Melikhov A. The typology of competitive interaction and collaboration of industrial enterprises.

Authors

  • Андрій Анатолійович Меліхов Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104830

Keywords:

interaction, competitive interaction, market environment, competition, coopetition, process approach, market turbulence, efficiency.

Abstract

Actuality of research of interaction processes of market environment’s agents is reasonable. In particular, the necessity of collaboration not only with partners but also with competitors is considered, as in the modern terms of globalization and hypercompetition simultaneously to create innovations and competing is practically impossible. The evolution of economists’ opinions of expediency of collaboration between competitors is considered, in particular, within the framework of new direction of marketing - marketing of relations. Essence of types and forms of interaction of market environment’s agents is certain, processing approach is for what applied. Expediency of using of several interaction types is confirmed, among which most meaningful are partnership, competition and coopetition. Essence of concept "competitive interaction" is certain, as a continuous systematic socio-economic process of economic subjects’ interaction on each other within the framework of competitive environment with the purpose of achieving certain results (effects), which foreseen by competitive strategy of these subjects. Competitive interaction may give positive or negative consequences for economic subjects, that leads, accordingly, to their mutual development or to worsening of economic position in competitive activity. Basic problems, impeding to effective competitive interaction of the Ukrainian industrial  enterprises, which are classified by the source of origin on external, which are related to market development and market turbulence, and internal, which are conditioned by management uneffectiveness, imperfection of structure and absence of market experience, are distinguished.

References

  1. Амблер, Т. Практический маркетинг : пер. с англ. / Т. Амблер ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 1999. – 400 с.
  2. Основы маркетинга : пер. с англ. / Ф. Котлер [и др.]. – 2-е изд. – М. : СПб. ; К. : Издат. дом «Вильямс», 2001. – 944 с.
  3. Портер, М. Конкуренция / М. Портер; пер. з англ. – М. : Изд. дом «Вильямс», 2002. – 496 с.
  4. Дойль, П. Маркетинг, ориентированный на стоимость : пер. с англ. / П. Дойль ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 2001. – 480 с.
  5. Минцберг, Г. Школы стратегий : пер. с англ. / Г. Минцберг, Б. Альстрэнд, Дж. Лэмпел ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 2001. – 336 с.
  6. Маркетинг і логістика: концептуальні основи та стратегічні рішення : навч. посіб. / С. В. Смерічевська [та ін.] ; під ред. С. В. Смерічевської. – Львів : Магнолія 2006, 2013. – 552 с.
  7. Adler, L. Symbiotic Marketing / L. Adler // Harvard Business Review. - 1966. - pp. 59-71.
  8. Moore, J. F. The Death of Competition / J. F. Moore. - N.Y. : Harper Business, 1996. – р. 112.
  9. Бранденбургер, А. Co-opetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе / А. Бранденбургер, Б. Нейлбафф. – М. : Омега-Л, 2013. – 352 с.
  10. Тапскотт, Д. Викиномика. Как массовое сотрудничество изменяет все / Д. Тапскотт, Э. Уильямс. – М. : Best Business Books, 2009. – 392 с.
  11. Философский словарь / ред. И. Т. Фролова. – 4-е изд. – М. : Политиздат, 1981. – 445 с.
  12. Економічна енциклопедія : У 3-х т. : Т. 1 / під ред. С. В. Мочерного. – К. : Видавничий центр «Академія», 2000. – 864 с.
  13. Johansson, H. J. Business Process Reengineering / H. J. Johansson [et al.]. – Chichester : Wiley, 1993. – рр. 57-58.
  14. Шубін, О. О. Управління системою бізнес-взаємодії металургійних підприємств : дис. ... канд. эконом. наук : 08.00.04 / О. О. Шубін. – Донецьк, 2007. – 203 с.
  15. Ожегов, С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов, Н. Ю. Шведова. – 3-е изд. – М. : АЗЪ, 1996. – 928 с.
  16. Райзберг, Б. А. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. – 4-е изд. – М. : ИНФРА, 2004. – 480 с.
  17. Меліхов, А. А. Стратегічне управління конкурентним розвитком промислових підприємств : дис. ... докт. економ. наук Спеціальність: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) / А. А. Меліхов. – Маріуполь, 2015. – 499 с. 18. Меліхов, А. А. Конкурентний розвиток промислових підприємств: теорія та методологія управління в умовах турбулентного зовнішнього оточення : монографія / А. А. Меліхов. – Маріуполь : ПДТУ, 2014. - 441 с.

Published

2016-05-26

How to Cite

Меліхов, А. А. (2016). Melikhov A. The typology of competitive interaction and collaboration of industrial enterprises. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, 1(31), 153–159. https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104830

Issue

Section

Статті