Ефективність експериментальної програми швидкісно-силової підготовки футболістів 13-14 років із використанням блоків спеціально підібраних вправ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-3.09

Ключові слова:

юні футболісти, підготовка, методика, тестування, швидкість, швидкісно-силові якості

Анотація

Мета – визначити ефективність експериментальної програми швидкісно-силової підготовки футболістів в СДЮШОР «Кристал». Матеріал і методи: у дослідженні прийняли участь дванадцять юних спортсменів віком 13-14 років. Тривалість занять футболом у даних спортсменів знаходилась в межах від 4 до 6 років. Тривалість дослідження жовтень 2018 – квітень 2019 року. Для визначення рівня розвитку швидкісно-силової підготовленості юних футболістів були застосовані наступні тести: біг на 30 м., човниковий біг 3 х 10 метрів, стрибок у довжину з місця, стрибок вгору з місця, вкидання м’яча на дальність, удар по м’ячу на дальність. Сутність методики швидкісно-силової підготовки юних футболістів полягала в тому, що у змісті трьох тренувань на тиждень були передбачені три блоки швидкісно-силових вправ. Використовувався метод колового тренування де тренер розбивав футболістів на три групи. Весь блок виконувався у 6 кіл. Відпочинок між колами 2 хв. Блок розрахований на розвиток м’язів ніг та верхнього плечового поясу, вибухової сили та швидкісної витривалості. Результати: визначивши рівень розвитку швидкісно-силових якостей на початку дослідження та по його завершенню встановлено, що зміни відбулися за всіма проведеними тестами. За показниками загальної швидкісно-силової підготовленості юних футболістів встановлено, що за тестом біг на 30м середнє значення групи змінилося з 4,8 с до 4,6 с (приріст 4,2%); за тестом човниковий біг на 3х30 метрів було 8,31 с, стало 7,86 с (приріст 5,6%); за тестом стрибок у довжину з місця з 192,9 см на 198,5 см (приріст 2.8%); за тестом стрибок угору з місця було 39 см, стало 40,7 см (приріст 4,2%). За показниками спеціальної швидкісно-силової підготовленості теж відбулися позитивні зрушення: за тестом вкидання м’яча на
дальність результати покращилися з 17,5 м до 18,3 м (приріст 4,4%); а за тестом удар по м’ячу на дальність - з 49,9 м до 51,6 м (приріст 3,3%). Висновки: експериментально встановлено, що використана в тренувальному процесі блочна методика швидкісно-силової підготовки футболістів 13-14 років є ефективною. Її застосування дозволило досягти суттєвих зрушень практично по кожному з тестових випробувань. Проте існує перспектива подальших досліджень, яка пов’язана з продовженням використання розробленої методики, для визначення її ефективності за більш тривалий період тренування з незначним коректуванням її змісту за рахунок введення вправ інтегральної спрямованості. 

Біографії авторів

Євгеній Стрикаленко , Херсонський державний університет

завідувач кафедри олімпійського та професійного
спорту кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент

Олег Шалар, Херсонський державний університет

доцент кафедри олімпійського та професійного спорту,
кандидат педагогічних наук, доцент

Віктор Гузар, Херсонська державна морська академія

кандидат педагогічних наук, доцент

Антон Бойченко , Херсонський державний університет

магістрант

Посилання

Алиев, Э.Г., Андреев, С.Н., & Губа, В.П. (2012). Мини-футбол (футзал). Москва : Советский спорт.

Андреев, С.Н., Левин, В.С. (2004). Мини-футбол. Липецк : Арес.

Губа, В.П. (2016). Теория и методика мини-футбола (футзала). Москва : Спорт.

Гузарь, В.Н., Шалар, О.Г., & Норик, А.О. (2014). Взаимоотношения как аспект психологического климата женской футбольной команды. Физическое воспитание студентов, 2, 8-12. doi: 10.6084/m9/figshare. 906307

Гусев, В.Г., Стрикаленко, Є.А., & Шалар, О.Г. (2014). Аналіз фізичної підготовленості футболістів високого класу. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, 6 (49), 35-42.

Жосан Ігор, Стрикаленко Євгеній, & Шалар Олег (2014). Технічне обладнання в тренуванні юних футболістів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 17, 448-454.

Жосан, І.А., Хоменко, В.В., & Шалар, О.Г. (2016). Порівняння техніко-тактичних дій крайніх захисників на чемпіонаті світу з футболу 2014 року. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3 (72), 60-63.

Зеленцов, А.М., Лобановський, В.В., Коуэрвер, В., & Ткачук, В.П. (1996). Уроки футбола. Київ : Олімпійська література.

Еделев, О.С., Єфімако, В.О., & Шалар, О.Г. (2008). Дидактико-виховний аспект тренування юних футболісток. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 11, 16-20.

Козловский, В.И. (1999). Подготовка футболистов. Москва : Физическая культура и спорт.

Лисенчук, Г., Догадало, В., & Колотов, В. (1997). Отбор и прогнозирование достижений как инструмент управления соревновательной деятельностью в футболе. Наука в олимпийском спорте, 1, 57-63.

Соломонко, В.В., Лисенчук, Г.А., & Соломонко, О.В. (1997). Футбол. Київ : Олімпійська література.

Стрикаленко Є.А., Шалар О.Г., Гузар В.М. (2020). Ефективність побудови тренувального процесу футззалістів ФК «Продексім» в підготовчому періоді. Спортивні ігри, 1 (15), 44-47. doi: 10.15391/si.2020-2.05.

Шалар, О.Г., Стрикаленко, Є.А., & Ємельянова, Ю.І. (2009). Формування особистості юних футболісток. Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 10, 277-280.

Шалар, О.Г., Гузар, В.М., & Хоменко, В.В. (2019). Вплив спортивного тренування на фізичну та технічну підготовленість футболістів. Актуальні проблеми громадського здоров’я та рухова активність різних верств населення, 200-205.

Bolotin, A. & Bakayev, V. (2017). Pedagogical conditions required to improve the speed-strength training of young football players. Journal of Physical Education and Sport, (JPES) 17(2), 95, 638-642.

Hakman, A., Vaskan, I., Kljus, O., Liasota, T., Palichuk, Y., & Yachniuk, M. (2018). Analysis of the acquisition of expertise and mastery of physical skills for performing techniques by young footballers. Journal of Physical Education and Sport, 18, 1237-1242. https://doi.org/10.7752/jpes.2018.s2184.

Gamble, Declan, Spencer, Matt, McCarren, Andrew, & Moyna, Niall. (2019). Activity profile, PlayerLoad™ and heart rate response of Gaelic football players: A pilot study. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4), 711-724. doi:10.14198/jhse.2019.144.01.

Kassiano, Witalo, Andrade, Ana Denise, Jesus, Karla de , Lima, Antônio Barroso, Simim, Mário Antônio, Medeiros, Alexandre Igor Araripe, Assumpção, & Cláudio de Oliveira (2019).

Neuromuscular parameters and anaerobic power of U-20 futsal players. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1), 207-214. doi:10.14198/jhse.2019.141.17.

Gomez-Piqueras, Pedro, Gonzalez-Villora, Sixto, Castellano, Julen, & Teoldo, Israel (2019).

Relation between the physical demands and success in professional soccer players. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1), 1-11. doi:10.14198/jhse.2019.141.01.

Smpokos, Emmanouil, Mourikis, Christos, & Linardakis, Manolis (2018). Seasonal physical performance of a professional team’s football players in a national league and European matches. Journal of Human Sport and Exercise, 13(4), 720-730. doi:10.14198/jhse.2018.134.01

Evangelos, Bekris, Gioldasis, Aristotelis, Ioannis, Gissis, &Georgia, Axeti (2018). Relationship between time and goal scoring of European soccer teams with different league ranking. ournal of Human Sport and Exercise, 13(3), 518-529. doi:10.14198/jhse.2018.133.04.

Abbott, Will, Brickley, Gary , & Smeeton, Nicholas J. (2018). Physical demands of playing position within English Premier League academy soccer. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2), 285-295. doi:10.14198/jhse.2018.132.04.

Pratas, José Maria, Volossovitch, Anna, & Carita, Ana Isabel (2018). Goal scoring in elite male football: A systematic review. Journal of Human Sport and Exercise, 13(1), 218-230. doi:10.14198/jhse.2018.131.19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-04

Як цитувати

Стрикаленко , Є., Шалар, . О. ., Гузар, . В., & Бойченко , А. (2024). Ефективність експериментальної програми швидкісно-силової підготовки футболістів 13-14 років із використанням блоків спеціально підібраних вправ. Спортивні ігри, (3(17), 91–102. https://doi.org/10.15391/si.2020-3.09

Номер

Розділ

Статті