Sirik A. Analysis of factors affecting the development of torism in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.13.2016.104456Keywords:
tourism industry, influence, SWOT-analysis, financial and economic factors, socio-demographic factors, logistical factors, natural and geographical factors.Abstract
The article summarizes factors that have influence on tourism industry using SWOT-analysis. It’s proved to estimate the influence of each factor is possibly using economic and mathematical modeling - the construction of mathematical models based on available statistical information on key indicators. It was established that the development of tourism industry is going not so well due to technological backwardness, outdated material and technical base, lack of investment in the development of tourism enterprises, low competitiveness of domestic tourist products, and so on. The article deals with the classification of factors influencing the development of tourism. The research of the scientists, who presented the classification as following has been showed: classification of factors based on the degree of influence, direction, nature and results of the influence and based on the four groups of external factors in the development of the tourism industry such as: political, economic, social, demographic, scientific and technical factors. Detailed explanation of the degree of influence of each factor on the development of tourism has been given.References
Фролова Ю. В. SWOT-аналіз конкурентоспроможності туристичного ринку України / Ю.В. Фролова. – Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу № 1 (29) 2015. – С. 42-46.
Шиманська В. В. SWOT-аналіз туристичного комплексу Житомирщини / В. В. Шиманська. – Економіка. Управління. Інновації. - 2011. - №1 (5). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tourlib.net/statti_ukr/shymanska2.htm.
Шмагельська М.О. Фактори розвитку сучасного сільського зеленого туризму / М.О. Шмагельська. – Культура народов Причерноморья. – 2009. – №176. – C.95-97. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://infotour.in.ua/shmagelska.htm
Цьохла С.Ю. Систематизація факторів розвитку туристичної індустрії / С. Ю. Цьохла. – Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Экономика и управление». - 2009. - Том 22 (61), №2. - С.373-380. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tourlib.net/statti_ukr/cjohla.htm.
Географічні фактори розвитку міжнародного туризму [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pidruchniki.com/16330826/turizm/ geografiya_turistichnogo_popitu.
Указ Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна - 2020» туризму [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
Бейдик О.О. Факторний аналіз формування потоків в’їздного туризму України / О. О. Бейдик, Н. О. Новосад. – Український географічний журнал - 2012, № 1. – С. 44-49.
Кіптенко В. К. Менеджмент туризму: [підручник] / В. К. Кіптенко. – К. : Знання, 2010. – 502 с.
Любіцева О.О. Ринок туристичних послуг ( геопросторові аспекти) / О.О. Любіцева. – К.: Альтерпрес, 2002. – 436 с. – С.44-48.
Комліченко О.О. Фактори розвитку туристичної галузі / О. О. Комліченко. – Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. Херсон, 2014. – Випуск 8. Частина 3. – С. 75-79.
Маркетинг туристичних послуг : навч. посіб. / Н. Є. Кудла. — К. : Знання, 2011. — 351 с.