L. Mamatova, H. Andrusenko. Corporate and strategic management as a factor for ensuring sustainable development of the enterprise.

Authors

  • Лейла Шаміліївна Маматова Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2954-5405
  • Ганна Миколаївна Андрусенко Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.17.2018.159711

Keywords:

corporate management, strategic management, strategy, development, government, sustainable development.

Abstract

The article considers the essence of corporate and strategic management to ensure sustainable development of the enterprise. The concept of corporate and strategic management of enterprises by different scientists is researched, and the differences in their research are determined. The basic levels of management are defined, namely: general corporate level (portfolio strategies for the development of the general direction of the enterprise activity), the level of business units (for management of individual strategic business units of the enterprise), the functional level (the interaction of the two preceding levels for the formation of general strategies for enterprise development). The criteria of corporate governance efficiency at the world level and the possibility of their application in the domestic management are considered. The application of world-wide management methods requires, firstly, the availability of an intangible asset of the company, which will increase market value and investment attractiveness, and secondly, the existence of a guarantee of loyalty in management and the availability of a mechanism for remote control of work. It is determined that the classical approach to the allocation of strategies depending on the nature of the enterprise development includes groups of strategies for growth, stabilization, and protection.

Author Biographies

Лейла Шаміліївна Маматова, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к. е. н., старший викладач кафедри економіки підприємств

Ганна Миколаївна Андрусенко, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

студентка групи І-17-ЕП-М

References

1. Поважний О.С. Корпоративне управління : [підручник] / [О.С. Поважний, Н.С. Орлова, А.О. Харламова]. – К. : Кон- дор, 2013. – 244 с.

2. Рекомендації щодо реформи корпоративного управління в Україні : Звіт місії Світового банку в Україні. – К., 2008. – 59 c.

3. Суржик В.Г. Роль корпоративного управління в умовах трансформації економіки / В.Г. Суржик // Наук. вісн. Черніг. держ. ін-ту економіки і упр. Серія «Економіка». – 2011. – Вип. 2. – С. 139–144.

4. Палига Є. М. Корпоративне управління: навчальний посібник / Є. М. Палига. – Львів: НВЕД УАД, 2013. – 422 с.

5. Сhandler A. D. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, 1962. – 455 с.

6. Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика [Текст] / П. Дойль; пер. с англ. Ю. Н. Каптуревского. – СПб: Питер, 1999. – 559 с.

7. Карлофф Б. Деловая стратегия [Текст] / Б. Карлофф; пер. с англ., науч. ред. и авт. послесл. В. А. Приписнов. – М.:Экономика, 1991. – 239 с.

8. Аникеев С. Н. Методика разработки плана маркетинга [Текст] / С. Н. Аникеев. – М.: Фолиум, 1996. – 128 с.

9. Личко К. П. Прогнозирование и планирование аграрно-промышленного комплекса / К. П. Личко. – М.: Гардарики, 1999. – 264 с.

10. Градов А. П. Стратегия и тактика анти кризисного управления фирмой [Текст] / А. П. Градов, Б. И. Кузин. – М.: Специальная література. – 1996. – 510 с.

11. Кох Р. Стратегия: как создавать и использовать эффективную стратегию [Текст]: пер. с англ. / Р. Кох. – СПб.: Питер, 2004. – 2-е вид. – 320 с.

12. Портер М. Стратегія конкуренції: методика аналізу галузей і діяльності конкурентів [Текст] / М. Портер; пер. з англ. А. Олійник та Р. Сільський. – К.: Основи, 1997. – 390 с.

13. Томпсон А. А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учебник для вузов / А. А. Томпсон, А. Дж. Стрикленд; пер. с англ. под ред. Л. Г.Зайцева, М. И. Соколовой. – М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. – 576 с.

14. Фролова Т. Корпоративні стратегії глобального інвестиційного бізнесу [Електронний ресурс] / Т. Фролова // Міжнародна економічна політика. – 2012. – Вип. 1-2. – С. 125-155. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Mep_2012_1-2_7.pdf.

15. Саєнко М. Г. Стратегія підприємства: Підручник / М. Г. Саєнко. – Тернопіль: «Економічна думка». – 2006. – 390 с.

16. Довгань Л. Є. Стратегічне управління. Навч. посібник / Л. Є. Довгань, Ю. В. Каракай. – К: Видавництво «Центр учбової літератури», 2009. – 440 с.

17. Rue L. W., Holland P. G. Strategic Management: Concepts and Experiences. – New York: McGraw-Hill, 1989. – 116 р.

18. Маленков Ю. А. О классификациях стратегий компаний [Електронний ресурс] / Ю. А. Маленков // Эмитент. Существенные факты, события, действия. – №42 (173). – 2006. – Режим доступу: http://www.cfin.ru/management/strategy/concepts/classification.shtml.

19. Cartright R. Strategies for Hypergrowth. – Capstone Publishing, Oxford, 2002. – 122 р.

References:

1. Povazhnij O.S. (2013), "Corporate Governance", ["Korporativne upravlіnnja"], [tutorial], O.S. Povazhnij, N.S. Orlova, A.O. Kharlamov, K., Condor, 244 p.

2. "Recommendations on Corporate Governance Reform in Ukraine: Report of the World Bank Mission to Ukraine", ["Rekomendacії shhodo reformi korporativnogo upravlіnnja v Ukraїnі : Zvіt mіsії Svіtovogo banku v Ukraїnі"], K., 2008, 59 p.

3. Surzhik V.G. (2011), "The role of corporate governance in the transformation of the economy", ["Rol' korporativnogo upravlіnnja v umovah transformacії ekonomіki"], V.G. Surzhik, Scientific. Visn Chernihiv state other economies and practices. The series "Economics", Vip. 2, pp.139-144.

4. Paliga Ye.M. (2013), "Corporate Governance", ["Korporativne upravlіnnja: navchal'nij posіbnik"], Textbook, E.M. Paliga, Lviv, NEDED UAD, 422 p.

5. Chandler D. D. (1962), "Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise ", 455 p.

6. Doyle P. (1999), "Management: Strategy and tactics", ["Menedzhment: strategija i taktika"], [text], P. Doyle, translit from english Yu. N. Kapturyrovskogo, St. Petersburg, Peter, 559 p.

7. Carloff B. (1991), "Business Strategy", ["Delovaja strategija"], [text], B. Carloff, translit from English, scholarship Ed. and aut afterl, VA Pripersov, M., Economics, 239 p.

8. Anikeev S.N., (1996), "Methodology for developing a marketing plan", ["Metodika razrabotki plana marketinga"], [text], S.N. Anikeev, M., Folium, 128 p.

9. Lichko K.P, (1999), "Prediction and Planning of the Agrarian-Industrial Complex", ["Prognozirovanie i planirovanie agrarno-promyshlennogo kompleksa"], K.P. Lichko, M., Gardariki, 264 p.

10. Gradov A.P. (1996), "The strategy and tactics of anti crisis management firm", ["Strategija i taktika anti krizisnogo upravlenija firmoj"], [text], A.P. Gradov, B.I. Kuzin, M., Special literature, 510 p.

11. Koch R. (2004), "Strategy: How to Create and Use an Effective Strategy", ["Strategija: kak sozdavat' i ispol'zovat' jeffektivnuju strategiju"], [text], translit from english, R. Koch, St. Petersburg, Peter, 2nd edition, 320 p.

12. Porter M. (1997), "Competition Strategy: A Methodology for Analyzing Industries and Competitor Activities", ["Strategіja konkurencії: metodika analіzu galuzej і dіjal'nostі konkurentіv"], [text], M. Porter, translit from english A. Oliynyk and R. Village, K., Fundamentals, 390 p.

13. Thompson A.A. (1998), "Strategic Management. The Art of Developing and Implementing a Strategy: A Textbook for High Schools", ["Strategicheskij menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizacii strategii: Uchebnik dlja vuzov"], A.A. Thompson, A.J. Strickland, translit from english ed. L. G. Zaytseva, M. I. Sokolova, Moscow, Banks and exchanges, UNITI, 576 p.

14. Frolova T. (2012), "Corporate Strategy of Global Investment Business", ["Korporativnі strategії global'nogo іnvesticіjnogo bіznesu"], [electronic resource], T. Frolova, International Economic Policy, edition 1-2, pp. 125-155, available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Mep_2012_1-2_7.pdf.

15. Saenko M.G. (2006), "Strategy of the enterprise", ["Strategіja pіdpriєmstva: Pіdruchnik"], textbook, M.G. Sayenko, Ternopil, "Economic Thought", 390 pp.

16. Dovgan L.E. (2009), "Strategic management", ["Strategіchne upravlіnnja."], teaching manual, L. E. Dovgan, Y. V. Karakai, K., Publishing House "Center for Educational Literature", 440 p.

17. Rue L.W., Holland P. G. (1989), "Strategic Management: Concepts and Experiences", New York: McGraw-Hill, 116 p.

18. Malenkov Yu.A. (2006), "On classification of company strategies", ["O klassifikacijah strategij kompanij"], [electronic resource], Yu. A. Malenkov, Issuer. Essential facts, events, actions, No. 42 (173), available at: http://www.cfin.ru/management/strategy/concepts/classification.shtml.

19. Cartright R. (2002), "Strategies for Hypergrowth", Capstone Publishing, Oxford, 122 p.

Published

2018-05-31

Issue

Section

Статті