Уникнення зіткнення шляхом побудови та використання області розходження у бортовому обчислювачі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.274296

Ключові слова:

розходження суден, безпека судноплавства, оптимізація процесів керування, автоматичний модуль керування, стенд імітаційного моделювання

Анотація

Об’єктом дослідження є процеси автоматичного оптимального розходження власного судна з багатьма небезпечними цілями, включаючи маневруючі, методом побудови у бортовому обчислювачі області допустимих параметрів розходження. За даними European Maritime Safety Agency (EMSA), найбільша кількість аварій суден у 2014–2019 роках відбулася по причині зіткнення (32 %). На сучасних суднах, для спостереження і розходження з цілями, використовується ЗАРП (засоби автоматичної радіолокаційної прокладки), який дозволяє автоматизувати ручні операції, а вбудована функція «Програвання маневру» надає навігатору зручний графічний інтерфейс для вирішення задач розходження. Разом з тим, ЗАРП – це автоматизована система, яка передбачає присутність оператора в контурі керування. Присутність людини у контурі керування пов’язана із «людським чинником», який є передумовою виникнення різних видів аварій, у тому числі і зіткнення суден. Найбільш ефективним засобом зменшення впливу «людського чинника» на процеси керування є запровадження автоматичних модулів керування у автоматизованих системах. У роботі розроблено метод для модуля розходження, який дозволяє автоматично та оптимально розходитися з багатьма цілями, включаючи маневруючі. Кількість цілей для розходження не обмежується методом, а обмежується лише можливостями ЗАРП по супроводженню цілей. Отримані результати пояснюються тим, що на кожному кроці бортового обчислювача будується область допустимих параметрів розходження з усіма цілями, із побудованої області вибираються параметри розходження, що оптимізують заданий критерій оптимальності, вибрані параметри використовуються як програмні у законі керування. Розроблений метод може використовуватися на суднах, за умови інтегрування в існуючу автоматизовану систему бортового обчислювача з відкритою архітектурою, для нарощування можливостей автоматичного керування рухом, у даному випадку можливості автоматичного оптимального розходження з багатьма цілями, включаючи маневруючі.

Біографії авторів

Сергій Миколайович Зінченко, Херсонська державна морська академія

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра управління судном

Олег Миколайович Товстокорий, Херсонська державна морська академія

Кандидат технічних наук, доцент, капітан далекого плавання

Кафедра управління судном

Олександр Олександрович Сапронов, Херсонська державна морська академія

Доктор технічних наук, професор

Кафедра транспортних технологій та механічної інженерії

Костянтин Васильович Тимофеєв, Херсонська державна морська академія

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра експлуатації суднового електрообладнання і засобів автоматики

Андрій Валерійович Петровський, Херсонська державна морська академія

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра судноводіння

Артем Анатолійович Іванов, Херсонська державна морська академія

Доктор філософії, в.о. завідувача кафедри

Кафедра експлуатації суднового електрообладнання і засобів автоматики

Посилання

  1. Bole, A., Wall, A., Norris, A. (2013). Radar and ARPA manual: Radar, AIS and Target Tracking for Marine Radar Users. Elsevir, 552. Available at: https://www.amazon.com/Radar-ARPA-Manual-Target-Tracking-ebook/dp/B00GY5XEYO#reader_B00GY5XEYO2
  2. Navi-Trainer Professional 5000 (version 5.35) (2014). Instructor's Guide, 507.
  3. Nosov, P. S., Popovych, I. S., Cherniavskyi, V. V., Zinchenko, S. M., Prokopchuk, Y. A., Makarchuk, D. V. (2020). Automated identification of an operator anticipation on marine transport. Radio Electronics, Computer Science, Control, 3, 158–172. doi: https://doi.org/10.15588/1607-3274-2020-3-15
  4. Zinchenko, S. M., Mateichuk, V. M., Nosov, P. S., Popovych, I. S., Appazov, E. S. (2020). Improving the accuracy of automatic control with mathematical meter model in on-board controller. Radio Electronics, Computer Science, Control, 4, 197–207. doi: https://doi.org/10.15588/1607-3274-2020-4-19
  5. Shen, H., Hashimoto, H., Matsuda, A., Taniguchi, Y., Terada, D., Guo, C. (2019). Automatic collision avoidance of multiple ships based on deep Q-learning. Applied Ocean Research, 86, 268–288. doi: https://doi.org/10.1016/j.apor.2019.02.020
  6. Li, Y., Guo, Z., Yang, J., Fang, H., Hu, Y. (2018). Prediction of ship collision risk based on CART. IET Intelligent Transport Systems, 12 (10), 1345–1350. doi: https://doi.org/10.1049/iet-its.2018.5281
  7. Park, J., Choi, J., Choi, H. (2019). COLREGS‐compliant path planning considering time‐varying trajectory uncertainty of autonomous surface vehicle. Electronics Letters, 55 (4), 222–224. doi: https://doi.org/10.1049/el.2018.6680
  8. Huang, Y., Chen, L., van Gelder, P. H. A. J. M. (2019). Generalized velocity obstacle algorithm for preventing ship collisions at sea. Ocean Engineering, 173, 142–156. doi: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2018.12.053
  9. Johansen, T. A., Cristoforo, A., Perez, T. (2016). Ship Collision Avoidance Using Scenario-Based Model Predictive Control. IFAC. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/34a3/c1a0b699774fadab417ca2f5ef422edb1f0b.pdf
  10. Zinchenko, S., Mateichuk, V., Nosov, P., Popovych, I., Solovey, O., Mamenko, P., Grosheva, O. (2020). Use of Simulator Equipment for the Development and Testing of Vessel Control Systems. Electrical, Control and Communication Engineering, 16 (2), 58–64. doi: https://doi.org/10.2478/ecce-2020-0009
Collision avoidance by constructing and using a passing area in on-board controller

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-24

Як цитувати

Зінченко, С. М., Товстокорий, О. М., Сапронов, О. О., Тимофеєв, К. В., Петровський, А. В., & Іванов, А. А. (2023). Уникнення зіткнення шляхом побудови та використання області розходження у бортовому обчислювачі. Technology Audit and Production Reserves, 1(2(69), 25–29. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.274296

Номер

Розділ

Системи та процеси керування