i mediko-biologicheskiye problemy fizicheskoy kul'tury i sporta, Vol. 13, 1, 132-146, doi: 10/14526/01_2018_292 (in Russ)

Tukayev, S.V., Dolgova, Ye.N., Ruzhenkova, A.O., Lysenko, Ye.N., Fedorchuk, S.V., Gavrilets, Yu.D., Rizun, V.V., & Shinkaruk, O.A. (2017). Typological and personality determinants of stress resistance in extreme sports athletes. Sportivna meditsina í fízichna reabílítatsíya, 2, 8-15. [in Russ].

Petruhnov, A., Ruban, L., Okun, D., Honcharov, A., Lytovchenko, A., Ananchenko, K., Khatsayuk, O., Turchynov, A. & Garkavy, O. (2019). A Quality Factor Of Cardiovascular System Reaction On A Daily Physical Exertion Of Students. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences Volume, Vol. 10, Issue 2, 521-525.

Pogodina, S.V. & Aleksanyants, G.D. (2015). The heart rate variability and hemodynamic response of the female athletes in theage range of 17-45 years. Фундаментальные и прикладные науки сегодня. Материалы V международной научно-практической конференции, 1-1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-04

Як цитувати

Гант, . О., & Мінюй, Ч. . (2024). Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки. Спортивні ігри, (3(17), 4–13. https://doi.org/10.15391/si.2020-3.01

Номер

Розділ

Статті