СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ, МОЖЛИВОСТІ І НАПРЯМИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.95804Ключові слова:
Соціально-економічні орієнтири, професійно-технічна освіта, індикатори результативності, система моніторингових досліджень, управлінський ресурс.Анотація
В статті розглянуті соціально-економічні орієнтири професійно-технічної освіти, виділено ряд проблем, що потребують негайного вирішення. Наголошено, що існуюча система підготовки робітничих кадрів в Україні має бути приведена у більш сучасну та ефективну відповідність до потреб економіки країни та потреб у робочій силі у всіх професійних сферах. Актуальність статті зазначена тим, що на сьогодні професійна освіта є одним з елементів, що формує людський капітал суспільства і виступає вирішальним фактором економічного зростання країни. Метою статті є дослідження сучасного стану, передумов та перспектив розвитку системи професійно-технічної освіти в Україні. Запропонована система моніторингових досліджень, яка базується на індикаторах ефективності управлінської діяльності керівних працівників. Індикатор «Управлінський ресурс» враховує такі критерії як: адміністративний вплив, інформованість, корисний робочий час, фінансову мотивацію. Індикатор «Управлінська діяльність» враховує такі критерії як: самовдосконалення, внутрішній контроль, виконавську дисципліну. Індикатор «Результативність управлінської діяльності» враховує такі критерії як : мобільність освітніх послуг, курсову підготовку, кваліфікованість випускників, професіоналізм випускників, соціальне партнерство, педагогічну ефективність. навченість учнів. Запропонована система моніторингових досліджень має інформаційне, пошуково-дослідницьке, контрольно-регулююче, прогностичне спрямування. Якісна і своєчасно отримана в результаті досліджень інформація надзвичайно важлива для детального аналізу управлінської та організаційно-економічної діяльності професійно-технічних навчальних закладів з виявленням існуючих та попередженням можливих помилок, усуненням критичних або ж недопустимих ситуацій; для прогнозування тенденцій розвитку, потенціального резерву можливостей; для прийняття ефективних управлінських рішень, а також підвищення професійної та адміністративної культури й мобільності керівних працівників.
Посилання
Концепція розвитку професійно-технічної освіти. – Електронний ресурс.- Режим
доступу: http://asyan.org/potra/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%main.html
Н. М. Родіонова Стан та перспективи розвитку системи професійної підготовки
кваліфікованих робітників. - Духовність особистості: методологія, теорія і практика 3 (56)-
Бурлаков О.О. Ефективність регулювання освіти в умовах трансформаційної
економіки: Дис... канд. ек. наук. – У., 2004. – 203 с.
Юлдашев О. Х. Проблеми вдосконалення державної регуляторної політики в
Україні: Монографія. –К.: МАУП, 2005.–336 с.
Регуляторна політика: Нові можливості. / За ред. К.Ляпіної, Д.Ляпіна і
Я.Демченкова. - Київ.: Інститут конкурентного суспільства; 2004. - 170 с.
Ничкало Н. Профтехосвіта і ринок праці : старі й нові проблеми / Н. Ничкало //
Педагогічна газета. – 2005. – № 12. – С. 8.
Ничкало Н. Ринок праці і проблеми модернізації підготовки кваліфікованих
робітників / Н. Ничкало // Проф.-техн. освіта. – 2004. – № 1. – С. 4 – 12.
Ніколаєнко С. Інноваційний розвиток профтехосвіти / С. Ніколаєнко //
Професійно-технічна освіта. – 2007. – № 3. – С. 5 – 7.
Кругликов Г. И. Настольная книга мастера производственного обучения : учеб.
пособие [для студ. сред. проф. образования] / Г. И. Кругликов. – М. : Изд. центр „Академия”,
– 272 с.
Радкевич В. Дослідницькі засади діяльності педагога професійної школи / В.
Радкевич // Проф.-техн. освіта. – 2006. – № 4. – С. 5 – 7.
Гаврилюк О. Сучасні технології навчання – оновлення освітнього процесу в
профтехучилищі/ О. Гаврилюк // Рідна шк. – 2000. – № 12. – С.32 – 35.Концепція розвитку
професійно-технічної (професійної) освіти в Україні // Професійно-технічна освіта. – 2004.
– № 3. – С. 2 – 5.