Trubey O. Innovative Development of the Wholesale Trade Enterprises
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.10.2014.36406Keywords:
wholesale trade, innovations, technical and engineering development, information technologies, business-modelsAbstract
The article is devoted to the necessity to introduce the instruments of innovative development of the wholesale trade enterprises. In the cause of the investigation there is made the analysis of modern parameters and key indicators of performance of the enterprises which function in the wholesale trade. It enabled to reveal the range of problems in their functioning which are connected both with the absence of effective economic leverages in development of the wholesale trade at the macroeconomic level and with ineffective management at certain enterprises. The data analysis of financing of innovative development among the investigated trade enterprises showed a low level of financial support of innovations at the wholesale trade enterprises. In spite of a high growth rate of financing of innovation projects of development of the wholesale trade enterprises, the total sum of money spent for financing is thrice lower than that of financing of the retail trade enterprises. The research of the foreign experience of introducing wholesale trade innovations and innovation projects which are used at the retail enterprises enabled to distinguish main directions of innovation activity of the wholesale trade enterprises. It is determined that the enterprises of this sphere need introduction of specific technological and non-technological innovation transformations. These transformations may concern product strategy, marketing strategy, technological strategy and other innovative business-models, as well as improvement of the existing business-strategies or introduction of the new ones. It is proved that taking into consideration the main economic essence of functioning of the wholesale trade enterprises, namely mediation between producers and dealers, main innovative changes at these enterprises may be connected with the technical and engineering development and creation of new client-oriented business-modelsReferences
Юрченко Ю.Ю. Концептуальні напрямки розвитку підприємств оптової торгівлі / Ю.Ю. Юрченко // Економіка України. 2009. № 12. С. 77–82.
Наукова та інноваційна діяльність в Україні: статистичний збірник. / [відп. за вип. І.В. Калачова]. – К., 2012. – 305 с.
Діяльність суб’єктів господарювання. 2012 р. : статист. зб. – К. : Держкомстат України, 2013. – 841 с.
Продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі за 2012 р. : стат. зб. – К. : Державна служба статистики України, 2013. – 30 с.
Продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі за 2013 р. : стат. зб. – К. : Державна служба статистики України, 2014. – 29 с.
Заварзіна Т.В. (Жук Т.В.) Дослідження тенденцій обсягу фінансування інноваційного розвитку підприємств торгівлі України / Т.В. Заварзіна // Сталий розвиток економіки. – 2012. – № 6 (16). – С. 336–339.
Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data: Oslo Manual. – Paris: OECD, Eurostat, 2002. – 94c. ; The Proposed Standart Practice for Surveys of Research and Experimental Development, Frascati Manual. – Paris: OECD, 2002. –276р.
Голошубова Н.О. Оптова торгівля: організація та технологія : навч.посібник. / Н.О. Голошубова, В.М. Торопков. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2005. – 256 с.
Маркидес К. Новая модель бизнеса: Стратегии безболезненных инноваций / Константинос Маркидес; Пер. с англ. – М.: Альпина Паблишерз : Издательство Юрайт, 2010. – 298 с.