Значущість комунікативних навичок у формуванні лідерської компетентності майбутніх фахівців з навігації і управління морськими суднами

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.291442

Ключові слова:

лідерська компетентність, комунікативні навички, лідер, лідерство, судноводіння та управління суднами

Анотація

У статті проаналізовано зміст лідерської компетентності та обґрунтовано необхідність комунікативних навичок для професійної діяльності майбутніх фахівців з навігації і управління морськими суднами. Визначено, що формування лідерської компетентності спрямовано як для досягнення особистого успіху, так і для забезпечення безпеки членів екіпажу та зміцнення психічного здоров'я і благополуччя моряків. Дослідження показало, що пріоритетними у формуванні лідерської компетентності є комунікативні навички (дипломатичність, розвинені ораторські здібності, переконливість); рішучість (стресостійкість); відповідальність і відданість справі; розвиток мислення (швидкість, логіка, критичність). Актуалізується потреба у вдосконаленні «м'яких» навичок моряків, що можливо через впровадження авторського спецкурсу та активних форм роботи в освітній процес закладів вищої освіти, спрямованих на розвиток лідерської компетентності у фахівців з навігації і управління морськими суднами. Обґрунтовано, що комунікативні навички лідера можуть бути корисними для таких цілей: покращення морального духу екіпажу, підвищення продуктивності виконання професійних обов'язків та полегшення внутрішньої комунікації. Встановлено, що формування лідерської компетентності передбачає врахування індивідуально-психологічних особливостей у процесі формування, високу самооцінку, позитивне ставлення, пізнавальну активність, емоційну стійкість, сміливість, самоконтроль, комунікативні та організаторські здібності та систематичне створення ситуацій. Перспективи розвитку комунікативних навичок полягають у удосконаленні системи морської освіти на всіх рівнях та забезпеченні умов для формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів

Біографія автора

Ірина Вікторівна Швецова, Херсонська державна морська академія

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра англійської мови у судноводінні

Посилання

  1. Bespartochna, O., Poyasok, T. (2021). Formation of leadership qualities in future psychologists. Pedagogy of the Formation of a Creative Person in Higher and Secondary Schools, 78, 155–160. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.78.27
  2. Tiurina, V. O. (2020). Leadership competence and determining the level of its formation in cadets as future police officers. Innovate Pedagogy, 3 (20), 90–92. doi: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-3-19
  3. Koshil, O., Spirina, T. (2023). Features of leadership qualities formation of students in the conditions of professional college. Vvichlyvist. Humanitas, 3, 47–52. doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.6
  4. Fendo, O. (2022). Soft skills: development of flexible skills of management specialists. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution, 1 (2), 816–824. doi: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.16672
  5. Haidarzhy, A. I. (2021). Influence of leadership on forming and development of organizational culture of navigators. Naukovi zapysky, 144, 31–37. doi: https://doi.org/10.31392/nz-npu-144.2019.04
  6. Didenko, O., Kostiuchenko, M. (2022). Leadership competence as a subject of scientific research. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 29 (2), 208–221. doi: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v29i2.1046
  7. Bezlutska, O. (2019). Leadership as a basis of maritime officer’s successful management. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 25, 172–176. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4863.0/25.178968
  8. Mizhnarodna konventsiia pro pidhotovku i dyplomuvannia moriakiv ta nesennia vakhty 1978 roku. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_053#Text.
  9. Shvetsova, I. V. (2016). Kultura osobystisnoho samostverdzhennia menedzhera osvitnoi haluzi. Pidhotovka menedzheriv osvitnoi haluzi v umovakh detsentralizatsii upravlinskykh struktur: svitovyi dosvid. Kherson, 192–195.
  10. Lord, R. G., Hall, R. J. (1992). Contemporary views of leadership and individual differences. The Leadership Quarterly, 3 (2), 137–157. doi: https://doi.org/10.1016/1048-9843(92)90030-j
  11. IMO Model Course 1.39 Leadership and Teamwork. London: IMO. https://www.scribd.com/document/437237373/Model-Course-1-39-Leadership-Teamwork
  12. Huzar, O. (2016). Komunikatyvne liderstvo kerivnykiv osvitnikh zakladiv. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 40.
  13. McWilliams, J. (2022). What life at sea can teach you about leadershi. Available at: https://this.deakin.edu.au/study/what-life-at-sea-can-teach-you-about-leadership
  14. Leadership and Managerial Skills. Mitags. Available at: https://www.mitags.org/leadership-courses/
Значущість комунікативних навичок у формуванні лідерської компетентності майбутніх фахівців з навігації і управління морськими суднами

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Швецова, І. В. (2023). Значущість комунікативних навичок у формуванні лідерської компетентності майбутніх фахівців з навігації і управління морськими суднами. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (56), 11–16. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2023.291442

Номер

Розділ

Педагогічна освіта