Теоретичне та методичне забезпечення обґрунтування напрямів ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті

Автор(и)

  • Olena Iastremska Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9 А, м. Харків, Україна, 61166, Україна https://orcid.org/0000-0002-5653-6301
  • Oleksandr Gerasymov Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9 А, м. Харків, Україна, 61166, Україна https://orcid.org/0000-0003-2164-2144

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.206402

Ключові слова:

ефективність діяльності підприємства, маркетинговий аспект, методичне забезпечення, проектний підхід, економічний ефект.

Анотація

Об’єктом дослідження є процес визначення основних напрямів підвищення ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті, тобто з урахуванням як особливостей його внутрішнього середовища, так і суб’єктів ринку, тобто зовнішнього оточення. Однією з проблем є недостатнє врахування сучасного понятійного апарату ефективності. Окрім того важливе значення має у деяких випадках вузьке формування мети проекту без урахування маркетингового аспекту. Перешкодою може бути складність розроблення переліку критеріїв щодо відбору відповідальних виконавців проекту. Часто зустрічається неповнота врахування стратегічних та поточних проблем з підвищення ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті.

Обґрунтовано та розроблено пропозиції з уточнення визначення понять «ефективність» та «маркетинговий аспект», використання проектного підходу, що враховує дві основні складові ефективності. До них відносяться: об’єктивна щодо використання ресурсного потенціалу підприємств та суб’єктивна, яка враховує особливості інформаційно-комунікаційної та маркетингової взаємодії суб’єктів ринку. Ці складові ефективності дозволили усунути виявлені недоліки дослідженої проблеми.

Основним результатом дослідження є обґрунтована й запропонована змістовність та послідовність етапів методичного забезпечення визначення напрямів підвищення ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті. На першому етапі доцільно сформувати мету проекту. На другому – розробити критерії щодо відбору та призначення відповідальних виконавців. Третій етап передбачає визначення та здійснення комплексного аналізу стратегічних та поточних проблем з підвищення ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті. На четвертому етапі доцільно здійснити визначення стратегічної мети та її структуризацію. П’ятий етап – обґрунтування основних напрямів підвищення ефективності. На шостому етапі доцільне формування альтернативних варіантів щодо досягнення цілей. На сьомому етапі слід оптимізувати фінансові, кадрові, виробничі, інноваційні, інформаційно-комунікаційні та маркетингові витрати проекту. Восьмий етап – розподіл відповідальності за реалізацію проекту між структурними підрозділами підприємства.

При практичній реалізації розробленого методичного забезпечення існує реальна можливість переходу на альтернативні варіанти реалізації проекту в умовах постійних трансформацій, що сприяє формуванню економічного ефекту на макро-, мезо- та мікроекономічному рівнях.

Біографії авторів

Olena Iastremska, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9 А, м. Харків, Україна, 61166

Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра менеджменту, логістики та економіки

Oleksandr Gerasymov, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, пр. Науки, 9 А, м. Харків, Україна, 61166

Аспірант

Кафедра менеджменту, логістики та економіки

Посилання

  1. Khachaturov, T. S. (1979). Effektivnost kapitalnykh vlozhenii. Moscow: Izd-vo «Ekonomika», 384.
  2. Kuznietsova, O. V. (2014). Shchodo sutnosti ekonomichnoi efektyvnosti. Rozvytok metodiv upravlinnia i hospodariuvannia na transporti, 4 (49), 178–189.
  3. Morschenok, T. S. (2016). Research of going near determination of economic essence of concept «efficiency». Economic Bulletin of the Zaporozhye State Engineering Academy, 1 (01), 7–13.
  4. Svitlyshyn, I. I. (2015). Typolohiia efektyvnosti funktsionuvannia pidpryiemstva. Visnyk ZhDTU, 1 (71), 110–118.
  5. Ambler, T. (2000). Marketing and the Bottom Line: the New Metrics of corporate wealth. London: Prentice-Hall, 325.
  6. Anderson, C., Narus, J. A., van Rossum, W. Customer Value Propositions in Business Markets. Harvard business review, 84 (3), 90–99. Available at: https://www.researchgate.net/publication/7263153_Customer_Value_Propositions_in_Business_Markets
  7. Shaw, R. (2001). Improving marketing effectiveness. London: Profile Books Ltd., 245.
  8. Bushuyev, S. D., Wagner, R. F. (2014). IPMA Delta and IPMA Organisational Competence Baseline (OCB). International Journal of Managing Projects in Business, 7 (2), 302–310. doi: http://doi.org/10.1108/ijmpb-10-2013-0049
  9. Bushuyev, S. D., Bushueva, N. S., Babayev, I. A., Yakovenko, V. B., Grisha, E. V., Dzyuba, S. V., Voitenko, A. S. (2010). Creative project management technologies and programs. Kyiv: Sammit kniga, 768.
  10. Bushuyev, S. D., Kharitonov, D. A., Rogozina, V. B. (2012). Organizational Project Management pathology. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, 10, 5–8.
  11. Kerzner, H. (1998). In search of excellence in Project Management. VNB, 274.
  12. Kerzner, H. (2001). Strategic Planning for Project Management Using a Project Management Maturity Model. John Wiley & Sons Inc., 226.
  13. Vlasova, N. O., Pichuhina, T. S., Kruhlova, O. A., Haidar, N. O. (2012). Otsinka efektyvnosti hospodarskoi diialnosti pidpryiemstv rozdribnoi torhivli. Kharkiv: Monohraf, 196.
  14. Hvozdiu, S. Yu. (2010). Methodological approaches of industrial enterprises innovation expenses effiecency evaluation. Bulletin of the National University of Lviv Polytechnic. Problems of economics and management, 683, 184–187.
  15. Hovorushko, T. A., Klymash, N. I. (2013). Upravlinnia efektyvnistiu diialnosti pidpryiemstv na osnovi vartisno-oriientovanoho pidkhodu. Kyiv: Lohos, 204.
  16. Herasymov, O. K. (2018). Methodical provision of enterprise’s economic efficiency assessment in the marketing aspect. Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Economy series, 1 (9 (37)), 32–39. doi: http://doi.org/10.25264/2311-5149-2018-9(37)-32-39
  17. Ralko, O. S. (2011). Pidkhody do efektyvnosti upravliannia orhanizatsiieiu. Naukovi zdobutky molodi – vyrishenniu problem kharchuvannia liudstva u ХХI stolitti. Kyiv: NUKhT, 161.
  18. Blocker, C. P., Flint, D. J., Myers, M. B., Slater, S. F. (2010). Proactive customer orientation and its role for creating customer value in global markets. Journal of the Academy of Marketing Science, 39 (2), 216–233. doi: http://doi.org/10.1007/s11747-010-0202-9
  19. Boulding, W., Staelin, R., Ehret, M., Johnston, W. J. (2005). A customer relationship management roadmap: what is known, potential pitfalls, and where to go. Journal of Marketing, 69 (4), 155–166. doi: http://doi.org/10.1509/jmkg.2005.69.4.155
  20. Bradford, T. W. (2015). Beyond Fungible: Transforming Money into Moral and Social Resources. Journal of Marketing, 79 (2), 79–97. doi: http://doi.org/10.1509/jm.13.0437
  21. Brakus, J. J., Schmitt, B. H., Zarantonello, L. (2009). Brand Experience: What Is It? How Is It Measured? Does It Affect Loyalty? Journal of Marketing, 73 (3), 52–68. doi: http://doi.org/10.1509/jmkg.73.3.52
  22. Brown, S. L., Eisenhardt, K. M. (1997). The Art of Continuous Change: Linking Complexity Theory and Time-Paced Evolution in Relentlessly Shifting Organizations. Administrative Science Quarterly, 42 (1), 1–34. doi: http://doi.org/10.2307/2393807
  23. Cambra‐Fierro, J., Florin, J., Perez, L., Whitelock, J. (2011). Inter‐firm market orientation as antecedent of knowledge transfer, innovation and value creation in networks. Management Decision, 49 (3), 444–467. doi: http://doi.org/10.1108/00251741111120798
  24. Copley, P. (2004). Marketing communications management: concepts, theories, cases and practices. Oxford: Jordan Hill, 480. doi: http://doi.org/10.4324/9780080473376
  25. Balabanova, L. V., Folomkina, I. S. (2009). Upravlinnia realizatsiieiu stratehii pidpryiemstva: marketynhovyi pidkhid. Donetsk: DonNUET, 402.
  26. Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press, 396.
  27. Beshelev, S. D., Gurvich, F. G. (1980). Matematiko-statisticheskie metody ekspertnykh ocenok. Moscow: Statistika, 264.
  28. Ventcel, A. D. (1975). Kurs teorii sluchainykh processov. Moscow: Nauka, 320.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Iastremska, O., & Gerasymov, O. (2020). Теоретичне та методичне забезпечення обґрунтування напрямів ефективності діяльності підприємства у маркетинговому аспекті. Technology Audit and Production Reserves, 3(4(53), 4–13. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2020.206402

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством: Оригінальне дослідження