Стилі керівництва волейбольними командами студентів першокурсників в Українському державному університеті залізничного транспорту
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2020-2.08Ключові слова:
керівництво, лідер, результат, автократичний, демократичний, ліберальний, взаємодіяАнотація
Мета роботи: визначити стиль керівництва волейбольними командами на перших курсах навчання в Українському державному університеті залізничного транспорту. Матеріали і методи: у педагогічному експерименті взяли участь студенти управлінських, будівельних та економічних спеціальностей Українського державного університету залізничного транспорту. У дослідженні приймали участь три академічних групи різних факультетів за спортивною спеціалізацією «волейбол» з 1-го курсу. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, анкетування, педагогічне спостереження. Результати: Високі фізичні навантаження та психоемоційна напруга під час змагань, для першокурсників потребує більш ретельного психологічного аналізу зі сторони офіційного керівництва-тренера. Часто добре технічно підготовлені спортсмени програють за рахунок морального, психологічного втомлення. Вирішити цю проблему допомагає виявлення неофіційного лідера в команді та правильна установка тренера на
даний момент. Постійний контакт тренера з неофіційним лідером команди полегшує тренеру керівництво волейболістами та сприяє реалізації його планів. Офіційне керівництво волейбольної команди виконує тренер-викладач. Стилі керівництва можуть бути різними, наприклад автократичний стиль, де тренер полюбляє «металеву» дисципліну. Відношення тренер-команда будується на подавленні самостійних рішень, не дослухається до думки
неофіційного лідеру команди. Демократичний стиль керівництва – це більша взаємодія між колективом та тренером. Представлені умови для прояву самостійних рішень під час гри. Ліберальний стиль керівництва це незначне втручання в діяльність команди. Задля виявлення неофіційного лідера в команді був проведений тест та дана рекомендація тренерам співпрацювати спільно з капітаном команди – неофіційним лідером. Висновки:
Анкетування, яке було спрямовано на виявлення стилю керування командою встановило: в першій групі 10 гравців вважають стиль керування їх тренера як автократичний, 2 – як демократичний; в другій групі 11 гравців вважають стиль керування командою їх тренера демократичним, 1 – автократичним; в третій групі – 9 гравців визначили ліберальний стиль управління їх тренера, 2 – демократичний, 1 – автократичний.
Посилання
Андреева, Г. М. (2001). Социальная психология. М.: Аспект Пресс.
Бєляєв, А. В., & Буликіна, Л. В. (2011). Волейбол. Теорія і методика тренування. М. : Дивизион.
Губа, В., Булыкина, Л., & Пустошило, П. (2019). Волейбол. Основы подготовки, тренировки, судейства. М. : Спорт.
Железняк, Ю. Д., Шипулин, Г. Я., & Сердюков, О. Э. (2004). Тенденции развития классического волейбола на современном этапе. Теория и практика физической культуры, (4), 30-33.
Ильинич, В. И. (2000). Физическая культура студента: учебник. М.: Гардарики.
Ільїн, Е. П. (1983). Психофізіологія фізичного виховання. М. : Освіта.
Козина, Ж. Л., Барыбина, Л. Н., Мищенко, Д. И., Цикунов, А. А., & Козин, А. В. (2011). Программа «Психодиагностика» как средство определения психофизиологических особенностей и функционального состояния в физическом воспитании студентов. Физическое воспитание студентов, 3, 56-59.
Мерлин, B. C. (1986). Очерк интегрального исследования индивидуальности. М.: Педагогика.
Параносич, В., & Лазаревич, Л. (1977). Психодинамика спортивной группы. М.: ФиС.
Пуни, А. Ц., & Сурков, Е. Н. (1979). Психология физического воспитания и спорта.М.: Физкультура и спорт..
Смолюк, І. О. (1999). Педагогічні технології: дослідження соціально-особистісного аспекту. Луцьк : Вежа.
Шиян, Б.М. (2001). Підготовка вчителя фізичної культури третього тисячоліття. Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в України, 2, 371-374.