L. Mamatova. The place of marketing potential in the system of financial and investment potential of enterprises.

Authors

  • Лейла Шаміліївна Маматова Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2954-5405

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.15.2017.135151

Keywords:

marketing, marketing potential, financial and investment potential, competitiveness, economic potential, system, interconnection, resource provision.

Abstract

The concept of marketing potential is offered. The factors of influence on the marketing potential are determined. A system of interrelationships between marketing and financial and investment potentials and a system of forming a competitive economic potential have been formed. The correlation between the relationship of marketing potential and the financial and investment potential is singled out. The problems of determining the marketing potential in the system of financial and investment potential are singled out. It is concluded that it is the marketing potential of the enterprise that contributes to the image and reputation of the company and the company's gaining additional competitive advantages that allow it to strengthen its market position, expand the market share and improve the consumers' attitude to the enterprise's products. Marketing potential is an integral part of the economic potential of the enterprise, which is responsible for ensuring the constant competitiveness of the enterprise's goods on the market. From its level of development depends the efficiency of using the production, financial, information and other potentials of the enterprise. Thus, when forming marketing potential, it is necessary to take into account its place in the overall potential of the enterprise, as well as interdependence and interrelation with other types of potentials.

Author Biography

Лейла Шаміліївна Маматова, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к.е.н., асистент кафедри економіки підприємств

References

1. Безрукова Т.Л. Управление конкурентоспособностью предпринимательской организации : монография / Т.Л. Безрукова, Е. И. Сапронов, С. С. Морковина. – М. : КноРус, 2008. – 163 с.

2. Мажинський Р.В. Маркетинговий потенціал підприємства / Р.В. Мажинський // Торгівля і ринок України. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Випуск 13. – Том ІІ. – Донецьк : ДонДУЕТ, 2003. – С. 197.

3. Єранкін О.О. Маркетинг в АПК України в умовах глобалізації : монографія / О.О. Єранкін. – К. : КНЕУ, 2009. – 419 с.

4. Кучер В.В. Маркетинговий потенціал в системі управління аграрними підприємствами [Електронний ресурс] / В.В. Кучер, О.В. Кучер. – 2011. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vkhdtusg/2011_112/65.pdf

5. Попов Е. В. Рыночный потенциал предприятия : монография / Е. В. Попов. – М. : Экономика, 2002. – 559 с.

6. Рожко Н. Формування маркетингового потенціалу підприємства в умовах сучасного ринку / Н. Рожко, О. Бурліцька // Галицький економічний вісник. – 2010. – № 2(27). – С. 60–63.

7. Мороз Л.А. Стратегічний аналіз маркетингового потенціалу підприємства / Л.А. Мороз, Т.В Лебідь. – Л. : Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – С. 45– 50.

8. Мерзликина Г.С. Оценка экономической состоятельности предприятия / Г.С. Мерзликина, Л.С. Шаховская – СПб. : Вид-во Санкт-Петербургского гос. ун-та, 1996. – 160 с.

9. Божко В.М. Маркетинговий потенціал: сутність, складові та взаємозв’язок з економічним потенціалом / В.М. Божко // Економіка та управління персоналом, економічний форум. – 2012. – 43 с.

10. Аронова В.В. Чинники розвитку маркетингової діяльності на підприємстві / В.В. Аронова // Маркетинг: теорія і пратика: збірник наукових праць, 2008. – №14. – С. 32–35.

11. Заруба В.Я., Потрашкова Л.В. Дескриптивная модель потенциала предприятия // Сучасні проблеми моделювання соціально-економічних систем: Тези доповідей ІІІ міжнародної науково-практичної конференції 7 – 9 квітня 2011 р. – Х.: ФОП Александрова; ВД «ІНЖЕК», 2011. – С. 165 – 168.

12. Маматова Л.Ш. Роль финансового потенциала в совокупном потенциале предприятия / Р. А. Толпежников., Л. Ш. Маматова // Економічний простір: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2012. – №68. – С. 263-272.

13. Маматова Л.Ш. Источники обеспечения финансово-инвестиционного потенциала промышленного предприятия / Р. А. Толпежников, Л. Ш. Маматова // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества и ГУАМ: Сб. науч. тр. – Винница: ДонНУ, 2014. – С. 230-235.

14. Маматова Л.Ш. Підходи до системи забезпечення фінансово-інвестиційного потенціалу промислових підприємств в умовах ризику / Л. Ш. Маматова // Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах Європи та Азії: ХІХ Міжн. наук. – практ. інтернет-конф. (Переяслав-Хмельницький, 30-31 жовтня 2015 р.). – Переяслав-Хмельницький, 2015р., С. 37-39.

Published

2017-05-17

Issue

Section

Статті