Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2020-3.01Ключові слова:
баскетбол, когнітивні функції, увага, пам'ять, психологічна підготовкаАнотація
Мета дослідження - вивчення індивідуальних особливостей продуктивності когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років, для подальшої розробки програми індивідуальної психологічної підготовки спортсменів. Матеріал та методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, психодіагностичний метод (методика «Таблиці Шульте», проба «Запам'ятовування 10 слів»). Було проведено псіходіагностічне обстеження баскетболістів 12-14 років дитячої команди громадської організації «Спортивне товариство «Юніор». Дослідження проводилося в два етапи, в період змагань, та після змагань. Визначено особливості мнестичних функцій та функцій уваги у юних спортсменів на різних етапах змагально-тренувальної діяльності. Було встановлено, що у баскетболістів 12-14 років змагальна діяльність, характеризується функціональним зниженням продуктивності когнітивних функцій і психічної
працездатності. Показано, що всі психічні дисфункції, які мали місце у юних спортсменів в період змагань, поверталися до меж вікової норми, після проведення змагань. Структуру когнітивних дисфункцій в період змагань у баскетболістів 12-14 років визначають звуження обсягів безпосередньої і довготривалої пам'яті, зниження продуктивності процесу запам'ятовування, дефекти селективності, звуження обсягів довільної уваги, порушення
процесів концентрації, розподілу і переключення. Також показано, що психічна працездатність, у баскетболістів 12-14 років, в умовах змагальної діяльності характеризується процесами гальмування. Після змагань, у баскетболістів 12-14 років має місце гиперстенічний варіант астенії, настрій та стан юних спортсменів змінюється в межах доби, з переважанням процесів збудження, подразливості, надмірної чутливості.
Посилання
Ажиппо, О.Ю. (2016). Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 1(29), 23-27.
Гант, О.Є., & Малик, Я.К. (2015). Спортивна діяльність як особливий вид професіонального функціонування людини. Проблеми екстремальної та кризової психології, Вип.18, 48-60.
Бадтиева, В.А., Павлов, В.И., Шарыкин, А.С., Хохлова, М.Н., Пачина, А.В., & Выборнов, В.Д. (2018). Синдром перетренированности как функциональное расстройство сердечно-сосудистой системы, обусловенное физическими нагрузками. Российский кардиологический журнал, 23 (6), 123-128. doi.org/10.15829/1560-4071-2018-6-180-190
Ляшенко, В., Кожанова, О., & Корж, Є. (2020). Зв’язок індивідуально-психологічних особливостей спортсменів з результативністю змагальної діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(75), 81-85. doi:10.15391/snsv.2020-1.014
Помещикова, І.П., Пащенко, Н.О., Кудімова, О.В. (2016). Стан властивостей уваги баскетболістів студентської команди. Здоровье,спорт, реабилитация, 4, 51-56.
Помещикова, І.П., Коваль, М.В., & Кадигроб, Я.Г. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12–13 років. Спортивні ігри, 2(2), 44-46.
Райгородский, Д.Я. (2012). Энциклопедия психодиагностики. Психодиагностика детей, Самара : Бахрах-М.
Aghyppo, Alexandr, Tkachov, Sergij & Orlenko, Olena (2016). Role of physical education on the formation of a healthy lifestyle outside of school hours. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 335-339. doi:10.7752/jpes.2016.02054
Sevost'yanova, M.S. & Loginova, I.O. (2018). Psychological features of professionally successful athletes of the national teams of Russia: analysis of inter-gender differences. Pedagogikopsikhologicheskiye i mediko-biologicheskiye problemy fizicheskoy kul'tury i sporta, Vol. 13, 1, 132-146, doi: 10/14526/01_2018_292 (in Russ)
Tukayev, S.V., Dolgova, Ye.N., Ruzhenkova, A.O., Lysenko, Ye.N., Fedorchuk, S.V., Gavrilets, Yu.D., Rizun, V.V., & Shinkaruk, O.A. (2017). Typological and personality determinants of stress resistance in extreme sports athletes. Sportivna meditsina í fízichna reabílítatsíya, 2, 8-15. [in Russ].
Petruhnov, A., Ruban, L., Okun, D., Honcharov, A., Lytovchenko, A., Ananchenko, K., Khatsayuk, O., Turchynov, A. & Garkavy, O. (2019). A Quality Factor Of Cardiovascular System Reaction On A Daily Physical Exertion Of Students. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences Volume, Vol. 10, Issue 2, 521-525.
Pogodina, S.V. & Aleksanyants, G.D. (2015). The heart rate variability and hemodynamic response of the female athletes in theage range of 17-45 years. Фундаментальные и прикладные науки сегодня. Материалы V международной научно-практической конференции, 1-1.
![](https://journals.uran.ua/public/journals/773/article_297698_cover_uk_UA.jpg)