Моделювання суміщених і рознесених ліній упорядкування в Point Merge: вплив на пропускну здатність, вертикальний профіль і безперервні зниження

Автор(и)

  • Даніїл Олександрович Маршалок Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-5706-5794
  • Олександр Євгенійович Луппо Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-9063-985X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.339717

Ключові слова:

злиття точок, послідовність етапів, безперервне зниження, пропускна здатність, інтервал ешелонування

Анотація

Об’єктом дослідження є процес секвенування прибуттів у термінальних районах маневрування за концепцією Point Merge. Одним із проблемних місць є забезпечення стабільних часових інтервалів і підтримка профілів безперервного зниження за пікового попиту та збурень вітру, а також відсутність простих правил вибору між суміщеними та рознесеними лініями та їх перемикання. В ході дослідження використовувалися аналітичне моделювання геометрії дуг і правил direct-to-merge, параметризація процедур і цільових інтервалів, ймовірнісні моделі попиту та варіацій швидкості, Монте-Карло симуляції на відкритих джерелах трафіку, погоди й cлужби аеронавігаційної інформації, статистичний аналіз, побудова проксі-індексу керованості та правило перемикання з гістерезисом, а також аналіз чутливості. Отримано відтворювану рамку для проєктування та порівняння суміщених та рознесених ліній упорядкування з уніфікованими метриками. Це пов’язано з тим, що запропонований підхід поєднує прозору параметризацію геометрії з простим правилом перемикання завдяки гістерезису уникає частих коливань конфігурацій. Завдяки цьому забезпечується отримання практично однакових медіан на ідентичній геометрії, тоді як відмінності проявляються у «хвостах»: рознесені лінії зменшують імовірність довгих петель і екстремальних горизонтальних ділянок. У порівнянні з аналогічними статичними рішеннями, перемикання з гістерезисом за пікового попиту знижує порушення часової роздільності до ≈17.5 в.п. і скорочує медіанний час горизонтальної ділянки на ≈4–9 с при доданих ≈0.57 м.м., забезпечуючи кращу підтримку операцій без складних оптимізаторів. Обмеження: один кейс, екологічні висновки через проксі додаткової відстані та проксі-індекс керованості. Подальші роботи – експерименти з моделлю людина-в-циклі, зв’язування з точними моделями льотних характеристик.

Біографії авторів

Даніїл Олександрович Маршалок, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Аспірант

Кафедра аеронавігаційних систем

Олександр Євгенійович Луппо, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра аеронавігаційних систем

Посилання

  1. Procedures for Air Navigation Services – Air Traffic Management (PANS-ATM). Doc 4444 (2016) Montreal: ICAO. Available at: http://library.caanepal.gov.np:8080/bitstream/123456789/401/1/4444_cons_en.pdf
  2. Annex 11 to the Convention on International Civil Aviation: Air Traffic Services (2018). Montreal: ICAO. Available at: https://ffac.ch/wp-content/uploads/2020/10/ICAO-Annex-11-Air-Traffic-Services.pdf
  3. Point Merge: Integration of arrival flows to a merge point. Operational Services and Environment Definition (OSED). Version 2.0 (2010). Brussels: EUROCONTROL. Available at: https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/library/003_Point_Merge_OSED_V2.0.pdf
  4. Continuous Descent Operations (CDO) Manual. Doc 9931 (2010). Montreal: ICAO. Available at: https://applications.icao.int/tools/ATMiKIT/story_content/external_files/102600063919931_en.pdf
  5. Favennec, B., Hoffman, E., Trzmiel, A., Vergne, F., Zeghal, K. (2009). The Point Merge Arrival Flow Integration Technique: Towards More Complex Environments and Advanced Continuous Descent. 9th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference (ATIO). https://doi.org/10.2514/6.2009-6921
  6. Point Merge implementation: A quick guide. Ed. 1.51 (2024). Brussels: EUROCONTROL. Available at: https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2024-12/eurocontrol-point-merge-guide-v1-51.pdf
  7. Favennec, B., Trzmiel, A., Zeghal, K. (2018). How the geometry of arrival routes can influence sequencing? 2018 Aviation Technology, Integration, and Operations Conference. https://doi.org/10.2514/6.2018-4000
  8. Ivanescu, D., Shaw, C., Tamvaclis, C., Kettunen, T. (2009). Models of Air Traffic Merging Techniques: Evaluating Performance of Point Merge. 9th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference (ATIO). https://doi.org/10.2514/6.2009-7013
  9. Hardell, H., Otero, E., Polishchuk, T., Smetanová, L. (2025). Optimizing air traffic management through point merge procedures: Minimizing delays and environmental impact in arrival operations. Journal of Air Transport Management, 123, 102706. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2024.102706
  10. Oren, A., Sahin, O. (2021). The flight efficiency analysis on the Multi-Arrival Route Point Merge System. The Aeronautical Journal, 126 (1299), 755–767. https://doi.org/10.1017/aer.2021.105
  11. Dönmez, K., Çetek, C., Kaya, O. (2021). Aircraft Sequencing and Scheduling in Parallel-Point Merge Systems for Multiple Parallel Runways. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2676 (3), 108–124. https://doi.org/10.1177/03611981211049410
  12. Kharchenko, V. P., Butsyk, I. M., Alieksieiev, O. M. (2009). Methods of making the right decision Manager at Air Traffic Service. Proceedings of National Aviation University, 40 (3). https://doi.org/10.18372/2306-1472.40.1757
  13. OpenSky REST API. OpenSky Network. Available at: https://openskynetwork.github.io/opensky-api/rest.html Last accessed: 07.10.2025
  14. Data API. NWS Aviation Weather Center. Available at: https://aviationweather.gov/data/api/ Last accessed: 07.10.2025
  15. EIDW(DUBLIN) New Runway 10L/28R AIP IRELAND Updates (2022). AirNav Ireland (AIS). Available at: https://www.iaa.ie/docs/default-source/publications/ei_sup_2022_020_en.pdf?sfvrsn=88d612f3_2
  16. European AIS Database. EUROCONTROL. Available at: https://www.eurocontrol.int/service/european-ais-database Last accessed: 07.10.2025
Modeling combined and separated sequencing legs in Point Merge: impact on capacity, vertical profile, and continuous descent

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Маршалок, Д. О., & Луппо, О. Є. (2025). Моделювання суміщених і рознесених ліній упорядкування в Point Merge: вплив на пропускну здатність, вертикальний профіль і безперервні зниження. Technology Audit and Production Reserves, 5(2(85), 65–70. https://doi.org/10.15587/2706-5448.2025.339717

Номер

Розділ

Математичне моделювання