Удосконалення методу прецедентного управління наскрізними бізнес-процесами

Автор(и)

  • Віктор Макарович Левикін Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0002-7929-515X
  • Ігор Вікторович Левикін Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0001-8086-237X
  • Максим Вікторович Євланов Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0002-6703-5166
  • Олександр Вячеславович Петриченко Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0002-1319-5041

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.340267

Ключові слова:

процесний підхід, аналіз даних, прецедентний підхід, Case-based reasoning, пріоритети, метод управління, ресурси

Анотація

Об'єктом дослідження є процеси прецедентного управління сукупністю взаємопов’язаних наскрізних бізнес-процесів підприємства. Дослідження присвячено розв'язанню проблеми прецедентного управління взаємопов’язаних наскрізних бізнес-процесів підприємства, що використовують спільні ресурси. Дослідження у цій області направлено на розробку моделей, методів та технологій, які використовуються при управлінні бізнес-процесів підприємства.

Визначені та формально описані ціль та основні обмеження функціонального та процесного управління у вигляді множини бізнес-процесів, що інтегрують діяльність відповідних підрозділів підприємства. Основним недоліком такого управління пов’язані з невідповідністю між існуючою організаційною структурою підприємства, та наскрізними бізнес-процесами, які охоплюють декілька його підрозділів. Тому запропоновано перехід від процесного до управління наскрізними бізнес-процесами, що використовують спільні ресурси. Такій підхід передбачає виконання пошуку та адаптації прецеденту, його застосування та подальше збереження. В умовах обмежень на виконання бізнес-процесів використання прецедентного підходу дозволяє підвищити ефективність процесного управління. Запропоновано вдосконалення методу прецедентного управління групою наскрізних бізнес-процесів. На відміну від існуючого, він дозволяє визначити пріоритети їх доступу до ресурсів з урахуванням обмежень на час їх виконання. Показником підвищення ефективності управління множиною бізнес-процесів є 100% їх виконання у встановлені за договором терміни, що поліпшує економічні показники підприємства.

Практичне застосування запропонованого удосконаленого методу прецедентного управління групою наскрізних бізнес-процесів дозволяє коригувати послідовності порядків запуску замовлень. Це виконується з урахуванням обмежень на терміни виконання кожного з бізнес-процесів, що дозволяє поліпшити процес управління замовленнями на підприємстві.

Спонсор дослідження

  • Дане дослідження було виконано в рамках госпдоговірної науково-дослідної роботи «Дослідження результатів моніторингу веб-базованої інформаційної системи, що експлуатується», яка виконувалася у Харківському національному університеті радіоелектроніки.

Біографії авторів

Віктор Макарович Левикін, Харківський національний університет радіоелектроніки

Доктор технічних наук

Кафедра інформаційних управляючих систем

Ігор Вікторович Левикін, Харківський національний університет радіоелектроніки

Доктор технічних наук

Кафедра медіасистем та технологій

Максим Вікторович Євланов, Харківський національний університет радіоелектроніки

Доктор технічних наук

Кафедра інформаційних управляючих систем

Олександр Вячеславович Петриченко, Харківський національний університет радіоелектроніки

Кандидат технічних наук

Кафедра інформаційних управляючих систем

Посилання

  1. Gontareva, I., Marcel Kurt, M., Dorokhov, O., Rusin-Grinik, R., Galayko, N. (2022). A Systematic-Functional Approach in Managing Innovative Development of Construction Enterprises in Ukraine. TEM Journal, 125–137. https://doi.org/10.18421/tem111-15
  2. Kountur, R., Sari, M. R. (2023). Risk identification approaches and the number of risks identified: the use of work breakdown structure and business process. Humanities and Social Sciences Communications, 10 (1). https://doi.org/10.1057/s41599-023-02028-8
  3. Chalyi, S., Levykin, I., Biziuk, A., Vovk, A., Bogatov, I. (2020). Development of the technology for changing the sequence of access to shared resources of business processes for process management support. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (104)), 22–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.198527
  4. Beerepoot, I., Di Ciccio, C., Reijers, H. A., Rinderle-Ma, S., Bandara, W., Burattin, A. et al. (2023). The biggest business process management problems to solve before we die. Computers in Industry, 146, 103837. https://doi.org/10.1016/j.compind.2022.103837
  5. Dumas, M., Fournier, F., Limonad, L., Marrella, A., Montali, M., Rehse, J.-R. et al. (2023). AI-augmented Business Process Management Systems: A Research Manifesto. ACM Transactions on Management Information Systems, 14 (1), 1–19. https://doi.org/10.1145/3576047
  6. Сhalyi, S., Levykin, I., Guryev, I. (2020). Model and technology for prioritizing the implementation end-to-end business processes components of the green economy. Acta Innovations, 35, 65–80. https://doi.org/10.32933/actainnovations.35.5
  7. Busch, K., Rochlitzer, A., Sola, D., Leopold, H. (2023). Just Tell Me: Prompt Engineering in Business Process Management. Enterprise, Business-Process and Information Systems Modeling, 3–11. https://doi.org/10.1007/978-3-031-34241-7_1
  8. Handriani, I., Mahendrawathi. (2024). Investigating Cost and Business Process Management: A Systematic Literature Review (SLR). Procedia Computer Science, 234, 805–812. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.03.066
  9. Gošnik, D., Stubelj, I. (2021). Business process management and risk-adjusted performance in SMEs. Kybernetes, 51 (2), 659–675. https://doi.org/10.1108/k-11-2020-0794
  10. Perdana, A., Lee, W. E., Mui Kim, C. (2023). Prototyping and implementing Robotic Process Automation in accounting firms: Benefits, challenges and opportunities to audit automation. International Journal of Accounting Information Systems, 51, 100641. https://doi.org/10.1016/j.accinf.2023.100641
  11. Yan, A., Cheng, Z. (2024). A Review of the Development and Future Challenges of Case-Based Reasoning. Applied Sciences, 14 (16), 7130. https://doi.org/10.3390/app14167130
  12. Wu, Y., Zhou, J. (2023). A Contextual Information-Augmented Probabilistic Case-Based Reasoning Model for Knowledge Graph Reasoning. Case-Based Reasoning Research and Development, 102–117. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_7
  13. Portinale, L. (2024). Integrating kNN Retrieval with Inference on Graphical Models in Case-Based Reasoning. Case-Based Reasoning Research and Development, 1–16. https://doi.org/10.1007/978-3-031-63646-2_1
  14. Khanmohammadi, E., Safari, H., Zandieh, M., Malmir, B., Tirkolaee, E. B. (2024). Development of Dynamic Balanced Scorecard Using Case-Based Reasoning Method and Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System. IEEE Transactions on Engineering Management, 71, 899–912. https://doi.org/10.1109/tem.2022.3140291
  15. Parejas-Llanovarced, H., Darias, J. M., Caro-Martínez, M., Recio-Garcia, J. A. (2023). Selecting Explanation Methods for Intelligent IoT Systems: A Case-Based Reasoning Approach. Case-Based Reasoning Research and Development, 185–199. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_12
  16. Leake, D., Wilkerson, Z., Vats, V., Acharya, K., Crandall, D. (2023). Examining the Impact of Network Architecture on Extracted Feature Quality for CBR. Case-Based Reasoning Research and Development, 3–18. https://doi.org/10.1007/978-3-031-40177-0_1
  17. Levykin, V., Ievlanov, M., Levykin, I., Рetrychenko, O. (2025). Development of a concept for the task of life cycle effective management of an operated information system. Technology Audit and Production Reserves, 2 (2 (82)), 66–73. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.326479
  18. Levykin, V., Ievlanov, M., Neumyvakina, O., Levykin, I., Nakonechnyi, A. (2024). Estimation of IT-project efforts for information system creation in the conditions of re-use of its functions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (2 (128)), 6–19. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.301227
  19. Badakhshan, P., Wurm, B., Grisold, T., Geyer-Klingeberg, J., Mendling, J., vom Brocke, J. (2022). Creating business value with process mining. The Journal of Strategic Information Systems, 31 (4), 101745. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101745
  20. Hawkins, S. R., Pickerd, J., Summers, S. L., Wood, D. A. (2023). The Development of the Process Mining Event Log Generator (PMELG) Tool. Accounting Horizons, 37 (4), 85–95. https://doi.org/10.2308/horizons-2022-153
  21. Chalyi, S. C., Levykin, I. V. (2016). Method of adaptive process management using case based reasoning. Science-Based Technologies, 32 (4). https://doi.org/10.18372/2310-5461.32.11184
Improvement in the method of case-based management of end-to-end business processes

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Левикін, В. М., Левикін, І. В., Євланов, М. В., & Петриченко, О. В. (2025). Удосконалення методу прецедентного управління наскрізними бізнес-процесами. Technology Audit and Production Reserves, 5(2(85), 56–64. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.340267

Номер

Розділ

Системи та процеси керування