D. Fayvishenko. Argumentation of the system approach to positioning of the trademark.

Authors

  • Діана Сергіївна Файвішенко Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7880-9801

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.16.2017.136572

Keywords:

analytical forecasts, brand, positioning system, system approach, food complex, trade mark.

Abstract

The article defines the concept of "system approach", the possibilities and perspectives of using of the system approach to the positioning of a trademark are cogented. The contribution to the general theory of the systems of the scientist Yu. Urmantsev, who singled out the concept "object-system", is given. The system aspects are presented and principles of the system approach are revealed, thanks to which there are possibilities of the perspective application of this approach in practice. On the basis of one of the aspects, namely the system-functional, the key functions of positioning are revealed. It is proved that the use of the system approach can be legitimate in terms of positioning the trademark. The system aspects are presented and the principles of the system approach are revealed, the formation of the positioning system is investigated, the main stages of the implementation of the system process are singled out, the notion of the system effect is determined. Modern examples of using the function of reminding already known trademarks such as "BonAqva" and "Borjomi" are given. It is concluded that the system approach creates the fundamental methodological basis for scientific knowledge and substantiation of the system of positioning, reveals its integrity, structure, functionality, dialectics of interconnection with the external environment, the mechanism of interaction of intersystem elements, formulate requirements for the purposes and criteria for assessing the effectiveness of positioning. The system effect is achieved by combining different parts into a single whole within the framework of the corresponding system.

Author Biography

Діана Сергіївна Файвішенко, Київський національний торговельно-економічний університет, Київ

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та реклами

References

1. Шагиахметов М. Р. Основы системного мировоззрения. Системно-онтологическое обоснование / М. Р. Шагиахметов. – М.: КМК, 2009. – 263 с.

2. Блауберг И. В. Философский принцип системности и системный подход / И. В. Блауберг, В. Н. Садовский, Э. Г. Юдин // Вопросы философии, 1978. - № 8. – с. 39-52.

3. Ракитов А. И. Философские проблемы науки: системный подход / А. Ракитов. – Москва: Мысль, 1977. – 270 с.

4. Садовский В. Н. Системный подход и общая теория систем: статус, основные проблемы и перспективы развития / В. Н. Садовский // Системные исследования. Ежегодник 1979. – Москва: Наука, 1980. – с. 29-54

5. Келлер К. Л. Стратегический бренд-менеджмент: создание, оценка и управление марочным капиталом. / К. Л. Келлер; [2-е изд.] пер. с англ. – М.: Издательский дом "Вильямc", 2007. – 704 с.: ил. - ISBN: 5-8459-0682-2.

6. Кендюхов О.В. Ефективне управління інтелектуальним капіталом: Монографія / О. В. Кендюхов / НАН України. Інститут економіки промисловості. – Донецьк: ДонУЕП, 2008. – 363 с. ISBN 978-966-346-583 - 8.

7. Агошкова Е. Б. Эволюция понятия системы / Е. Б. Агошкова, Б. В. Ахлибининский // Вопросы философии, 1998. - № 7. – с. 170-179.

8. Урманцев Ю. А. Общая теория систем: состояние, приложение и перспективы развития / Ю. А. Урманцев // Система. Симметрия. Гармония. – М., 1988. - с. 38-124.

9. Месарович М. Общая теория систем: математические основы / М. Месарович, Я. Такахара. – Москва, Издательство "Мир", 1978. – 308 с.

10. Штеренберг М. И. Проблема Берталанфи и определение жизни / М. И. Штеренберг // Вопросы философии, 1996. - № 2. – с. 51-66.

11. Воскобойников А. Э. Системные исследования: базовые понятия, принципы и методология / А. Э. Воскобойников // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». 2013. - № 6. (ноябрь — декабрь). [Электронный ресурс]. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/6/Voskoboinikov_Systems-Research/ (дата обращения: 10.08.2014).

12. Insufficient,” World Trademark Review, Dec 13, 2010. Chris McLeod, “Evidence of Acquired Distinctiveness in Certain Countries Held to Be Insufficient,” World Trademark Review, Dec 13, 2010. http://www.inta.org/trademarkadministration/Documents/InternationalTrademarkProtection-Bryer.pdf

13. Aaker D. Positioning your product. / D. Aaker, J. Shansby. – Business Horizons. May-June, 1982. p. 56-62. - ISBN 5-85173-059-5.

References (BSI):

1. Shagiahmetov M. P. Osnovi sistemnogo mirovozzreniya. Sistemno – ontologicheskoe obosnovanie / М. Р. – М.: КМК, 2009. – 263 p.

2. Blauberg I.V. Filosovskiy printcip sisnemnosti i sistemniy podhod / / Blauberg I.V, V. N. Sadovskiy, E. G. Udin // Voprosi filosofii, 1978. - № 8. – p. 39-52.

3. Rakitov A. Filosovskie problemi ekonomiki: sistemniy podhod / А. Rakitov A. – М: Мisl, 1977. – 270 p.

4. Sadovskiy V.V. Sistemniy podhod i obcshay teoriya sistem sistem: staus, osnovnie problemi i perspetivi razvitiya / V. N Sadovskiy // Sistemnie issledovaniya issledovaniya. Egegodniki 1979. – М: Nauka, 1980. – p. 29-54

5. Keller K.L. Strategicheskiy brend-menedgment: sozdanie, uhravlenie, octhenka upravlenie marochnim kapitalom Keller K.L.; [2-е szd.] per. s angl. – М.: Izdatekskiy dom "Vilyams", 2007. – 704 s.: il. - ISBN: 5-8459-0682-2.

6. Kenduhov O.V. Efektivne upravlinnya intelektualnim kapitalom: Monografiya / О. V. Kenduhov / NAN Ukraini. IEP. – Donetsк: ДоnNUEP, 2008. – 363 с. ISBN 978-966-346-583 - 8.

7. Agoshkova Е. B. Evoluciya ponyatiya sistemi / Е. B Agochkova, B. V. Ahlibinskiy // Voprosi filosofii, 1998. - № 7. – s. 170-179.

8. Urmancev U.A. Obcthaya teriya sistem: sostoyanie, prilogenie i persperctivi razvitiya / U.A. Urmancev // Sistema,Simmetriya. Garmoniya. – М., 1988. - s. 38-124.

9. Mesarovich M. Obcthaya teriya sistem: matematicheskie sistemi / М. Mesarovich, Я. Takaharа. – М, Izdatelstvo "Mir", 1978. – 308 s.

10. Shterenberg М. I. Problema Bertalanfi i opredelenie gizni / М. I. Shterrenberg // Voprosi filosofii, 1996. - № 2. – s. 51-66.

11. Voskoboynikov А. E. Sistemnie issledovaniya: bazovie ponyatiya, principi i metodologiya / А. E. Voskoboynikov // Informacionniy gumanitarniy portal «Znanie. Ponivanie. Umenie». 2013. - № 6. [Electronniy resurs ]. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/6/Voskoboinikov_Systems-Research/ (data: 10.08.2016).

12. Insufficient,” World Trademark Review, Dec 13, 2010. Chris McLeod, “Evidence of Acquired Distinctiveness in Certain Countries Held to Be Insufficient,” World Trademark Review, Dec 13, 2010. http://www.inta.org/trademarkadministration/Documents/InternationalTrademarkProtection-Bryer.pdf

13. Aaker D. Positioning your product. / D. Aaker, J. Shansby. – Business Horizons. May-June, 1982. p. 56-62. - ISBN 5-85173-059-5.

Published

2017-11-30

Issue

Section

Статті