Basic development projects of educational activities of universities

Authors

  • Олег Владимирович Логинов Odessa National Maritime University, str. Mechnikov, 34, Odessa, Ukraine, 65011, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.12256

Keywords:

project of the development of a university, educational product, development strategies

Abstract

The article studies the control of projects of the development of educational activities of universities. To identify the major projects in this area, we used the approach of organization of educational services of universities by analogy with commercial enterprises. The article introduces the concept "educational product" of universities, which is defined as a combination of "specialty - specialization - level of education - form of learning." The introduction of this concept allowed forming a system of educational services, which focuses on the marketing idea of universities. We developed the structure of a set of educational services of a university as a business portfolio, strategic business units and product portfolio. Such approach provides the possibility of adaptation of the classical tools and theoretical principles of strategic management and marketing to the activities of universities. The formed system helped to identify the essence of the basic strategies of universities development and to establish the key projects of the progress of educational activities of universities, which is the foundation of the project approach to the development of the educational activities of universities.

Author Biography

Олег Владимирович Логинов, Odessa National Maritime University, str. Mechnikov, 34, Odessa, Ukraine, 65011

Senior Lecturer

Department of "Transportation Law"

References

  1. Герман, Н.Г. Разработка стратегии продвижения бренда вуза на рынке образовательных услуг в условиях формирования информационного общества [Текст]: автореф. дис….к-та эконом.наук: 08.00.05 / Н.Г.Герман. – [МЭСИ]. – М.: 2008. – 26 с.
  2. Грудзинский, А.О. Университет, как предпринимательская организация / А.О. Грудзинский [Текст] // Социологические исследования. – №4. – 2003. – С. 113-121.
  3. Грудзинский, А.О. Концепция проектно-ориентированного университета. Профессиональная предпринимательская организация вуза [Текст] / А.О. Грудзинский. – Нижний Новгород: Изд-во ННГУ, 2004. – 370 с.
  4. Долятовский, В.А. Стратегическое планирование деятельности вуза на рынке образовательных услуг. [Текст] : монография / В.А. Долятовский, О.А. Мазур, И.В. Кузнецова, Э.Е. Сакиев, Т.Н. Рябченко; под ред. В.А. Долятовского, О.А. Мазура. – Ростов-на-Дону-Невинномыск: СКНЦ ВШ-РГЭУ «РИНХ»-НИЭУП, 2005. – 235 с.
  5. Логинов, О.В. Современные подходы к созданию проектно-ориентиованного вуза [Текст] / О.В.Логинов // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2013. – T. 1, N 10(61). – С. 137-139. – Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/6765.
  6. Новиков, Д.А. Модели и механизмы управления научными проектами в ВУЗах [Текст] / Д.А.Новиков, А.Л.Суханов. – Москва: Институт управления образованием РАО. – 2005. – 80 с.
  7. Онищенко, С.П. Формирование оптимального состава программы развития предприятия [Текст] / С.П. Онищенко, Е.С. Арабаджи // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2011. – T. 6, N 3(54). – С. 60-66. – Режим доступу : URL : http://journals.uran.ua/eejet/article/view/2251.
  8. Ткачук, С.В. Профілювання цінності проектів освітньої діяльності для навчальних закладів [Текст] / С.В.Ткачук // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи організації навчального процесу і тестових форм контролю знань студентів [текст] : Матеріали наук.-метод. семінару / Під ред. Гогунського В.Д. – Вип. 4: Організація навчального процесу і тестування. – Одеса : Наука і техніка, 2010. – С. 58-63.
  9. Топлина, И.И. Повышение конкурентоспособности вуза и его развитие в позиции маркетинга [Текст] / И.И.Топлина // Век качества. – 2011. – № 1. – С. 32-33.
  10. Ченцов, А.О. О бизнесе образовательных услуг [Текст] / А.О. Ченцов // Высшее образование в России. – 1999. – № 2. – С. 120-123.
  11. Herman, N. (2008) Develop a strategy to promote the brand of the university in the education market in the emerging information society: Author. dis .... to the PhD: 08.00.05, Moscow, 26 p.
  12. Grudzinski, A.O. (2003) University, as an entrepreneurial organization. Case Studies, 4, 113-121.
  13. Grudzinski, A.O. (2004) The concept of the project-oriented university. Professional entrepreneurial organization of the university. Nizhny Novgorod Nizhny Novgorod State University Publishing House, 370 p.
  14. Dolyatovsky, V.A, Mazur, O.A, Kuznetsova, I.V. (2005) Strategic planning of the university in the education market. NIEUP, 235 p.
  15. Loginov, О.V. (2013) Modern approaches to the design and creation of project-oriented university. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 1(10(61)), 137-139.
  16. Novikov, D.A. (2005) Modeli and governance research projects in universities. Institute of Education Management RAO, 80 p.
  17. Onyshchenko, S.P., Arabadzi, E.C. (2011) Formation of optimal composition of enterprise development program. Eastern-European Journal Of Enterprise Technologies, 6(3(54)), 60-66.
  18. Tkachuk, S.V. (2010) Profiling values projects of educational activities for schools. Ways of credit-modular system to learn and test forms of knowledge control, Odessa: Science and Technology, 58-63.
  19. Toplina, I.I. (2011) Improving the competitiveness of the university and its development in the marketing point. Age of quality,1,32-33.
  20. Chentsov, A.O. (1999) The business of educational services. Higher Education in Russia, 2, 120-123.

Published

2013-02-27

How to Cite

Логинов, О. В. (2013). Basic development projects of educational activities of universities. Technology Audit and Production Reserves, 1(3(9), 33–36. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.12256