Information system definition of adaptation opportunities of the students organism
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19539Keywords:
information system, adaptation capabilities, heart rate variability, functional stateAbstract
The creation of the information system of definition of adaptive capabilities of students is considered in the paper. The problems of studying the functional capabilities of an organism, features of adaptation of students and their psycho-emotional state are highlighted. The main objective of the study is the development of methods and systems for the collection, processing and analysis of the data, obtained using technical means, as well as the use of medical and psychological knowledge. The information analysis includes the integrated assessment of adaptation capabilities of the student’s body, which involves the research of the overall variability by the spectral and temporal method, the dynamic component of the heart rate variability; the definition of the level of depression and anxiety and the estimation of distribution and switching of attention on the corresponding psychological tests.
The proposed system allows to obtain the qualitative assessment of the adaptation capabilities of the student’s body taking into account the functional class and psycho-emotional state.References
- Баевский, Р. М. Оценка и классификация уровней здоровья с точки зрения теории адаптации [Текст] / Р. М. Баевский // Вестн. АМН СССР. – 1989. – № 8. – С. 73-78.
- Кирюшин, В. А. Динамика психофизиологических показателей у студентов [Текст] / В. А. Кирюшин, С. П. Лобанов, Г. И. Стунеева // Гигиена и санитария. – 2003. – №1. – С. 47-49.
- Агаджанян, Н. А. Актуальные проблемы адаптационной, экологической и восстановительной медицины [Текст] / под ред. Н. А. Агаджаняна, В. В. Уйба, М. П. Куликова, А. В. Кочеткова. – М.: Медика, 2006. – 208 с.
- Агаджанян, Н. А. Изучение образа жизни, состояния здоровья и успеваемости студентов при интенсификации образовательного процесса [Текст] / Н. А. Агаджанян, Т. Ш. Миннибаев, А. Е. Северин и др. // Санитария и гигиена. – 2005. – №3. – С. 48-74.
- Сидоров, П. И. Психосоциальная дезадаптация студентов, имеющих хроническую соматическую патологию [Текст] / П. И. Сидоров, А. Г. Соловьев, И. А. Новикова // Гигиена и санитария. – 2001.– №4. – С. 46-49.
- Геворкян, Э. С. Изменение некоторых психофизиологических показателей студентов в период экзаменационной сессии [Текст] / Э. С. Геворкян, Э. В. Даян, Ц. И. Адамян, О. Г. Баклаваджян и др. // Гигиена и санитария. – 2002. – №3. – С. 41-44.
- Баевский, Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии [Текст] / Р. М. Баевский. – М.: Медицина, 1979. – 280 с.
- Электрокардиографический комплекс КАРДИОЛАБ [Електронний ресурс]. – Режим доступа: www/URL: http://annamed.org/index.php/kardiologiya/ kompyuternye-ekg-kompleksy/item/265-электрокардиографический-комплекс-кардиолаб
- Аболенская, А. В. Адаптированность детского организма как эталон "величины" его здоровья [Текст] / А. В. Аболенская, Р. А. Маткивский, Г. Н. Разживина и др. // Педиатрия. – 1996. – № 3. – С. 102-103.
- Исследование ИН (индекса напряжения) организма (по результатам психофизиологических обследований на КАП-операторе) [Електронний ресурс]. – Режим доступа: www/URL: http://brainru.narod.ru/4Experience/ 1/4_KAP_ IN/KAP_IN.html
- Артемьева, Е. Ю. Вероятностные методы в психологии [Текст] / Е. Ю. Артемьева, Е. М. Мартынов. – М.: Изд-во Московского университета, 1975. – 207 с.
- Методика Горбова «Красно-черная таблица» [Текст] / Альманах психологических тестов. – М., 1995. – C. 117-118.
- Машин, В. А. Психическая нагрузка, психическое напряжение и функциональное состояние операторов систем управления [Текст] / В. А. Машин // Вопросы психологии. – 2007. – № 6. – C. 86-96.
- Baevskii, R. M. (1989). Otsenka i klassifikatsiia urovnei zdorov'ia s tochki zreniia teorii adaptatsii. Vestn. AMN SSSR, 8,73-78.
- Kiriushin, V. A., Lobanov, S. P., Stuneeva, H. I. (2003). Dinamika psikhofiziolohicheskikh pokazatelei u studentov. Hihiena i sanitariia, 1, 47-49.
- In: Ahadzhaniana, N. A., Uiba, V. V., Kulikova, M. P., Kochetkova, A. V. (2006). Aktual'nye problemy adaptatsionnoi, ekolohicheskoi i vosstanovitel'noi meditsiny. M.: Medika, 208.
- Ahadzhanian, N. A., Minnibaev, T. Sh., Severin, A. E. (2005). Izuchenie obraza zhizni, sostoianiia zdorov'ia i uspevaemosti studentov pri intensifikatsii obrazovatel'noho protsessa. Sanitariia i hihiena, 3, 48–74.
- Sidorov, P. I., Solov'ev, A. H., Novikova, I. A. (2001). Psikhosotsial'naia dezadaptatsiia studentov, imeiushchikh khronicheskuiu somaticheskuiu patolohiiu. Hihiena i sanitariia, 4, 46–49.
- Hevorkian, E. S., Daian, E. V., Adamian, Ts. I., Baklavadzhian, O. H. (2002). Izmenenie nekotorykh psikhofiziolohicheskikh pokazatelei studentov v period ekzamenatsionnoi sessii. Hihiena i sanitariia, 3, 41–44.
- Baevskii, R. M. (1979). Prohnozirovanie sostoianii na hrani normy i patolohii. M.: Meditsina, 280.
- Elektrokardiohraficheskii kompleks KARDIOLAB. Available: http://annamed.org/index.php/kardiologiya/kompyuternye-ekg-kompleksy/item/265-elektrokardiohraficheskii-kompleks-kardiolab
- Abolenskaia, A. V., Matkivskii, R. A., Razzhivina, H. N. (1996). Adaptirovannost' detskoho orhanizma kak etalon "velichiny" eho zdorov'ia. Pediatriia, № 3, 102-103.
- Issledovanie IN (indeksa napriazheniia) orhanizma po rezul'tatam psikhofiziolohicheskikh obsledovanii na KAP-operatore. Available: http://brainru.narod.ru/4Experience/1/4_KAP_ IN/KAP_IN.html
- Artem'eva, E. Iu., Martynov, E. M. (1975). Veroiatnostnye metody v psikholohii. M.: Izd-vo Moskovskoho universiteta, 207.
- Metodika Horbova «Krasno-chernaia tablitsa» (1995). Al'manakh psikholohicheskikh testov, 117-118.
- Mashin, V. A. (2007). Psikhicheskaia nahruzka, psikhicheskoe napriazhenie i funktsional'noe sostoianie operatorov sistem upravleniia. Voprosy psikholohii, 6, 86-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Андрей Павлович Порван, Юлия Владимировна Журавлева
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The consolidation and conditions for the transfer of copyright (identification of authorship) is carried out in the License Agreement. In particular, the authors reserve the right to the authorship of their manuscript and transfer the first publication of this work to the journal under the terms of the Creative Commons CC BY license. At the same time, they have the right to conclude on their own additional agreements concerning the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal, but provided that the link to the first publication of the article in this journal is preserved.