Моделювання фінансових показників діяльності підприємств міського електричного транспорту в воєнний та післявоєнний періоди

Автор(и)

  • Денис Сергійович Захаров Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0009-0006-5751-6771
  • Олексій Юрійович Палант Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8178-6874
  • Ольга Олександрівна Рудаченко Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0001-9597-5748

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.318464

Ключові слова:

міський електричний транспорт, транспортна інфраструктура, фінансові показники, прибуток, стратегія розвитку, транспортна система міст

Анотація

Об’єктом дослідження є фінансові показники підприємств міського електричного транспорту. Розглянуто проблему моделювання основних фінансових показників діяльності підприємств міського електротранспорту України в воєнний та повоєнний період. Їх дослідження та аналіз є необхідною умовою загальної та всебічної оцінки ефективності функціонування та фінансової спроможності підприємств галузі. Це дозволить оцінити рівень прибутковості та дасть змогу спрогнозувати здатність підприємств виконувати свої основні обов’язки – перевозити пасажирів в межах міст, а також адекватно реагувати на змінність зовнішніх та внутрішніх факторів впливу. В якості вхідних даних використовувались показники діяльності (а саме – доходи та витрати) підприємств, що входять до складу Корпорації «Укрелектротранс» та розташовані у великих містах України – Києві, Одесі, Дніпрі та Запоріжжі. Проведено моделювання прибутку зазначених підприємств та визначені їх прогнозні значення у майбутньому періоді. Для прогнозування прибутку сформовано концептуальний підхід, який включає 6 основних етапів, які послідовно описані в даній роботі. Представлено тренд для визначення прибутку підприємств з найкращим результатом за критерієм достовірності апроксимації, а також представлені результати моделювання прогнозних значень прибутку підприємств на 2025–2026 роки. Однак отримані прогнозні значення свідчать про погіршення фінансових показників досліджуваних підприємств через ряд змінних внутрішніх та зовнішніх факторів. А саме: воєнні дії, об’єктивні економічні труднощі, зниження попиту на транспортні послуги, відсутність змін в тарифній політиці, недосконалі та застарілі методи управління підприємствами, недостатність підтримки з боку держави та органів місцевого самоврядування, майже повна відсутність інвестицій в галузь. Пропонується цілий ряд рекомендацій керівникам транспортних підприємств щодо забезпечення ефективного використання фінансових ресурсів задля відновлення та подальшого розвитку міських транспортних систем українських міст. Проте, дискусійним залишається питання, наскільки ці рекомендації можуть бути універсальними для всіх підприємств міського електричного транспорту без врахування специфіки кожного з міст України. Важливо, щоб запропоновані заходи були адаптовані до реальних умов, можливостей і потреб кожного конкретного підприємства.

Біографії авторів

Денис Сергійович Захаров, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Кандидат технічних наук

Кафедра підприємництва та бізнес адміністрування

Олексій Юрійович Палант, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Доктор економічних наук, професор

Кафедра підприємництва та бізнес-адміністрування

Ольга Олександрівна Рудаченко, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Доктор економічних наук, професор

Кафедра підприємництва та бізнес-адміністрування

Посилання

  1. Zakharov, D. (2022). Post-war development of public transport in the context of the “Reconstruction plan of Ukraine”. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 312 (6 (2)), 395–399.
  2. Pylypenko, N. A. (2023). Implementation ecocity as a model of post war recovery of ukrainian cities. Stalyi rozvytok aviatsiinoi infrastruktury Ukrainy. Lviv-Torun: Liha-Pres, 268–284.
  3. Sviezhentseva, I. (2022). Viina ta infrastruktura: kontseptsiia ekomist dlia vidbudovy krainy. Suspilne. Novyny. Available at: https://suspilne.media/273683-vijna-ta-infrastruktura-koncepcia-ekomist-dla-vidbudovi-kraini/
  4. Boichenko, M. (2023). Restoration and Development of Transport Infrastructure in the Post-War Period. Economic Herald of the Donbas, 3 (73), 132–137. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-3(73)-132-137
  5. Ozarko, K., Chelombytko, V. (2022). Peculiarities of Logistics Processes During the War Period: Problems and Development Prospects. Economic Herald of the Donbas, 2 (68), 74–78. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-2(68)-74-78
  6. Koltun, V. S., Zamazieieva, G. V. (2022). Management of the quality of public transport services in the processes of post-war reconstruction of the regions of Ukraine. Public Management and Administration in Ukraine, 31, 119–128. https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2022.31.21
  7. Sverhun, A. P. (2022). Rozvytok transportnoi haluzi v umovakh voiennykh zahroz. Marketynhovi stratehii, pidpryiemnytstvo i torhivlia: suchasnyi stan, napriamky rozvytku. Kyiv, 128–130. Available at: https://library.knuba.edu.ua/books/zbirniki/25/27_10_22.pdf
  8. Funktsionuvannia transportnoho sektoru Ukrainy v umovakh pravovoho rezhymu voiennoho stanu (2022). Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/funktsionuvannya-transportnoho-sektoru-ukrayiny-vumovakh-pravovoho
  9. Sotsialno-ekonomichni ta humanitarni naslidky rosiiskoi ahresii dlia ukrainskoho suspilstva (2022). Tsentr Razumkova. Kyiv. Available at: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2022_Gum.pdf
  10. Vodovozov, Ye. N. (2019). Zastosuvannia metodu imitatsiinoho modeliuvannia dlia otsinky efektyvnosti optymizatsii marshrutiv miskoho pasazhyrskoho transportu. Nauka ta intelektualnyi kapital u systemi faktoriv transformatsii ekonomiky. Kyiv: HO “Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi tsentr”, 17–19.
  11. Vodovozov, E., Rudachenko, O. (2021). Devising a procedure for ensuring entrepreneurship protectionism in the context of financial capital investments for the purpose of rehabilitation of the transport sector. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (13 (112)), 34–41. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238414
  12. Raskin, L., Sira, O., Palant, O., Vodovozov, Y. (2019). Development of a model of the service system of batch arrivals in the passengers flow of public transport. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (101)), 51–56. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.180562
  13. Shamrin, R. V. (2016). Simulation modeling of economic systems: software tools and areas of improvement. Ekonomika i derzhava, 1, 35–39.
  14. Vlasiuk, Yu. O. (2013). Osoblyvosti imitatsiinoho modeliuvannia ekonomichnykh system. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu, 4 (24), 33–35.
  15. Chekanova, L. H., Palant, O. Yu., Kushnir, T. B. (2010). Analiz stanu ta perspektyvy rozvytku miskoho nazemnoho elektrychnoho transportu. Komunalne hospodarstvo mist. Seriia Ekonomichni nauky, 92, 150–153.
  16. Palant, O. Yu. (2015). Doslidzhennia tekhniko-ekonomichnykh pokaznykiv ta stanu haluzi miskoho elektrychnoho transportu Ukrainy. Biznes-Inform, 9, 200–212.
  17. Nykyforuk, O. I. (2014). Modernizatsiia nazemnykh transportnykh system Ukrainy. Kyiv: NAN Ukrainy, DU “Instytut ekonomiky ta prohnozuvannia NAN Ukrainy”, 440.
  18. Bohodystyi, P. O., Zbarskyi, L. V., Palant, O. Yu. (2017). Troleibusy Ukrainy. Kharkiv: Zoloti storinky, 480.
  19. Bohodystyi, P. O. (2016). Pasazhyrski troleibusy Ukrainy. Poltava: TOV “ASMI”, 340.
  20. Dzhabrailov, A. (2021). Elaboration of proposals regarding the tram companies’ strategic ways of development in Ukraine. Economy and Society, 28. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-36
  21. Vodovozov, Ye. N. (2019). Innovatsiini peretvorennia avtobusnoho spoluchennia m. Kyieva yak osnova vdoskonalennia ekonomichnoho potentsialu stolytsi. Nauka ta innovatsii yak osnovni shliakhy vdoskonalennia ekonomichnoho potentsialu krainy. Lviv, 27–29.
  22. Palant, O., Stamatin, V. (2019). Systemic performance of metro enterprises (on the example of municipal enterprise Kharkiv metro). Scientific Opinion: Economics and Management, 3 (65). https://doi.org/10.32836/2521-666x/2019-65-19
  23. Benhabib, J., Perli, R. (1994). Uniqueness and Indeterminacy: On the Dynamics of Endogenous Growth. Journal of Economic Theory, 63 (1), 113–142. https://doi.org/10.1006/jeth.1994.1035
  24. Brunner, M., Strulik, H. (2002). Solution of perfect foresight saddlepoint problems: a simple method and applications. Journal of Economic Dynamics and Control, 26 (5), 737–753. https://doi.org/10.1016/s0165-1889(00)00078-6
  25. Gong, G., Greiner, A., Semmler, W. (2004). The Uzawa-Lucas model without scale effects: theory and empirical evidence. Structural Change and Economic Dynamics, 15 (4), 401–420. https://doi.org/10.1016/j.strueco.2003.10.002
  26. Stemp, P. J., Herbert, R. D. (2006). Solving Non-Linear Models with Saddle-Path Instabilities. Computational Economics, 28 (2), 211–231. https://doi.org/10.1007/s10614-006-9042-6
  27. Risk appetite and tolerance. Developing Risk Professionals. Institute of Risk Management (IRM). Available at: https://www.theirm.org/what-we-say/thought-leadership/risk-appetite-and-tolerance/
  28. Risk Appetite & Tolerance. Guidance Paper (2011). Institute of Risk Management. Crowe Horwath. Available at: https://www.theirm.org/media/7239/64355_riskapp_a4_web.pdf
  29. O`Byrne, R. (2022). KPI Key Performance Indicators in Supply Chain & Logistics. Benchmarking, Performance Measurement. KPIs. Available at: https://www.logisticsbureau.com/kpi-key-performance-indicator/
  30. A Complete Guide on How to Set Smart KPI Targets and Goals (2018). RIB Software GmbH. Available at: https://www.rib-software.com/en/blogs/kpi-targets-goals-examples
  31. Felicio, M. (2018). 10 KPI’s you should implement in your logistics company. Linked in. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/10-kpis-you-should-implement-your-logistics-company-marina-fel%C3%ADcio
  32. Theil, H., Wage, S. (1964). Some Observations on Adaptive Forecasting. Management Science, 10 (2), 198–206. https://doi.org/10.1287/mnsc.10.2.198
  33. Winters, P. R. (1960). Forecasting Sales by Exponentially Weighted Moving Averages. Management Science, 6 (3), 324–342. https://doi.org/10.1287/mnsc.6.3.324
  34. Ofitsiinyi veb-sait korporatsii Ukrelektrotrans. Available at: https://www.korpmet.org.ua/
12Modeling of financial performance of urban electric transport enterprises in the war and post-war periods

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Захаров, Д. С., Палант, О. Ю., & Рудаченко, О. О. (2024). Моделювання фінансових показників діяльності підприємств міського електричного транспорту в воєнний та післявоєнний періоди. Technology Audit and Production Reserves, 6(80). https://doi.org/10.15587/2706-5448.2024.318464

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством