Удосконалення методики розрахунку механічних характеристик тягового двигуна постійного струму з комбінованим збудженням

Автор(и)

  • Ivan Kostenko Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-8170-7432

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.141384

Ключові слова:

механічні характеристики, тяговий привод, комбіноване збудження, метод кінцевих елементів.

Анотація

Об'єктом дослідження є процес виникнення електромагнітного моменту у тягових двигунах комбінованого збудження тролейбусу при одночасному включенні обох складових системи збудження. Цей процес формально представлено у вигляді механічних характеристик – залежності електромагнітного моменту двигуна від струмів збудження.

Одним з найбільш проблемних місць є визначення впливу струмів збудження послідовної та незалежної обмотки на електромагнітний момент двигуна у вигляді непереривної залежності, яка дозволяє створити систему управління тяговим приводом з DC-DC перетворювачем збудження. А також враховує особливості магнітної системи двигуна.

В ході дослідження використовувався метод кінцевих елементів в плоско-паралельній постановці задачі обчислення моментів за результатами розрахунку магнітного поля та наступним регресійним аналізом результатів цифрових експериментів за допомогою поліномів Чебишева на множині рівновіддалених точок.

Отримано непереривна залежність електромагнітного моменту від струмів збудження у вигляді поліному, який можливо використовувати як при створенні систем керування DC-DC перетворювачем збудження, так і при моделюванні режимів роботи тягового приводу в цілому. Це пов'язано з тим, що запропонований вид поліному має непереривний вигляд залежності та її похідних при усіх можливих значеннях струмів при роботі приводу. За результатами регресійного аналізу максимальне відхилення розрахованих залежностей не перевищує 0,052, а середньоквадратичне відхилення не більш 0,041. Це підтверджує адекватність отриманих залежностей результатам цифрового експерименту по визначенню електромагнітного моменту.

Завдяки цьому забезпечується можливість моделювання режимів роботи тягового приводу на основі двигуна з комбінованим збудженням та DC-DC перетворювачем. Отримані за результатами моделювання параметри системи керування дозволять підвищити енергетичні характеристики тролейбусів. У порівнянні з аналогічними відомими системами це забезпечує більш раціональне використання електричної енергії на тягу електрорухомого складу.

Біографія автора

Ivan Kostenko, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра електричного транспорту

Посилання

  1. Liubarskyi, B. H. (2014). Teoretychni osnovy dlia vyboru ta otsinky perspektyvnykh system elektromekhanichnoho peretvorennia enerhii elektrorukhomoho skladu. Kharkiv: Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut», 368.
  2. Pavlenko, T., Shavkun, V., Petrenko, A. (2017). Ways to improve operation reliability of traction electric motors of the rolling stock of electric transport. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (8 (89)), 22–30. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.112109
  3. Pan, L., Zhang, C. (2016). An Integrated Multifunctional Bidirectional AC/DC and DC/DC Converter for Electric Vehicles Applications. Energies, 9 (7), 493. doi: https://doi.org/10.3390/en9070493
  4. Brazis, V., Kroics, K., Grigans, L. (2014). Scientific Laboratory Platform for Testing the Electric Vehicle Equipped with DC Drive. Latvian Journal of Physics and Technical Sciences, 51 (5), 56–64. doi: https://doi.org/10.2478/lpts-2014-0030
  5. Kharchenko, V. F., Daleka, V. Kh., Andriychenko, V. P., Kostenko, I. O. (2010). Pat. No. 60109 UA. Sposib oslablennia polia tiahovoho elektrodvyhuna zmishanoho zbudzhennia. MPK (2006.01) N02R 7/06. No. u201013973; declareted: 23.11.2010; published: 10.06.2011, Bul. No. 11.
  6. Andriychenko, V. P., Zakurdai, S. O., Kostenko, I. O. (2014). Improvement of the method used for control of starting direkt-currentrailway motor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (8 (67)), 32–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.20123
  7. Ravino, V. V., Sacukevich, V. N., Galyamov, P. M. (2007). Approksimaciya krivoy namagnichivaniya tyagovyh elektrodvigateley trolleybusov. Energetika. Izvestiya vysshih uchebnyh zavedeniy i energeticheskih ob'edineniy SNG, 1, 27–33.
  8. Lyubarskiy, B. G. (2000). Modelirovanie i razrabotka kombinirovannogo vozbuzhdeniya svarochnyh generatorov postoyannogo toka s cel'yu uluchsheniya ih tekhniko-ekonomicheskih pokazateley. Kharkiv, 170.
  9. Finite Element Method Magnetics: HomePage. Available at: http://www.femm.info/wiki/HomePage
  10. Meeker, D. (2016). Series-wound heteropolar inductor motor for automotive applications. 2016 IEEE Transportation Electrification Conference and Expo (ITEC). doi: https://doi.org/10.1109/itec.2016.7520203
  11. Ryabov, E. S. (2011). Bezreduktorniy tyagoviy privod na osnove reaktivnogo induktornogo dvigatelya s aksial'nym magnitnym potokom dlya skorostnogo elektropodvizhnogo sostava. Kharkiv, 162.
  12. Riabov, E. S., Liubarskyi, B. H., Yakunyn, D. Y., Ziuzyn, D. Yu. (2010). Modelyrovanye tiahovoho bezreduktornoho pryvoda na osnove ynduktornoho dvyhatelia s aksyalnym mahnytnym potokom. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut", 57, 243–251.
  13. Lyubarskiy, B. G., Yakunin, D. I. (2011). Imitacionnoe modelirovanie mekhanizma naklona kuzova s lineynym elektromekhanicheskim preobrazovatelem. MATLAB: materialy V Mezhdunarodnoy nauchnoy konferencii. Kharkiv: BET, 425–436.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Як цитувати

Kostenko, I. (2018). Удосконалення методики розрахунку механічних характеристик тягового двигуна постійного струму з комбінованим збудженням. Technology Audit and Production Reserves, 4(1(42), 4–10. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.141384

Номер

Розділ

Технології машинобудування: Оригінальне дослідження