Informative providing in management of the tourist enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25392

Keywords:

information system, management of tourism enterprises, information technology, econometric models, F-Fisher criterion

Abstract

The influence of the information providing on management of the tourist enterprises is considered, as reformation changes of economy, sharpening and dynamics of competitive activity at the market of tourist services, information saturation cause the permanent changes of competition status of the tourist enterprises.

It is proved the following needs of the tourist enterprises to optimize their performance: the creation of a database of tourism resources and tourism products in Ukraine; combining remote offices in a common network with a single base; application of marketing tools to promote national tourism product in Ukraine and in the world; participation in international tourism fairs and exhibitions to promote national tourism product; creation, positioning and brand promotion of tourism in Ukraine.

It is proved that the proper information is necessary to optimize the potential tourist information flows. This will regulate the number of tourists that can simultaneously be within a certain area.

The main econometric models such as linear, parabolic, polynomial ones are suggested to be used.

It is highlighted the attention to the fact that the coefficients of econometric models need to be calculated and their credibility need to be assessed, using a system of normal equations or application software.

The application for the adequacy of the econometric model to F-Fisher criterion is grounded.

These models can be used for predicting tourist flows.

Author Biographies

Світлана Петрівна Крамарчук, Ternopil National Economic University Lvivska Str. 11, Ternopil, 46020, Ukraine

Candidate of Economic Sciences, Associate Professor
Department of International Business and Tourism

Ірина Ігорівна Смачило, Ternopil National Economic University Lvivska Str. 11, Ternopil, 46020, Ukraine

Candidate of Economic Sciences, Senior Teacher
Department of International Business and Tourism

References

  1. Лютак, О. М. Аналіз та оцінювання інформації про основні туристичні потоки України [Текст]/ О. М. Лютак, Л. В. Михальчук// Актуальні проблеми економіки. – 2012. – № 12. – С. 217-225.
  2. Мальська, М. П. Туристичний бізнес: теорія та практика [Текст]/ М. П. Мальська, В. В. Худо. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 368 с.
  3. Квартальнов, В. А. Туризм [Текст]: учебник/ В. А. Квартальнов. – М.: Финансы и статистика, 2006. – 336 с.
  4. Мельниченко, С. Інформаційні технології в управлінні суб’єктами туристичної діяльності [Текст]/ С. Мельниченко// Вісник КНТЕУ. – 2010. − № 2. – С. 131-143.
  5. Goeldner, C. R. Tourism: Principles, Practices, Philosophies [Text]/ C. R. Goeldner, Brent Ritchie J. R. – Ed. 9th. – John Wiley & Sons, Inc, 2002. – 624 p.
  6. Xiao Fei Wang. Research about Application of Informatization Service on Tourism Economy Management [Text]/ Xiao Fei Wang// Applied Mechanics and Materials. – 2011. – Vol. 52-54. – P. 1992-1996.
  7. Стоян, К. С. Вдосконалення механізму інформаційного забезпечення підприємств з надання послуг міжнародного туризму [Текст]/ К. С. Стоян// Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2013. – №1/3(9). – С. 44-47. – Режим доступу: www/URL: http://journals.uran.ua/tarp/article/view/12259.
  8. Меджибовська, Н. Ключові фактори нарощування конкурентних переваг компаній [Текст]/ Н. Меджибовська// Економіка України. – 2010. – № 10. – С. 36-43.
  9. Доугерти, К. Введение в эконометрику [Текст]: пер. с англ./ К.Доугерти. – М.: ИНФРА-М, 2001. – 402 с.
  10. Слєпцова, О. Я. Використання інформаційних технологій для підтримки прийняття рішень у туризмі [Текст]/ О. Я. Слєпцова, В. Я. Данилов// Наукові праці. Комп’ютерні технології. – 2011. – Вип. 161, Т. 173. – С. 59-63.
  11. Пестерева, А. Н. IT-технологии в работе турфирм [Текст]/ А. Н. Пестерева// Журнал Tourbusiness. – 2010. − № 4 (34). − С. 18-20.
  12. Liatak, O. M. (2012). Analiz ta otsiniuvannia informatsii pro osnovni turystychni potoky Ukrainy. Aktualni problemy ekonomiky, № 12, 217-225.
  13. Malska, M. P., Khudo, V. V. (2012). Turystychnyi biznes: teoriia ta praktyka. K.: Tsentr uchbovoi literatury, 368.
  14. Kvartalnov, V. A. (2006). Turizm. M.: Finansy i statistika, 336.
  15. Melnychenko, S. (2010). Informatsiini tekhnologii v upravlinni subiektamy turystychnoi diialnosti. Visnyk KNTEU, № 2, 131-143.
  16. Goeldner, C. R., Brent Ritchie, J. R. (2002). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. Ed. 9. John Wiley & Sons, Inc, 624.
  17. Xiao Fei Wang. (2011). Research about Application of Informatization Service on Tourism Economy Management. Applied Mechanics and Materials, Vol. 52-54, 1992-1996.
  18. Stoian, K. S. (2013). Improvement of the mechanizm of information support of companies providing international tourism services. Technology Audit And Production Reserves, 1(3(9)), 44-47. Available: http://journals.uran.ua/tarp/article/view/12259.
  19. Medzhybovska, N. (2010). Kliuchovi faktory naroshchuvannia konkurentnykh perevah kompanii. Ekonomika Ukrainy, № 10, 36-43.
  20. Douherti, K. (2001). Vvedenie v ekonometriku. Translation from English. M.: INFRA-M, 402.
  21. Slieptsova, O. Ya., Danylov, V. Ya. (2011). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii dlia pidtrymky pryiniattia rishen u turyzmi. Naukovi pratsi. Kompiuterni tekhnolohii, Vyp. 161, T. 173, 59-63.
  22. Pestereva, A. N. (2010). IT-tekhnolohii v rabote turfirm. Zhurnal Tourbusiness, № 4 (34), 18-20.

Published

2014-06-26

How to Cite

Крамарчук, С. П., & Смачило, І. І. (2014). Informative providing in management of the tourist enterprises. Technology Audit and Production Reserves, 3(3(17), 17–19. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2014.25392

Issue

Section

Economy of enterprise