Informative providing in management of the tourist enterprises
DOI:
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25392Keywords:
information system, management of tourism enterprises, information technology, econometric models, F-Fisher criterionAbstract
The influence of the information providing on management of the tourist enterprises is considered, as reformation changes of economy, sharpening and dynamics of competitive activity at the market of tourist services, information saturation cause the permanent changes of competition status of the tourist enterprises.
It is proved the following needs of the tourist enterprises to optimize their performance: the creation of a database of tourism resources and tourism products in Ukraine; combining remote offices in a common network with a single base; application of marketing tools to promote national tourism product in Ukraine and in the world; participation in international tourism fairs and exhibitions to promote national tourism product; creation, positioning and brand promotion of tourism in Ukraine.
It is proved that the proper information is necessary to optimize the potential tourist information flows. This will regulate the number of tourists that can simultaneously be within a certain area.
The main econometric models such as linear, parabolic, polynomial ones are suggested to be used.
It is highlighted the attention to the fact that the coefficients of econometric models need to be calculated and their credibility need to be assessed, using a system of normal equations or application software.
The application for the adequacy of the econometric model to F-Fisher criterion is grounded.
These models can be used for predicting tourist flows.References
- Лютак, О. М. Аналіз та оцінювання інформації про основні туристичні потоки України [Текст]/ О. М. Лютак, Л. В. Михальчук// Актуальні проблеми економіки. – 2012. – № 12. – С. 217-225.
- Мальська, М. П. Туристичний бізнес: теорія та практика [Текст]/ М. П. Мальська, В. В. Худо. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 368 с.
- Квартальнов, В. А. Туризм [Текст]: учебник/ В. А. Квартальнов. – М.: Финансы и статистика, 2006. – 336 с.
- Мельниченко, С. Інформаційні технології в управлінні суб’єктами туристичної діяльності [Текст]/ С. Мельниченко// Вісник КНТЕУ. – 2010. − № 2. – С. 131-143.
- Goeldner, C. R. Tourism: Principles, Practices, Philosophies [Text]/ C. R. Goeldner, Brent Ritchie J. R. – Ed. 9th. – John Wiley & Sons, Inc, 2002. – 624 p.
- Xiao Fei Wang. Research about Application of Informatization Service on Tourism Economy Management [Text]/ Xiao Fei Wang// Applied Mechanics and Materials. – 2011. – Vol. 52-54. – P. 1992-1996.
- Стоян, К. С. Вдосконалення механізму інформаційного забезпечення підприємств з надання послуг міжнародного туризму [Текст]/ К. С. Стоян// Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2013. – №1/3(9). – С. 44-47. – Режим доступу: www/URL: http://journals.uran.ua/tarp/article/view/12259.
- Меджибовська, Н. Ключові фактори нарощування конкурентних переваг компаній [Текст]/ Н. Меджибовська// Економіка України. – 2010. – № 10. – С. 36-43.
- Доугерти, К. Введение в эконометрику [Текст]: пер. с англ./ К.Доугерти. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 402 с.
- Слєпцова, О. Я. Використання інформаційних технологій для підтримки прийняття рішень у туризмі [Текст]/ О. Я. Слєпцова, В. Я. Данилов// Наукові праці. Комп’ютерні технології. – 2011. – Вип. 161, Т. 173. – С. 59-63.
- Пестерева, А. Н. IT-технологии в работе турфирм [Текст]/ А. Н. Пестерева// Журнал Tourbusiness. – 2010. − № 4 (34). − С. 18-20.
- Liatak, O. M. (2012). Analiz ta otsiniuvannia informatsii pro osnovni turystychni potoky Ukrainy. Aktualni problemy ekonomiky, № 12, 217-225.
- Malska, M. P., Khudo, V. V. (2012). Turystychnyi biznes: teoriia ta praktyka. K.: Tsentr uchbovoi literatury, 368.
- Kvartalnov, V. A. (2006). Turizm. M.: Finansy i statistika, 336.
- Melnychenko, S. (2010). Informatsiini tekhnologii v upravlinni subiektamy turystychnoi diialnosti. Visnyk KNTEU, № 2, 131-143.
- Goeldner, C. R., Brent Ritchie, J. R. (2002). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. Ed. 9. John Wiley & Sons, Inc, 624.
- Xiao Fei Wang. (2011). Research about Application of Informatization Service on Tourism Economy Management. Applied Mechanics and Materials, Vol. 52-54, 1992-1996.
- Stoian, K. S. (2013). Improvement of the mechanizm of information support of companies providing international tourism services. Technology Audit And Production Reserves, 1(3(9)), 44-47. Available: http://journals.uran.ua/tarp/article/view/12259.
- Medzhybovska, N. (2010). Kliuchovi faktory naroshchuvannia konkurentnykh perevah kompanii. Ekonomika Ukrainy, № 10, 36-43.
- Douherti, K. (2001). Vvedenie v ekonometriku. Translation from English. M.: INFRA-M, 402.
- Slieptsova, O. Ya., Danylov, V. Ya. (2011). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii dlia pidtrymky pryiniattia rishen u turyzmi. Naukovi pratsi. Kompiuterni tekhnolohii, Vyp. 161, T. 173, 59-63.
- Pestereva, A. N. (2010). IT-tekhnolohii v rabote turfirm. Zhurnal Tourbusiness, № 4 (34), 18-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Світлана Петрівна Крамарчук, Ірина Ігорівна Смачило
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The consolidation and conditions for the transfer of copyright (identification of authorship) is carried out in the License Agreement. In particular, the authors reserve the right to the authorship of their manuscript and transfer the first publication of this work to the journal under the terms of the Creative Commons CC BY license. At the same time, they have the right to conclude on their own additional agreements concerning the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal, but provided that the link to the first publication of the article in this journal is preserved.