Оптимальне планування тривалості рейсу та обороту на міському маршруті

Автор(и)

  • Olexiy Kuzkin Запорізький національний технічний університет, вул. Жуковського 64, м. Запоріжжя, Україна, 69063, Україна https://orcid.org/0000-0002-3160-1285

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129039

Ключові слова:

міський громадський транспорт, тривалість очікування, тривалість рейсу, узагальнені витрати

Анотація

Об’єктом дослідження є маршрут міського пасажирського транспорту загального користування. Одним з найбільш проблемних місць при організації перевезень на фіксованому міському маршруті є встановлення планової тривалості виконання рейсу та (або) зворотного рейсу. Складнощі виникають через те, що тривалість виконання рейсу на міському маршруті зазвичай є випадковою величиною, що необхідно враховувати при встановленні її планових значень, використовуваних надалі при складанні розкладів руху. Це, з одного боку, дозволяє покращити ефективність використання маршрутних транспортних засобів за рахунок зменшення їх непродуктивних простоїв, а з іншого – підвищити якість обслуговування пасажирів за рахунок зменшення тривалості очікування останніми транспорту на зупинках.

В ході дослідження використано метод стохастичної оптимізації планової тривалості рейсу. Це дало можливість знайти компроміс у вартісному виразі між ефективністю використання маршрутних транспортних засобів та якістю обслуговування пасажирів. Особливістю запропонованого оптимізаційного методу є врахування в узагальнених витратах непродуктивних простоїв маршрутних транспортних засобів, недоотриманого прибутку транспортного оператора та вартості транспортного часу пасажирів.

Застосування розробленого методу для умов тролейбусного маршруту № 14 міста Запоріжжя (Україна) дозволяє у порівнянні з існуючими плановими показниками зменшити узагальнені витрати на 12 %.

Наразі значно розширилися технічні можливості збирання, накопичення та обробки емпіричної інформації про умови виконання перевезень на міських маршрутах з використанням супутникових систем глобального позиціонування GPS. У таких умовах з використанням розробленого методу забезпечується можливість оперативного врахування при плануванні пасажирських перевезень як експлуатаційних, так і соціально-економічних чинників, у яких ці перевезення виконуються.

Біографія автора

Olexiy Kuzkin, Запорізький національний технічний університет, вул. Жуковського 64, м. Запоріжжя, Україна, 69063

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортних технологій

Посилання

  1. Ceder, A. (2007). Public transit planning and operation: theory, modeling and practice. Oxford: Elsevier. Butterworth-Heinemann, 626.
  2. Spirin, I. V. (2004). Perevozki passazhirov gorodskim transportom. Moscow: IKTS «Akademkniga», 413.
  3. Kuzkin, О. F. (2015). Service regularity investigation of fixed-route taxi during on-peak hours. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (77)), 14–22. doi:10.15587/1729-4061.2015.51361
  4. Babushkin, H. F., Kuzkin, O. F., Yudin, V. P. (2010). Transportno-ekolohichni problemy mista Zaporizhzhia. Novi materialy i tekhnolohii v metalurhii ta mashynobuduvanni, 1, 144–146.
  5. Artynov, A. P., Skaletskiy, V. V. (1981). Avtomatizatsiya protsessov planirovaniya i upravleniya transportnymi sistemami. Moscow: Nauka, 280.
  6. Larin, O. N. (2005). Organizatsiya passazhirskikh perevozok. Chelyabinsk: YUUrGU, 104.
  7. Efremov, I. S., Kobozev, V. A., Yudin, V. A. (1980). Teoriya gorodskikh passazhirskikh perevozok. Moscow: Vysshaya shkola, 535.
  8. Ryusk, P., Vandehey, M., Elefteriadou, L. et al. (2011). Highway capacity manual 2010. TR News, 273. Washington D.C.: Transportation Research Board, National Research Council, 45–48.
  9. Islam, M. K. (2010). Reliability Analysis of Public Transit Systems Using Stochastic Simulation. World Transit Research. Canberra, 13.
  10. Transit Capacity and Quality of Service Manual: TRCP Report 165. (2013). Washington D.C.: Transportation Research Board, 685. doi:10.17226/24766
  11. Ibarra-Rojas, O. J., Delgado, F., Giesen, R., Munoz, J. C. (2015). Planning, operation, and control of bus transport systems: A literature review. Transportation Research Part B: Methodological, 77, 38–75. doi:10.1016/j.trb.2015.03.002
  12. Diab, E. I., El-Geneidy, A. M. (2013). Variation in bus transit service: understanding the impacts of various improvement strategies on transit service reliability. Public Transport, 4 (3), 209–231. doi:10.1007/s12469-013-0061-0
  13. El-Geneidy, A. M., Horning, J., Krizek, K. J. (2011). Analyzing transit service reliability using detailed data from automatic vehicular locator systems. Journal of Advanced Transportation, 45 (1), 66–79. doi:10.1002/atr.134
  14. Davidich, Yu. A., Kalyuzhnyy, M. V. (2012). Normirovanie skorosti dvizheniya gorodskogo passazhirskogo transporta s uchetom kharakteristik marshruta. Vіstі avtomobіl'no-dorozhn'ogo іnstitutu, 1 (14), 11–17.
  15. El-Geneidy, A., Hourdos, J., Horning, J. (2009). Bus Transit Service Planning and Operations in a Competitive Environment. Journal of Public Transportation, 12 (3), 39–59. doi:10.5038/2375-0901.12.3.3
  16. Wu, Y., Tang, J., Gong, J. (2015). Optimization Model for Single Bus Route Schedule Design Problem with Stochastic Travel Time. Journal of Northeastern University: Natural Science, 36 (10), 1393–1397. doi:10.3969/j.issn.1005-3026.2015.10.006
  17. Gong, X., Guo, X., Dou, X., Lu, L. (2015). Bus Travel Time Deviation Analysis Using Automatic Vehicle Location Data and Structural Equation Modeling. Mathematical Problems in Engineering, 2015, 1–9. doi:10.1155/2015/410234
  18. Mazloumi, E., Currie, G., Rose, G. (2010). Using GPS Data to Gain Insight into Public Transport Travel Time Variability. Journal of Transportation Engineering, 136 (7), 623–631. doi:10.1061/(asce)te.1943-5436.0000126
  19. Uno, N., Kurauchi, F., Tamura, H., Iida, Y. (2009). Using Bus Probe Data for Analysis of Travel Time Variability. Journal of Intelligent Transportation Systems, 13 (1), 2–15. doi:10.1080/15472450802644439
  20. Qu, X., Oh, E., Weng, J., Jin, S. (2014). Bus travel time reliability analysis: a case study. Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Transport, 167 (3), 178–184. doi:10.1680/tran.13.00009
  21. Acosta, C., Gallagher, S., Laberge, M., Townsend, M. (2011). Transit System Analysis and Optimization in Montgomery County. Worcester: Worcester Polytechnic Institute, 86.
  22. Improving Bus Transit On-Time Performance through the Use of AVL Data (final). (2014). Pascal Systems Inc. Latham, 28.
  23. Sahoo, P. (2013). Probability and mathematical statistics. Louisville: University of Louisville, 686.
  24. Kobzar, A. I. (2006). Prikladnaya matematicheskaya statistika. Dlya inzhenerov i nauchnykh rabotnikov. Moscow: FIZMATLIT, 816.
  25. Chetchuev, M. V., Kostenko, V. V., Fedorov, V. P., Homich, D. I. (2014). Faktor skorosti kak ekonomicheskaya kategoriya passazhirskikh transportnykh sistem v gorodskikh aglomeratsiyakh. Magnitolevitatsionnye transportnye sistemy i tekhnologii. Saint Petersburg, 205–211.
  26. Mackie, P. J., Jara-Diaz, S., Fowkes, A. S. (2001). The value of travel time savings in evaluation. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 37 (2-3), 91–106. doi:10.1016/s1366-5545(00)00013-2
  27. Holovne upravlinnia statystyky v Zaporizkii oblasti. Available at: http://www.zp.ukrstat.gov.ua/. Last accessed: 08.03.2018.
  28. Zhao, J., Dessouky, M., Bukkapatnam, S. (2006). Optimal Slack Time for Schedule-Based Transit Operations. Transportation Science, 40 (4), 529–539. doi:10.1287/trsc.1060.0170

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-28

Як цитувати

Kuzkin, O. (2017). Оптимальне планування тривалості рейсу та обороту на міському маршруті. Technology Audit and Production Reserves, 2(2(40), 34–42. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.129039

Номер

Розділ

Інформаційні технології: Оригінальне дослідження