Національно-патріотичне виховання на засадах локально орієнтованого навчання

Автор(и)

  • Вікторія Вадимівна Перевознюк Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0001-9225-3459

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.335572

Ключові слова:

локально орієнтоване навчання, національно-патріотичне виховання, типологічні ознаки локально орієнтованого навчання, форми навчання, виховні ефекти, базова середня освіта

Анотація

У статті досліджується потенціал локально орієнтованого навчання для національно-патріотичного виховання. Осмислення зарубіжного досвіду локально орієнтованого навчання в аспекті патріотичного виховання показало, що автори зосереджуються на значенні локально орієнтованого навчання для збереження культурного різноманіття у добу глобалізації, залученні учнів до суспільно важливих проєктів, спрямованих на розвиток громади, а також важливості вибору текстів для читання з літератури рідного краю. Виокремлено типологічні ознаки локально орієнтованого навчання, а саме: орієнтацію на місцевий контекст, залучення учнівської молоді до громадської активності шляхом встановлення міцних зв’язків з територіальною громадою, практичну спрямованість навчання (робота над проєктами, актуальними для громади), формування особистої відповідальності за розвиток своєї громади, рідного краю, а отже й за усю країну. Виділено форми локально орієнтованого навчання, до яких належать проєктна діяльність, участь у гуртках, факультативах, клубах, рухах та інших об’єднаннях за інтересами (творчих, краєзнавчих, волонтерських, екологічних тощо), інтерактивні уроки, екскурсії рідним краєм, участь у різноманітних заходах громади: спортивних змаганнях, мистецьких фестивалях, толоках, народних святах тощо. Акцентовано, що основними виховними ефектами локально орієнтованого навчання є підвищення рівня національної свідомості, зміцнення зв’язків з рідним краєм, формування активної громадянської позиції, розвиток національної гідності і пошани до рідної землі – її природи, культури, історії та мистецтва. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у аналізі основних методик локально орієнтованого навчання і дослідженні дидактичної системи локально орієнтованого навчання здобувачів базової середньої освіти

Біографія автора

Вікторія Вадимівна Перевознюк, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра лінгводидактики та журналістики

Посилання

  1. Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy do 2025 roku (2022). Nakaz MONU vid 06.07.2022 No. 527. Available at: https://drive.google.com/file/d/1B-dJsxlljilNxfuy3jjq5n4ZVPeo4gZ8/view?pli=1
  2. Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti (2022). Zakon Ukrainy No. 2834-IX. 13.12. 2022. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
  3. Pantiuk, T., Nevmerzhytska, O., Sukhoverskyi, V., Chubinskyi, T., Hryniak, V. (2024). The essence of national and military-patriotic education of children and youth in the modern education system of Ukraine. Youth & Market, 7-8/227-228, 30–34. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.311080
  4. Kremen, V. (2020). National identity as a condition of self-realization of the Ukrainian nation. Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, 1, 113–116. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2020-1-113-116
  5. Atamaniuk, Z. M. (2022). Nationally oriented education in Ukraine. Perspectives. Socio-Political Journal, 1, 64–70. https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2022.1.9
  6. Humeniuk, H. V., Yurchak, L. V. (2022). Natsionalno-patriotychne vykhovannia molodi zasobamy kraieznavstva. Vprovadzhennia efektyvnykh modelei natsionalno-patriotychnoho vykhovannia suchasnoi studentskoi molodi. Z dosvidu roboty zakladiv fakhovoi peredvyshchoi osvity. Naukovo-metodychnyi tsentr VFPO, 153–156. Available at: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/18772/1/Методичні%20рекомендації%20Впровадження%20ефективних%20моделей%20національно-патріотичного%20виховання%20сучасної%20студентської%20молоді.pdf
  7. Bondarenko, N. V., Kosianchuk, S. V. (2022). Natsionalno-patriotychne vykhovannia u konteksti suchasnykh vyklykiv. Kyiv: Feniks, 64. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732103/1/BNV%20KSV%202022rek.pdf
  8. Cherniakova, A. V. (2022). Natsionalno-patriotychne vykhovannia u praktytsi vykladannia ukrainskoi movy v umovakh voiennoho stanu. Istoryko-pedahohichni studii, 15-16, 161–165. Available at: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8b9a9653-6501-4684-84be-bd133587f878/content
  9. Pometun, O. (2023). Teaching History and Civic Education as a Factor in Forming the National and Civil Identity of Students in the War and Post-war Development of Ukraine. Ukrainian Educational Journal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72
  10. Gruenewald, D. A., Smith, G. A. (2014). Place-based education in the global age: Local diversity. New York: Psychology Press. Available at: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781317670636_A23894740/preview-9781317670636_A23894740.pdf
  11. Loveless, B. (2025). Understanding Place-Based Education: Strategies and Benefits. Education corner. Available at: https://www.educationcorner.com/place-based-education-guide.html
  12. Reed, M., Klassen, C. (2020). Place-Based Education: People, Places, and Spaces for Interdisciplinary Literacy Learning. The Reading Professor, 43 (1). Available at: https://scholar.stjohns.edu/thereadingprofessor/vol43/iss1/9

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Перевознюк, В. В. (2025). Національно-патріотичне виховання на засадах локально орієнтованого навчання. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (64), 39–42. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.335572

Номер

Розділ

Педагогічна освіта