Розробка нейронної мережі для прогнозування пасажиропотоків в громадському електротранспорті розумного міста
DOI:
https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.339550Ключові слова:
пасажиропотік, нейронна мережа, LSTM, громадський транспорт, розумне місто, моделювання залишківАнотація
Об’єктом дослідження є гібридна модель глибокого навчання для прогнозування пасажиропотоків. Пасажиропотоки є складними часовими рядами, на які впливає поєднання часових, просторових та операційних факторів. Дослідження розглядає фундаментальну невідповідність між стохастичним попитом пасажирів та статичною пропозицією транспортних послуг. Ця невідповідність призводить до операційної неефективності та зниження якості обслуговування пасажирів. Відсутність точних інструментів прогнозування перешкоджає оптимальному щоденному розподілу рухомого складу, обмежуючи ефективність транспортних операторів.
Була розроблена та перевірена гібридна модель глибокого навчання для прогнозування щоденних пасажиропотоків з високою точністю (R² = 0,91). Результати значно перевершують базові моделі та підходи, описані в наукових джерелах. Ця ефективність досягається складною стратегією, що поєднує вдосконалену інженерію ознак, що включає використання циклічних, затримуваних та ковзних середніх ознак. Цей підхід був поєднаний із моделюванням залишків, що дозволило нейронній мережі фіксувати складні нелінійні відхилення. Крім того, надійні методи підготовки даних забезпечили можливість досягти високого рівня узагальнення моделі.
Результати дослідження демонструють, що запропонована нейронна мережа є ефективним інструментом для операційного планування. Результати роботи нейронної мережі сприяють оптимізації розподілу рухомого складу та покращують використання ресурсів. Як наслідок, це підвищує комфорт пасажирів, сприяючи сталому розвитку міської мобільності. Для практичного застосування модель вимагає вірогідних історичних даних про пасажиропотік. Це дозволяє операторам зменшити економічні втрати від недостатньо завантажених транспортних засобів та запобігти переповненню у дні високого попиту.
Посилання
- Himanen, V., Nijkamp, P., Padjen, J. (1992). Environmental quality and transport policy in Europe. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 26 (2), 147–157. https://doi.org/10.1016/0965-8564(92)90009-v
- Matseliukh, Y., Bublyk, M., Bosak, A., Naychuk-Khrushch, M. (2024). The role of public transport network optimization in reducing carbon emissions. CEUR Workshop Proceedings, 3723, 340–364. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-3723/paper19.pdf
- Liyanage, S., Abduljabbar, R., Dia, H., Tsai, P.-W. (2022). AI-based neural network models for bus passenger demand forecasting using smart card data. Journal of Urban Management, 11 (3), 365–380. https://doi.org/10.1016/j.jum.2022.05.002
- Matseliukh, Y., Lytvyn, V., Bublyk, M. (2025). K-means clustering method in organizing passenger transportation in a smart city. CEUR Workshop Proceedings, 3983, 219–240. https://doi.org/10.31110/colins/2025-2/017
- Fornalchyk, Y., Koda, E., Kernytskyy, I., Hrytsun, O., Royko, Y., Bura, R. et al. (2023). Wpływ natężenia ruchu pojazdów na zachowanie przechodniów na przejściach bez sygnalizacji. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 22 (2), 201–219. https://doi.org/10.7409/rabdim.023.010
- Ouyang, Q., Lv, Y., Ma, J., Li, J. (2020). An LSTM-Based Method Considering History and Real-Time Data for Passenger Flow Prediction. Applied Sciences, 10 (11), 3788. https://doi.org/10.3390/app10113788
- Katrenko, A., Krislata, I., Veres, O., Oborska, O., Basyuk, T., Vasyliuk, A. et al. (2020). Development of traffic flows and smart parking system for smart city. CEUR Workshop Proceedings, 2604, 730–745. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2604/paper50.pdf
- Postranskyy, T., Afonin, M., Boikiv, M., Bura, R. (2024). Identifying patterns of change in traffic flows’ parameters depending on the organization of public transport movement. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (131)), 72–81. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.313636
- Fornalchyk, Y., Kernytskyy, I., Hrytsun, O., Royko, Y. (2021). Choice of the rational regimes of traffic light control for traffic and pedestrian flows. Scientific Review Engineering and Environmental Studies (SREES), 30 (1), 38–50. https://doi.org/10.22630/pniks.2021.30.1.4
- Fu, R., Zhang, Z., Li, L. (2016). Using LSTM and GRU neural network methods for traffic flow prediction. 2016 31st Youth Academic Annual Conference of Chinese Association of Automation (YAC), 324–328. https://doi.org/10.1109/yac.2016.7804912
- Makridakis, S., Spiliotis, E., Assimakopoulos, V. (2020). The M4 Competition: 100,000 time series and 61 forecasting methods. International Journal of Forecasting, 36 (1), 54–74. https://doi.org/10.1016/j.ijforecast.2019.04.014
- Matseliukh, Y., Bublyk, M., Vysotska, V. (2021). Development of intelligent system for visual passenger flows simulation of public transport in smart city based on neural network. CEUR Workshop Proceedings, 2870, 1087–1138. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2870/paper82.pdf
- Podlesna, L., Bublyk, M., Grybyk, I., Matseliukh, Y., Burov, Y., Kravets, P. et al. (2020). Optimization model of the buses number on the route based on queuing theory in a Smart City. CEUR Workshop Proceedings, 2631, 502–515. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2631/paper37.pdf
- Xiong, Z., Zheng, J., Song, D., Zhong, S., Huang, Q. (2019). Passenger Flow Prediction of Urban Rail Transit Based on Deep Learning Methods. Smart Cities, 2 (3), 371–387. https://doi.org/10.3390/smartcities2030023
- Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A. (Eds.) (2016). Deep Learning. MIT Press, 800. Available at: https://mitpress.ublish.com/ebook/deep-learning-preview/107/26
- Pei, Y., Ran, S., Wang, W., Dong, C. (2023). Bus-Passenger-Flow Prediction Model Based on WPD, Attention Mechanism, and Bi-LSTM. Sustainability, 15 (20), 14889. https://doi.org/10.3390/su152014889
- Fornalchyk, Y., Vikovych, I., Royko, Y., Hrytsun, O. (2021). Improvement of methods for assessing the effectiveness of dedicated lanes for public transport. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (109)), 29–37. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.225397
- Zhang, J., Chen, F., Cui, Z., Guo, Y., Zhu, Y. (2021). Deep Learning Architecture for Short-Term Passenger Flow Forecasting in Urban Rail Transit. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 22 (11), 7004–7014. https://doi.org/10.1109/tits.2020.3000761
- Cui, H., Si, B., Wang, J., Zhao, B., Pan, W. (2024). Short-term origin–destination flow prediction for urban rail network: a deep learning method based on multi-source big data. Complex & Intelligent Systems, 10 (4), 4675–4696. https://doi.org/10.1007/s40747-024-01391-6
- Boikiv, M., Postranskyy, T., Afonin, M. (2022). Establishing patterns of change in the efficiency of regulated intersection operation considering the permitted movement directions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (118)), 17–26. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.262250
- An, J., Zhao, J., Liu, Q., Qian, X., Chen, J. (2023). Self-Constructed Deep Fuzzy Neural Network for Traffic Flow Prediction. Electronics, 12 (8), 1885. https://doi.org/10.3390/electronics12081885
- Liu, S., Du, L., Cao, T., Zhang, T. (2024). Research on a Passenger Flow Prediction Model Based on BWO-TCLS-Self-Attention. Electronics, 13 (23), 4849. https://doi.org/10.3390/electronics13234849
- Wu, Z., Pan, S., Chen, F., Long, G., Zhang, C., Yu, P. S. (2021). A Comprehensive Survey on Graph Neural Networks. IEEE Transactions on Neural Networks and Learning Systems, 32 (1), 4–24. https://doi.org/10.1109/tnnls.2020.2978386
- Baghbani, A., Rahmani, S., Bouguila, N., Patterson, Z. (2023). Predicting Passenger Flow Using Graph Neural Networks with Scheduled Sampling on Bus Networks. 2023 IEEE 26th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), 3073–3078. https://doi.org/10.1109/itsc57777.2023.10422701
- Chang, Y., Zong, M., Dang, Y., Wang, K. (2024). Multi-Step Passenger Flow Prediction for Urban Metro System Based on Spatial-Temporal Graph Neural Network. Applied Sciences, 14 (18), 8121. https://doi.org/10.3390/app14188121
- Shi, B., Wang, Z., Yan, J., Yang, Q., Yang, N. (2024). A Novel Spatial–Temporal Deep Learning Method for Metro Flow Prediction Considering External Factors and Periodicity. Applied Sciences, 14 (5), 1949. https://doi.org/10.3390/app14051949
- Chukhray, N., Shakhovska, N., Mrykhina, O., Bublyk, M., Lisovska, L. (2019). Consumer aspects in assessing the suitability of technologies for the transfer. 2019 IEEE 14th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), 142–147. https://doi.org/10.1109/stc-csit.2019.8929879
- Bublyk, M., Matseliukh, Y. (2021). Small-batteries utilization analysis based on mathematical statistics methods in challenges of circular economy. CEUR Workshop Proceedings, 2870, 1594–1603. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-2870/paper118.pdf
- Bublyk, M., Lytvyn, V., Vysotska, V., Chyrun, L., Matseliukh, Y., Sokulska, N. (2020). The decision tree usage for the results analysis of the psychophysiological testing. CEUR Workshop Proceedings, 2753, 458–472. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-2753/paper31.pdf
- Matseliukh, Y., Vysotska, V., Bublyk, M., Kopach, T., Korolenko, O. (2021). Network modelling of resource consumption intensities in human capital management in digital business enterprises by the critical path method. CEUR Workshop Proceedings, 2851, 366–380. Available at: https://ceur-ws.org/Vol-2851/paper34.pdf
- Vysotska, V., Bublyk, M., Vysotsky, A., Berko, A., Chyrun, L., Doroshkevych, K. (2020). Methods and Tools for Web Resources Processing in E-Commercial Content Systems. 2020 IEEE 15th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), 114–118. https://doi.org/10.1109/csit49958.2020.9321950
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Yurii Matseliukh, Vasyl Lytvyn, Myroslava Bublyk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.




