V. Gonchar, O. Bibik. Innovative products as a tool of social marketing.

Authors

  • Вікторія Василівна Гончар Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8765-6656
  • Оксана Ігорівна Бібік Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.15.2017.135072

Keywords:

social marketing, tools of social marketing, innovation, gluten-free products, social program.

Abstract

The article highlights the concept of social marketing as a promising component of the economy. Social marketing can be NAMED AS the application of commercial marketing technologies to the analysis, planning, implementation and evaluation of programs aimed TO behavior change of the target audience, with the aim of improving the well-being of the individual and the community Highlighted the modern tool of social marketing – the use of innovation. Therefore, the business entities offered to produce and sell innovative products, namely gluten-free products. The analysis of the world market of this product highlights a list of problems that slow down the growth of the domestic market, namely, the irresponsible use of the marker "gluten-free" on the packaging; the lack of control from the state; poor distribution network; the lack of international certification of Ukrainian products and the low level of knowledge of Ukrainians about the benefits of a gluten-free diet. These issues should be a priority, because the survey among Ukrainians proves that people are willing to pay more money for gluten-free products, insisting that these products must not lose its taste. Next, the paper presents recommendations for the creation of social programs at the enterprises, which is the basis of development of the market of gluten-free products. It is proved that the production and sale of these products will not only contribute to the formation of a positive image of the enterprise, but also increase its competitiveness.

Author Biographies

Вікторія Василівна Гончар, Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь

д.е.н., доцент кафедри Маркетингу та бізнес-адміністрування

Оксана Ігорівна Бібік, Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь

студентка 5 курсу кафедри Маркетингу та бізнес-адміністрування

References

1. Невский А. С. Социальный маркетинг и социальные заболевания. Пособие / А. С. Невский. – СПб.: Антей, 2011. – 26 с.

2. Statistics and facts on the gluten-free foods market in the U.S. [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://www.statista.com/topics/2067/gluten-free-foods-market/

3. Gluten Free Food Market [Електронний ресурс]. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.transparencymarketresearch.com/sample/sample.php?flag=B&rep_id=1509.

4. Офіційний сайт Міністерства юстиції Канади -[Електронний ресурс]- Режим доступу до ресурсу: http://www.justice.gc.ca/eng/

5. Офіційний сайт регулярної звітності управління США-[Електронний ресурс]- Режим доступу до ресурсу: https://www.federalregister.gov

6. Как развивается рынок безглютеновой продукции в Украине [Електронний ресурс] // Me trade group. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://my-trade-group.com/index.php/ritejl/vlasna-marka/item/6666-kak-razvivaetsya-rynok-bezglyutenovoj-produktsii-v-ukraine/6666-kak-razvivaetsya-rynok-bezglyutenovoj-produktsii-v-ukraine.

7. Офіційний сайт компанії «Диета Вита» -[Електронний ресурс]- Режим доступу до ресурсу: http://diaeta-vita.com.ua

8. Інтернет магазин безглютенової продукції Безглютекс -[Електронний ресурс]- Режим доступу до ресурсу: http://bezglutex.com.ua

9. Інтернет магазин безглютенової продукції ГлютенОфф -[Електронний ресурс]- Режим доступу до ресурсу: http://glutenoff.com.ua.

Published

2017-05-17

Issue

Section

Статті