Kurovska О., Ovseenko О. Balanced Scorecard as a strategic mechanism controlling innovation

Authors

  • Олена Анатоліївна Куровська ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», Ukraine
  • Олена Сергіївна Овсєєнко ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.10.2014.36434

Keywords:

mechanism, controlling, balanced scorecard, an innovative project, Intalev

Abstract

Considered essential definition of the terms "controlling", "innovative project", "strategic controlling." Analyzed and improved definition of terms such as "Controlling innovative projects" and "controlling strategic innovation." The role of the controlling system in the implementation of business strategy, regardless of their form of ownership. Pointed out in the term "strategic controlling", which is regarded as a basic management tool: the external environment, strategic success factors, alternative strategies and strategic objectives. Systematized by the scheme Methods strategic controlling the perspective of overall and specific components. The problems of strategic management in terms of information system. The role of the use of the Balanced Scorecard (BSC) as a mechanism for effective implementation of strategic controlling the company. The analysis of methodological tools development and implementation of a balanced scorecard for companies that implement innovative projects for the acquisition of competitive advantages in the market of their products. The problems applying LSS to domestic enterprises. A GSP for managerial innovation project as an example SHEI "Azov State Technical University" software-based (software) "Intalev: Navigator". An organizational model of business partnership with the University of enterprises of the region as an example of the innovative project management implementation at Azov region. We consider the term "card purposes," as one of the key objects of the LSS. A map of the strategic goals in the software management level "Intalev: Navigator" for example SHEI "Perm" development strategy to achieve the objectives and defined precisely the balanced scorecard by which both can be planned and controlled to achieve the objectives of different levels of subordination. Thus, presents a balanced system of indicators as a mechanism for controlling strategic innovation, and reveals the necessity of implementing the Balanced Scorecard as a strategic method of controlling the enterprise that implements innovative projects and developed scientific and methodological suggestions for development and implementation for real management innovative project.

Author Biographies

Олена Анатоліївна Куровська, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

старший викладач кафедри «Облік та аудит»

Олена Сергіївна Овсєєнко, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет»

бакалавр

References

Пушкар М. С. Контролінг – інформаційна підсистема стратегічного менеджменту /М. С. Пушкар, Р. М. Пушкар. – Тернопіль: Карт-бланш, 2004. – 370 с.

Карминский А. М. Контроллинг / А. М. Карминский, С. Г. Фалько. – М.: Финансы и статистика, 2006. – 171 с.

Калайтан Т. В. Проблеми термінології. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vlca/Ekon/2009_30/11.pdf.

Криворотько І. О. Контролінг у системі управління підприємством і прийняття управлінських рішень. – Режим доступу:http://nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Dtr_ep/2009_7/files/EC709_26.pdf

Івата В. В. Контролінг у системі управління підприємством/ В. В. Івата // Проблеми системного підходу в економіці. – 2009. – №3. – Режимдоступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/PSPE/2009_3/Ivata_309.htm

Давидович І. Є. Контролінг / І. Є. Давидович. – К. : Центр навчальної літератури, 2008.– 17 с.

Варфоломєєва К. О. Сутність і значення інформаційного потенціалу контролінгу всистемі управління підприємством / К. О. Варфоломєєва // Вісник ЖДТУ. – 2010. –№ 3 (53). – Режим доступу:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_gum/Vzhdtu_econ/2010_3_3/7.pdf

Зоріна О. А. Місце контролінгу в системі управління підприємством / О. А. Зоріна //Науковий вісник Національного університету ДПС України (економіка, право). – 2010. – № 2 (49). – С.59–66.

Фатхутдинов Р. А. Инновационный менеджмент. 6-е изд., испр. и доп. – СПб.: Питер, 2008. - 448 с.

Шерстобитова Т. И. Маркетинг инноваций: Учебноепособие. – Пенза: Издательство ПГУ, 2009 – 126 с.

Экономика предприятия: Учебник для вузов/Под ред. проф. В.Я. Горфинкеля, проф. В.А. Швандара. — 3-е изд., перераб. и доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. — 718 с.

Захарченко, В. І.Інноваційний менеджмент: теорія і практика в умовах трансформації економіки: навч. посібник для студ. вузів / В. І. Захарченко, Н. М. Корсікова, М. М. Меркулов; ОНУ ім. І.І. Мечникова, [та ін.] . – К. : Центр учбової літ., 2012 . – 446 с. : рис., табл. - Бібліогр.:с.423-427.

Івахненков С. В., Мелих О. В. Фінансовий контролінг: методи та інформаційні технології/С. В. Івахненков, О. В. Мелих. – К. : Знання, 2009. – 319 с.

Грудзинский А. О. Проектно-ориентированный университет. Профессиональная предпринимательская организация вуза. – Н. Новгород: Изд-во ННГУ, 2004 - 370 с.

Матеріали інформаційного порталу «Інталєв: Навігатор» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.intalev.ua/

Published

2014-05-08