Певні якості мислення у лікарів-інтернів різних фахів
DOI:
https://doi.org/10.26641/2307-5279.24.2.2020.208835Ключові слова:
вища освіта, теоретичне, творче, кліпове мислення, лікарі-інтерни, післядипломне навчанняАнотація
Проведено аналіз 98 анонімних анкет лікарів-інтернів за фахами урологія, анестезіологія та стоматологія. Для вербальної оцінки якості мислення лікарів-інтернів нами був використаний модифікований тест на мислення та креативність Дж. Брунера. Частка інтернів з високим теоретичним (гнучким) мисленням рівно розподілилася й була досить високою в усіх групах дослідження; середній ступінь гнучкого мислення переважав у респондентів всіх груп, але серед інтернів-стоматологів її рівень був на 15 і 10% нижче, ніж в урологів і анестезіологів відповідно. Високий рівень творчого (креативного) мислення в інтернів був ідентичний теоретичному, але у інтернів-анестезіологів був на 5% нижчим, ніж в інших групах дослідження. Середній рівень креативного мислення переважав, а низький був найменшим у всіх групах дослідження. Відмінності показника у лікарів-інтернів різних спеціальностей не мали статистичного значення. Що стосується кліпового (швидкого) мислення, то його високий рівень у інтернів-анестезіологів був на 10-11% нижчим, ніж в інших групах дослідження. Кліпове мислення в системі медичної освіти має тенденцію до зростання і відтісняє клінічне. Сучасне навчання вимагає формування якісно нового підходу до освітнього процесу, заснованого на формуванні та розвитку клінічного мислення, з урахуванням психологічних особливостей сучасної молоді. Неможливість для інтерна систематизувати отримані знання з кожним роком викликає все більше занепокоєння, та веде до зниження якості професійної підготовки. Застосування тестів знижує критичні, аналітичні можливості студентів, знову-таки змушуючи вловлювати лише фрагменти того чи іншого явища, без з'ясування його причин, закономірностей, без побудови логічних схем. У зв'язку з вищенаведеним ми бачимо необхідність створення альтернативних освітніх програм, зміни структури надання інформації з переважанням ситуативної основи, перебудови підручників до цифрової форми з багаторівневою структурою.Посилання
Barannik S.I., Yechalov V.V., Barannik К.S., Lyachenko P.V. Evolutionary Aspects of “Click Hole” in Medicine Students and and their Integration in Higher Education. Collection of conference II International Scientific-Practical Conference “Modern View of Science and Practice”, 8 June 2019. London, Great Britain, 2019. P. 38–45.
Ехалов В.В. и др. Клиповое мышление в анестезиологии: катастрофа или закономерность? Медицина неотложных состояний. 2019. № 3(98). С. 124–136.
Єхалов В.В. та ін. Клінічне та «кліпове» мислення на різних етапах навчання за фахом «Загальна практика-сімейна медицина». Медичні перспективи, 2018. № 1. С. 76–79.
Єхалов В.В., Самойленко А.В., Романюта І.А., Бараннік С.І. Клінічне та «кліпове» мислення у лікарів-інтернів. Український журнал медицини, біології та спорту. 2018. Т. 3, № 1(10). С. 241–244.
Бараннік C.І. та ін. Динамічні зміни «кліпового мислення» у студентів-медиків та їх інте-грація у вищу медичну освіту. Урологія. 2019. № 3. С. 264–269.
Єхалов В.В., Єгоров С.В., Павлиш О.С., Бараннік С.І. Кліпове мислення в анестезіології: парадокс сьогодення. Pain, Anaeshesia & Intensive Care. 2020. № 1. С. 39–42.
Раздорская О.В. Анализ креативного потенциала студентов-медиков. Научные ведомости: гуманитарные науки. 2013. № 6. С. 220–225.
Ракова Т.В., Тишков Д.С., Перетягина И.Н. Роль творческого мышления в профессиональной деятельности врачей-стоматологов. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 1–2. С. 89–92;
Головин С.Ю. Словарь практического психолога. Минск: Харвест, 1998. 301с.
Микляева А. В., Безгодова С. А. Экспериментально-психологическое исследование «клипового мышления»: результаты апробации программы эксперимента. Известия Иркутского государственного университета. Серия «Психология». 2016. Т. 17. С. 59–67.
Алексеенко С.Н., Гайворонская Т.В., Дробот Н.Н. Интеграция клинического и клипового мышления студентов в образовательном процессе медицинского вуза. Электронный научный журнал современные проблемы науки и образования. 2019. № 6. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=29296.
Семакова Т.О., Бойко Л.М., Васеньова Ю.О. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів в сучасних умовах: психологічний аспект. Наукові записки: педагогічні науки. 2019. № 180. С. 106–111.
Иванчук О.В., Ганина О.Г. Феномен «клиническое мышление» как одно из основополагающих понятий исследования. Современные проблемы науки и образования. 2018. № 5. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=28096.
Клигуненко Е.Н. и др. Клиническое и клиповое мышление в процессе обучения врачей-интернов. Новости медицины и фармации. 2018. № 16. С. 16–19.
Стусь В.П. та ін. Проблеми мовного спілкування у вищій медичній освіті. Урологія. 2020. № 1. С. 63–67.
Тест на мышление и креативность. Опросник. Определение типов мышления и уровня креативности. Диагностика по методике Дж. Брунера. URL: https://psycabi.net/testy/355-test-na-myshlenie-i-kreativnost-oprosnik-opredelenie-tipov-myshleniya-i-urovnya-kreativnosti-diagnostika-po-metodu-dzh-brunera.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стаття повинна мати візу керівника та офіційне направлення від установи, з якої виходить стаття (з круглою печаткою), і вказівкою, чи є стаття дисертаційною, а також у довільній формі на окремому аркуші - відомості про авторів (прізвище, ім’я, по батькові, посада, вчений ступінь, місце роботи, адреса, контактні телефони, E-mail).
Стаття повина бути підписана всіма авторами, які укладають з редакцією договір пропередачу авторських прав (заповнюється на кожного автора окремо з оригінальним підписом). За таких умов редакція має право на її публікацію та розміщення на сайті видавництва.