Qualities of thinking in interns of various specialties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26641/2307-5279.24.2.2020.208835

Keywords:

higher education, theoretical creative clip thinking, interns, postgraduate studies

Abstract

The analysis of 98 anonymous profiles of interns in the specialties of urology, anesthesiology and dentistry be performed. For a verbal assessment of the quality of thinking of interns, we used a modified test of thinking and creativity by J. Bruner. The proportion of interns with high theoretical (flexible) thinking was evenly distributed and was quite high in all study groups; the average degree of flexible thinking prevailed among respondents of all groups, but among dentists, its level was 15 and 10% lower than that of urologists and anesthetists, respectively. The high level of creative thinking in interns was identical to the theoretical one, but among anesthetics interns it was 5% lower than in other study groups. The average level of creative thinking prevailed, and the lowest was the smallest in all study groups. Differences in the indicator among interns of different specialties did not have statistical significance. As for clip (quick) thinking, its high level among interns-anesthetists was 10-11% lower than in other study groups. Clip thinking in the system of medical education tends to grow and pushes clinical. Modern medical education requires the formation of a qualitatively new approach to the educational process, based on the formation and development of clinical thinking, taking into account the psychological characteristics of modern youth. The inability for the intern to systematize the acquired knowledge every year causes more and more discontent and leads to a decrease in professional training. The use of tests in education reduces the critical, analytical capabilities of students, again, forcing them to catch only fragments of a particular phenomenon, without clarifying its causes, patterns, without constructing logical circuits. In connection with the foregoing, we see the need to create alternative educational programs, change the structure of the provision of information with a predominance of situational basis, the translation of textbooks in digital form with a multi-level structure.

References

Barannik S.I., Yechalov V.V., Barannik К.S., Lyachenko P.V. Evolutionary Aspects of “Click Hole” in Medicine Students and and their Integration in Higher Education. Collection of conference II International Scientific-Practical Conference “Modern View of Science and Practice”, 8 June 2019. London, Great Britain, 2019. P. 38–45.

Ехалов В.В. и др. Клиповое мышление в анестезиологии: катастрофа или закономерность? Медицина неотложных состояний. 2019. № 3(98). С. 124–136.

Єхалов В.В. та ін. Клінічне та «кліпове» мислення на різних етапах навчання за фахом «Загальна практика-сімейна медицина». Медичні перспективи, 2018. № 1. С. 76–79.

Єхалов В.В., Самойленко А.В., Романюта І.А., Бараннік С.І. Клінічне та «кліпове» мислення у лікарів-інтернів. Український журнал медицини, біології та спорту. 2018. Т. 3, № 1(10). С. 241–244.

Бараннік C.І. та ін. Динамічні зміни «кліпового мислення» у студентів-медиків та їх інте-грація у вищу медичну освіту. Урологія. 2019. № 3. С. 264–269.

Єхалов В.В., Єгоров С.В., Павлиш О.С., Бараннік С.І. Кліпове мислення в анестезіології: парадокс сьогодення. Pain, Anaeshesia & Intensive Care. 2020. № 1. С. 39–42.

Раздорская О.В. Анализ креативного потенциала студентов-медиков. Научные ведомости: гуманитарные науки. 2013. № 6. С. 220–225.

Ракова Т.В., Тишков Д.С., Перетягина И.Н. Роль творческого мышления в профессиональной деятельности врачей-стоматологов. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 1–2. С. 89–92;

Головин С.Ю. Словарь практического психолога. Минск: Харвест, 1998. 301с.

Микляева А. В., Безгодова С. А. Экспериментально-психологическое исследование «клипового мышления»: результаты апробации программы эксперимента. Известия Иркутского государственного университета. Серия «Психология». 2016. Т. 17. С. 59–67.

Алексеенко С.Н., Гайворонская Т.В., Дробот Н.Н. Интеграция клинического и клипового мышления студентов в образовательном процессе медицинского вуза. Электронный научный журнал современные проблемы науки и образования. 2019. № 6. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=29296.

Семакова Т.О., Бойко Л.М., Васеньова Ю.О. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів в сучасних умовах: психологічний аспект. Наукові записки: педагогічні науки. 2019. № 180. С. 106–111.

Иванчук О.В., Ганина О.Г. Феномен «клиническое мышление» как одно из основополагающих понятий исследования. Современные проблемы науки и образования. 2018. № 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28096.

Клигуненко Е.Н. и др. Клиническое и клиповое мышление в процессе обучения врачей-интернов. Новости медицины и фармации. 2018. № 16. С. 16–19.

Стусь В.П. та ін. Проблеми мовного спілкування у вищій медичній освіті. Урологія. 2020. № 1. С. 63–67.

Тест на мышление и креативность. Опросник. Определение типов мышления и уровня креативности. Диагностика по методике Дж. Брунера. URL: https://psycabi.net/testy/355-test-na-myshlenie-i-kreativnost-oprosnik-opredelenie-tipov-myshleniya-i-urovnya-kreativnosti-diagnostika-po-metodu-dzh-brunera.

Published

2020-07-27

Issue

Section

Higher education