Формування інвестиційної привабливості управлінських проєктів

Автор(и)

  • Тетяна Геннадіївна Остапенко Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-2032-1365
  • Олена Володимирівна Ареф’єва Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-5157-9970
  • Ігор Борисович Жиляєв Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-7118-0254
  • Олександр Володимирович Пономарьов Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0002-8267-9901
  • Ірина Семенівна Гращенко Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8735-9061

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.329981

Ключові слова:

інвестиційна привабливість, проєктна діяльність, проєктний менеджмент, проєктні мережі, проєктні стартапи

Анотація

У сучасних реаліях розвитку економіки особливого значення набувають інвестиційні умови підприємницької та проєктної діяльності. Об’єктом даного дослідження є процеси управління проєктами, що виконуються в умовах формування інвестиційної привабливості. Інвестиційні умови формування управлінських проєктів стають ключовим чинником у розбудові проєктних мереж як на національному, так і на міжнародному рівнях. Одним з найбільш проблемних місць є виокремлення інвестиційної привабливості на макрорівні існування економічної системи для ефективної розробки управлінських проєктів.

У ході дослідження була використана така логіка побудови дослідження, що передбачала виокремлення тлумачення інвестиційної привабливості як економіко-теоретичної категорії, яка може бути визначна як сукупність чинників зовнішнього середовища, що включають економічні, правові, політичні, соціальні та культурні фактори. Ці чинники формуються на різних рівнях економічної системи: нано-, мікро-, мезо-, макро-, мега-. Отримано такі результати, що передбачають, що у процесі формування інвестиційної привабливості особливого значення набувають проєктні мережі. Вони мають бути віддзеркаленням наявності проєктної інфраструктури та персоналу, що може ініціювати, розробляти та впроваджувати проєкти, які відносяться до певної галузі чи регіону конкретної країни. Крім того, отримано такі результати, що після визначення теоретичних особливостей проєктної інвестиційної привабливості було окреслено підходи до використання категорії «інвестиційний клімат» у контексті управління проєктами. Також було оцінено умови формування інвестиційного клімату в Україні та зазначено, як утворюється інвестиційна привабливість в різних країнах світу. У зв’язку із всіма наведеними аспектами формування інвестиційної привабливості у роботі було наведено умови підвищення ефективності реалізації управлінських проєктів.

У результаті проведеного дослідження було зроблено висновки щодо особливостей впливу факторів інвестиційної привабливості на підвищення прибутковості управлінських проєктів та на використання методів їх оптимізації.

Біографії авторів

Тетяна Геннадіївна Остапенко, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Доктор економічних наук, доцент

Кафедра економіки та бізнес-технологій

Олена Володимирівна Ареф’єва, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра економіки

Ігор Борисович Жиляєв, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Доктор економічних наук, старший науковий співробітник, професор

Кафедра економіки та бізнес-технологій

Олександр Володимирович Пономарьов, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра економіки та бізнес-технологій

Ірина Семенівна Гращенко, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра менеджменту зовнішньоекономічної діяльності підприємств

Посилання

  1. Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Harvard University Press.
  2. Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. Free Press.
  3. Blank, I. A. (2011). Investytsiinyi menedzhment. Kyiv: Nika-Tsentr, 312.
  4. Brynjolfsson, E., McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W. W. Norton & Company.
  5. Christensen, C. M. (1997). The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Harvard Business Review Press, 256.
  6. Heyets, V. (2024). Social reality in the digital space. Economy of Ukraine, 65 (1 (722)), 3–28. https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.01.003
  7. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business School Press, 322.
  8. Ross, A. (2016). The Industries of the Future. Simon & Schuster.
  9. Brealey, R. A., Myers, S. C. (2019). Principles of Corporate Finance. McGraw-Hill Education.
  10. Dollar, D., Hallward-Driemeier, M., Mengistae, T. (2006). Investment climate and international integration. World Development, 34 (9), 1498–1516. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2006.05.001
  11. Athukorala, P. (2009). Trends and Patterns of Foreign Direct Investments in Asia. Margin: The Journal of Applied Economic Research, 3 (4), 365–408. https://doi.org/10.1177/097380100900300403
  12. van den Berg, M.; van Bergeijk, P. A. G. (Ed.) (2015). The trade, aid, and investment nexus. To graduate or not to graduate: the case of Cape Verde. INCLUDE special report. Available at: https://repub.eur.nl/pub/79435/INCLUDE-Special-Report-Bergeijk.pdf
  13. Busse, M., Groizard, J. L. (2008). Foreign Direct Investment, Regulations and Growth. The World Economy, 31 (7), 861–886. https://doi.org/10.1111/j.1467-9701.2008.01106.x
  14. World Development Report 2005: A Better Investment Climate for Everyone (2004). Washington: World Bank. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/47a21c3b-537d-5e36-832e-bea460c4d59b
  15. Ease of Doing Business rankings. World Bank. Available at: https://archive.doingbusiness.org/en/rankings
  16. Business Ready 2024 (2024). Washington: World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-2021-2
  17. Prohrama diialnosti Kabinetu Ministriv Ukrainy (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 471. 12.06.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/471-2020-%D0%BF#Text
  18. Plan Ukrainy (2024). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 244-r. 18.03.2024. Available at: https://me.gov.ua/view/bb34572a-7998-4ffc-a3c6-83af50e88560
  19. Stratehiia vidnovlennia, staloho rozvytku ta tsyfrovoi transformatsii maloho i serednoho pidpryiemnytstva na period do 2027 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2024–2027 rokakh (2024). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 821-r. 30.08.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-2024-%D1%80#n14
  20. Bureaucracy Index 2024: Results Announced (2025). INESS. Available at: https://4liberty.eu/bureaucracy-index-2024-results-announced/
  21. Metodolohichni polozhennia derzhavnoho statystychnoho sposterezhennia “Stan dilovoi aktyvnosti pidpryiemstv” (2022). Nakaz Derzhavnoi sluzhby statystyky No. 262. 31.10.2022. Redaktsiia vid 19.09.2024. Available at: https://ukrstat.gov.ua/norm_doc/2022/262/262_2022.pdf
  22. Dilovi ochikuvannia pidpryiemstv Ukrainy. IV kvartal 2024 roku (2025). Natsionalnyi bank Ukrainy. Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/BOS_2024-Q4.pdf?v=12
  23. Researches. EBA Investment Attractiveness Index. Available at: https://eba.com.ua/en/research/doslidzhennya-ta-analityka/
  24. Investment map of Ukraine (ЕВА) (2025). Available at: https://investmentmap.com.ua
  25. Teare, G. (2025). Startup Funding Regained Its Footing In 2024 As AI Became The Star Of The Show. Crunchbase News. Available at: https://news.crunchbase.com/venture/global-funding-data-analysis-ai-eoy-2024/?utm_source=chatgpt.com
  26. Vartabedian, M. (2025). Venture Market Notches Strong Quarter–Thanks Mostly to One Mammoth AI Deal. Venture Capital. Available at: https://www.wsj.com/articles/venture-market-notches-strong-quarterthanks-mostly-to-one-mammoth-ai-deal-668f056c?utm_source=chatgpt.com
  27. Tyler, R. (2025). Venture capital deals fell by a quarter in 2024. The Times & The Sunday Times. Available at: https://www.thetimes.com/business-money/entrepreneurs/article/09tenvc-p7mhxjzr9?utm_source=chatgpt.com&region=global
  28. Christie, G. (2025). The Investor Landscape: The Changing Face of UK Startup Investment – CodeBase. CodeBase. Available at: https://thisiscodebase.com/resources/the-investor-landscape-the-changing-face-of-uk-startup-investment/?utm_source=chatgpt.com
  29. Luttmer, N. (2025). KfW Research: German start-ups raised around EUR 7.4 billion in 2024. KfW. Bank aus Verantwortung. Available at: https://www.kfw.de/About-KfW/Newsroom/Latest-News/Pressemitteilungen-Details_834048.html?utm_source=chatgpt.com
  30. Thornhill, J. (2025). Can France become a global AI powerhouse? Financial Times. Available at: https://www.ft.com/content/11cb5217-9c2a-4128-b257-7cb6a63b2ba1?utm_source=chatgpt.com
  31. Fourrage, L. (2024). Most in Demand Tech Job in Ukraine in 2024. Nucamp. Available at: https://www.nucamp.co/blog/coding-bootcamp-ukraine-ukr-most-in-demand-tech-job-in-ukraine-in-2024?utm_source=chatgpt.com
  32. Ukraine’s Tech Renaissance: Ukrainian Investments Report for 2024 TechUkraine (2025). TechUkraine. Available at: https://techukraine.org/2025/03/05/ukraines-tech-renaissance-ukrainian-investments-report-for-2024/?utm_source=chatgpt.com
  33. Copeland, T., Koller, T., Murrin, J. (2000). Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. Wiley.
  34. Moiseienko, I., Revak, I., Myskiv, H., Chapliak, N. (2019). Investytsiinyi analiz. Lviv: LvDUVS. Available at: https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/2844/1/%D0%86%D0%BD%D0%B2%D0%B5%D1%81%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7_10-03_2020.pdf
  35. Westerman, G., Bonnet, D., McAfee, A. (2018). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Harvard Business Review Press.
  36. Petlin, I. V. (2023). Investuvannia u hotelnomu i restorannomu biznesi. Lviv: LNU imeni Ivana Franka. Available at: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/Petlin_metod-praktychni-INV-2023-book.pdf
  37. Huk, O. V., Shenderivska, L. P., Mokhonko, H. A. (2022). Investuvannia innovatsiinoi diialnosti. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho, 186.
  38. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2020). The Balanced Scorecard. Harvard Business Review Press.
  39. McAfee, A., Brynjolfsson, E. (2021). Machine, Platform, Crowd. W. W. Norton & Company.
  40. Bersin, J. (2019). Talent, Technology, and HR Predictions for 2019. Available at: https://joshbersin.com/wp-content/uploads/2019/01/2019_Bersin_Predictions_Final.pdf?utm_medium=email&utm_source=sharpspring&sslid=MzcwMDMxMDGxMDU0BQA&sseid=M7QwMjW3sLQ0NQUA&jobid=8bcbe1bd-d9a8-4526-a26c-c6272e8cac86
  41. Schmidt, E., Rosenberg, J. (2014). How Google Works. London: John Murray, 286.
  42. Liker, J. K. (2020). The Toyota Way: 14 Management Principles. McGraw Hill.
  43. Mollick, E. (2020). The Kickstarter Revolution: Crowdfunding the Future. Harvard Business Review Press.
Investment attractiveness forming of managerial projects

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Як цитувати

Остапенко, Т. Г., Ареф’єва, О. В., Жиляєв, І. Б., Пономарьов, О. В., & Гращенко, І. С. (2025). Формування інвестиційної привабливості управлінських проєктів. Technology Audit and Production Reserves, 3(4(83), 14–25. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.329981

Номер

Розділ

Економіка та управління підприємством