Удосконалення методу прецедентного управління наскрізними бізнес-процесами
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.340267Ключові слова:
процесний підхід, аналіз даних, прецедентний підхід, Case-based reasoning, пріоритети, метод управління, ресурсиАнотація
Об'єктом дослідження є процеси прецедентного управління сукупністю взаємопов’язаних наскрізних бізнес-процесів підприємства. Дослідження присвячено розв'язанню проблеми прецедентного управління взаємопов’язаних наскрізних бізнес-процесів підприємства, що використовують спільні ресурси. Дослідження у цій області направлено на розробку моделей, методів та технологій, які використовуються при управлінні бізнес-процесів підприємства.
Визначені та формально описані ціль та основні обмеження функціонального та процесного управління у вигляді множини бізнес-процесів, що інтегрують діяльність відповідних підрозділів підприємства. Основним недоліком такого управління пов’язані з невідповідністю між існуючою організаційною структурою підприємства, та наскрізними бізнес-процесами, які охоплюють декілька його підрозділів. Тому запропоновано перехід від процесного до управління наскрізними бізнес-процесами, що використовують спільні ресурси. Такій підхід передбачає виконання пошуку та адаптації прецеденту, його застосування та подальше збереження. В умовах обмежень на виконання бізнес-процесів використання прецедентного підходу дозволяє підвищити ефективність процесного управління. Запропоновано вдосконалення методу прецедентного управління групою наскрізних бізнес-процесів. На відміну від існуючого, він дозволяє визначити пріоритети їх доступу до ресурсів з урахуванням обмежень на час їх виконання. Показником підвищення ефективності управління множиною бізнес-процесів є 100% їх виконання у встановлені за договором терміни, що поліпшує економічні показники підприємства.
Практичне застосування запропонованого удосконаленого методу прецедентного управління групою наскрізних бізнес-процесів дозволяє коригувати послідовності порядків запуску замовлень. Це виконується з урахуванням обмежень на терміни виконання кожного з бізнес-процесів, що дозволяє поліпшити процес управління замовленнями на підприємстві.
Спонсор дослідження
- Дане дослідження було виконано в рамках госпдоговірної науково-дослідної роботи «Дослідження результатів моніторингу веб-базованої інформаційної системи, що експлуатується», яка виконувалася у Харківському національному університеті радіоелектроніки.
Посилання
- Gontareva, I., Marcel Kurt, M., Dorokhov, O., Rusin-Grinik, R., Galayko, N. (2022). A Systematic-Functional Approach in Managing Innovative Development of Construction Enterprises in Ukraine. TEM Journal, 125–137. https://doi.org/10.18421/tem111-15
- Kountur, R., Sari, M. R. (2023). Risk identification approaches and the number of risks identified: the use of work breakdown structure and business process. Humanities and Social Sciences Communications, 10 (1). https://doi.org/10.1057/s41599-023-02028-8
- Chalyi, S., Levykin, I., Biziuk, A., Vovk, A., Bogatov, I. (2020). Development of the technology for changing the sequence of access to shared resources of business processes for process management support. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (104)), 22–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.198527
- Beerepoot, I., Di Ciccio, C., Reijers, H. A., Rinderle-Ma, S., Bandara, W., Burattin, A. et al. (2023). The biggest business process management problems to solve before we die. Computers in Industry, 146, 103837. https://doi.org/10.1016/j.compind.2022.103837
- Dumas, M., Fournier, F., Limonad, L., Marrella, A., Montali, M., Rehse, J.-R. et al. (2023). AI-augmented Business Process Management Systems: A Research Manifesto. ACM Transactions on Management Information Systems, 14 (1), 1–19. https://doi.org/10.1145/3576047
- Сhalyi, S., Levykin, I., Guryev, I. (2020). Model and technology for prioritizing the implementation end-to-end business processes components of the green economy. Acta Innovations, 35, 65–80. https://doi.org/10.32933/actainnovations.35.5
- Busch, K., Rochlitzer, A., Sola, D., Leopold, H. (2023). Just Tell Me: Prompt Engineering in Business Process Management. Enterprise, Business-Process and Information Systems Modeling, 3–11. https://doi.org/10.1007/978-3-031-34241-7_1
- Handriani, I., Mahendrawathi. (2024). Investigating Cost and Business Process Management: A Systematic Literature Review (SLR). Procedia Computer Science, 234, 805–812. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.066
- Gošnik, D., Stubelj, I. (2021). Business process management and risk-adjusted performance in SMEs. Kybernetes, 51 (2), 659–675. https://doi.org/10.1108/k-11-2020-0794
- Perdana, A., Lee, W. E., Mui Kim, C. (2023). Prototyping and implementing Robotic Process Automation in accounting firms: Benefits, challenges and opportunities to audit automation. International Journal of Accounting Information Systems, 51, 100641. https://doi.org/10.1016/j.accinf.2023.100641
- Yan, A., Cheng, Z. (2024). A Review of the Development and Future Challenges of Case-Based Reasoning. Applied Sciences, 14 (16), 7130. https://doi.org/10.3390/app14167130
- Wu, Y., Zhou, J. (2023). A Contextual Information-Augmented Probabilistic Case-Based Reasoning Model for Knowledge Graph Reasoning. Case-Based Reasoning Research and Development, 102–117. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_7
- Portinale, L. (2024). Integrating kNN Retrieval with Inference on Graphical Models in Case-Based Reasoning. Case-Based Reasoning Research and Development, 1–16. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63646-2_1
- Khanmohammadi, E., Safari, H., Zandieh, M., Malmir, B., Tirkolaee, E. B. (2024). Development of Dynamic Balanced Scorecard Using Case-Based Reasoning Method and Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System. IEEE Transactions on Engineering Management, 71, 899–912. https://doi.org/10.1109/tem.2022.3140291
- Parejas-Llanovarced, H., Darias, J. M., Caro-Martínez, M., Recio-Garcia, J. A. (2023). Selecting Explanation Methods for Intelligent IoT Systems: A Case-Based Reasoning Approach. Case-Based Reasoning Research and Development, 185–199. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_12
- Leake, D., Wilkerson, Z., Vats, V., Acharya, K., Crandall, D. (2023). Examining the Impact of Network Architecture on Extracted Feature Quality for CBR. Case-Based Reasoning Research and Development, 3–18. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_1
- Levykin, V., Ievlanov, M., Levykin, I., Рetrychenko, O. (2025). Development of a concept for the task of life cycle effective management of an operated information system. Technology Audit and Production Reserves, 2 (2 (82)), 66–73. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326479
- Levykin, V., Ievlanov, M., Neumyvakina, O., Levykin, I., Nakonechnyi, A. (2024). Estimation of IT-project efforts for information system creation in the conditions of re-use of its functions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (2 (128)), 6–19. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.301227
- Badakhshan, P., Wurm, B., Grisold, T., Geyer-Klingeberg, J., Mendling, J., vom Brocke, J. (2022). Creating business value with process mining. The Journal of Strategic Information Systems, 31 (4), 101745. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101745
- Hawkins, S. R., Pickerd, J., Summers, S. L., Wood, D. A. (2023). The Development of the Process Mining Event Log Generator (PMELG) Tool. Accounting Horizons, 37 (4), 85–95. https://doi.org/10.2308/horizons-2022-153
- Chalyi, S. C., Levykin, I. V. (2016). Method of adaptive process management using case based reasoning. Science-Based Technologies, 32 (4). https://doi.org/10.18372/2310-5461.32.11184
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Viktor Levykin, Ihor Levykin, Maksym Ievlanov, Oleksandr Рetrychenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.




