Information system definition of adaptation opportunities of the students organism

Authors

  • Андрей Павлович Порван Kharkov national university of radio electronics Lenin Ave. 14, Kharkov, Ukraine, 61166, Ukraine
  • Юлия Владимировна Журавлева Kharkov national university of radio electronics Lenin Ave. 14, Kharkov, Ukraine, 61166, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19539

Keywords:

information system, adaptation capabilities, heart rate variability, functional state

Abstract

The creation of the information system of definition of adaptive capabilities of students is considered in the paper. The problems of studying the functional capabilities of an organism, features of adaptation of students and their psycho-emotional state are highlighted. The main objective of the study is the development of methods and systems for the collection, processing and analysis of the data, obtained using technical means, as well as the use of medical and psychological knowledge. The information analysis includes the integrated assessment of adaptation capabilities of the student’s body, which involves the research of the overall variability by the spectral and temporal method, the dynamic component of the heart rate variability; the definition of the level of depression and anxiety and the estimation of distribution and switching of attention on the corresponding psychological tests.

The proposed system allows to obtain the qualitative assessment of the adaptation capabilities of the student’s body taking into account the functional class and psycho-emotional state.

Author Biographies

Андрей Павлович Порван, Kharkov national university of radio electronics Lenin Ave. 14, Kharkov, Ukraine, 61166

Ph.D, senior researcher

Department of biomedical engineering

Юлия Владимировна Журавлева, Kharkov national university of radio electronics Lenin Ave. 14, Kharkov, Ukraine, 61166

Fourth-year student

Faculty of the Electronic technique

References

  1. Баевский, Р. М. Оценка и классификация уровней здоровья с точки зрения теории адаптации [Текст] / Р. М. Баевский // Вестн. АМН СССР. – 1989. – № 8. – С. 73-78.
  2. Кирюшин, В. А. Динамика психофизиологических показателей у студентов [Текст] / В. А. Кирюшин, С. П. Лобанов, Г. И. Стунеева // Гигиена и санитария. – 2003. – №1. – С. 47-49.
  3. Агаджанян, Н. А. Актуальные проблемы адаптационной, экологической и восстановительной медицины [Текст] / под ред. Н. А. Агаджаняна, В. В. Уйба, М. П. Куликова, А. В. Кочеткова. – М.: Медика, 2006. – 208 с.
  4. Агаджанян, Н. А. Изучение образа жизни, состояния здоровья и успеваемости студентов при интенсификации образовательного процесса [Текст] / Н. А. Агаджанян, Т. Ш. Миннибаев, А. Е. Северин и др. // Санитария и гигиена. – 2005. – №3. – С. 48-74.
  5. Сидоров, П. И. Психосоциальная дезадаптация студентов, имеющих хроническую соматическую патологию [Текст] / П. И. Сидоров, А. Г. Соловьев, И. А. Новикова // Гигиена и санитария. – 2001.– №4. – С. 46-49.
  6. Геворкян, Э. С. Изменение некоторых психофизиологических показателей студентов в период экзаменационной сессии [Текст] / Э. С. Геворкян, Э. В. Даян, Ц. И. Адамян, О. Г. Баклаваджян и др. // Гигиена и санитария. – 2002. – №3. – С. 41-44.
  7. Баевский, Р. М. Прогнозирование состояний на грани нормы и патологии [Текст] / Р. М. Баевский. – М.: Медицина, 1979. – 280 с.
  8. Электрокардиографический комплекс КАРДИОЛАБ [Електронний ресурс]. – Режим доступа: www/URL: http://annamed.org/index.php/kardiologiya/ kompyuternye-ekg-kompleksy/item/265-электрокардиографический-комплекс-кардиолаб
  9. Аболенская, А. В. Адаптированность детского организма как эталон "величины" его здоровья [Текст] / А. В. Аболенская, Р. А. Маткивский, Г. Н. Разживина и др. // Педиатрия. – 1996. – № 3. – С. 102-103.
  10. Исследование ИН (индекса напряжения) организма (по результатам психофизиологических обследований на КАП-операторе) [Електронний ресурс]. – Режим доступа: www/URL: http://brainru.narod.ru/4Experience/ 1/4_KAP_ IN/KAP_IN.html
  11. Артемьева, Е. Ю. Вероятностные методы в психологии [Текст] / Е. Ю. Артемьева, Е. М. Мартынов. – М.: Изд-во Московского университета, 1975. – 207 с.
  12. Методика Горбова «Красно-черная таблица» [Текст] / Альманах психологических тестов. – М., 1995. – C. 117-118.
  13. Машин, В. А. Психическая нагрузка, психическое напряжение и функциональное состояние операторов систем управления [Текст] / В. А. Машин // Вопросы психологии. – 2007. – № 6. – C. 86-96.
  14. Baevskii, R. M. (1989). Otsenka i klassifikatsiia urovnei zdorov'ia s tochki zreniia teorii adaptatsii. Vestn. AMN SSSR, 8,73-78.
  15. Kiriushin, V. A., Lobanov, S. P., Stuneeva, H. I. (2003). Dinamika psikhofiziolohicheskikh pokazatelei u studentov. Hihiena i sanitariia, 1, 47-49.
  16. In: Ahadzhaniana, N. A., Uiba, V. V., Kulikova, M. P., Kochetkova, A. V. (2006). Aktual'nye problemy adaptatsionnoi, ekolohicheskoi i vosstanovitel'noi meditsiny. M.: Medika, 208.
  17. Ahadzhanian, N. A., Minnibaev, T. Sh., Severin, A. E. (2005). Izuchenie obraza zhizni, sostoianiia zdorov'ia i uspevaemosti studentov pri intensifikatsii obrazovatel'noho protsessa. Sanitariia i hihiena, 3, 48–74.
  18. Sidorov, P. I., Solov'ev, A. H., Novikova, I. A. (2001). Psikhosotsial'naia dezadaptatsiia studentov, imeiushchikh khronicheskuiu somaticheskuiu patolohiiu. Hihiena i sanitariia, 4, 46–49.
  19. Hevorkian, E. S., Daian, E. V., Adamian, Ts. I., Baklavadzhian, O. H. (2002). Izmenenie nekotorykh psikhofiziolohicheskikh pokazatelei studentov v period ekzamenatsionnoi sessii. Hihiena i sanitariia, 3, 41–44.
  20. Baevskii, R. M. (1979). Prohnozirovanie sostoianii na hrani normy i patolohii. M.: Meditsina, 280.
  21. Elektrokardiohraficheskii kompleks KARDIOLAB. Available: http://annamed.org/index.php/kardiologiya/kompyuternye-ekg-kompleksy/item/265-elektrokardiohraficheskii-kompleks-kardiolab
  22. Abolenskaia, A. V., Matkivskii, R. A., Razzhivina, H. N. (1996). Adaptirovannost' detskoho orhanizma kak etalon "velichiny" eho zdorov'ia. Pediatriia, № 3, 102-103.
  23. Issledovanie IN (indeksa napriazheniia) orhanizma po rezul'tatam psikhofiziolohicheskikh obsledovanii na KAP-operatore. Available: http://brainru.narod.ru/4Experience/1/4_KAP_ IN/KAP_IN.html
  24. Artem'eva, E. Iu., Martynov, E. M. (1975). Veroiatnostnye metody v psikholohii. M.: Izd-vo Moskovskoho universiteta, 207.
  25. Metodika Horbova «Krasno-chernaia tablitsa» (1995). Al'manakh psikholohicheskikh testov, 117-118.
  26. Mashin, V. A. (2007). Psikhicheskaia nahruzka, psikhicheskoe napriazhenie i funktsional'noe sostoianie operatorov sistem upravleniia. Voprosy psikholohii, 6, 86-96.

Published

2013-12-23

How to Cite

Порван, А. П., & Журавлева, Ю. В. (2013). Information system definition of adaptation opportunities of the students organism. Technology Audit and Production Reserves, 6(3(14), 38–41. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19539