N. Potapova, V. Onishchenko. Reloading complexes of ports as the basis of increase of their competitiveness.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134310Keywords:
port branch, reloading complex, competitiveness of ports, deterioration of a fixed capital, , dynamics of a turnover of goods.Abstract
In article it is underlined that transport area it is necessary to consider manufacture which appreciably defines competitiveness of national economy as a basis. In transport system of the sea state the weighty part is played by a sea complex. A basis of competitiveness of seaports is expansion of their industrial potential which is formed directly on the basis of universal reloading complexes with the elevating crane the scheme of mechanisation of cargo works. The condition and productivity of work of park of portal cranes of seaports of Ukraine is analysed. Results of monitoring of structure and a technical condition of park of port cranes on separate ports during 2006-2012 are presented influence of port capacities and their condition on indicators of work of ports Is established and profitability of an overload and efficiency of use of a fixed capital of leaders of port area of Ukraine is analysed. Economic efficiency of activity of ports by means of an indicator of profitability which shows confident growth in a three of leaders is calculated and exceeds, on the average, 30 %. The factor of deterioration of a fixed capital of ports is analysed. The conclusion is drawn on necessity of system updating of the basic means of port most significant of which is the elevating crane the equipment which overall performance directly influences financial result and competitiveness of port as a whole. It is underlined that formation of a policy of updating of the port equipment should be carried out taking into account existing features of dynamics of a cargo turn. Considerably improve a situation realisation of projects concerning park updating the elevating crane the equipment by replacement physically and the obsolete technics can, namely use of the mobile port cranes, which choice is proved as on productivity, and economic efficiency.References
- 1. Бойко С. В. Конкурентоспроможність порту в сучасних умовах / С.В. Бойко // Индустрия гостеприимства в странах Европы: материалы Международной научно-практической конференции. – Симферополь: Крымского института бизнеса, 2008. – 260 c.
- 2. Винников В. В. Проблемы комплексного развития морского транспорта / В.В. Винников. – Одесса: Феникс, 2005. – 300 с.
- 3. Меркт Е. В. Факторы повышения конкурентоспособности порта / Е. В. Меркт // Розвиток методів управління і господарювання на транспорті. - Одеса: ОДМУ. - 2001. - Вип. 8. - С. 74-85.
- 4. Леонова О. В. Оценка остаточного ресурса портальных кранов / О. В. Леонова // Материалы Междунар. науч .- практ . конф. по подъёмным сооружениям за 2005г. – О.: Астропринт , 2006. – С. 141–146.
- 5. Андриенко А. О. Модель совместной оптимизации парка кранов и грузопотоков морского порта // Методи та засоби управління розвитком транспортних систем: Зб. наук. праць. – Одеса: ОНМУ, 2008. – Вип. 14 – С. 230–237.
- 6. Пустовой В. Н., Андриенко А. О. Сравнительное исследование параметров портовых кранов для морских портов Украины // Вісник ОНМУ: Зб. наук. праць. – Одеса: ОНМУ, 2008. –Вип.25. – С. 97–107.
- 7. Андриенко А. О. Экономическая эффективность и критерии выбора стреловых портовых кранов для морских портов Украины//Вісник ОНМУ:Зб.наук. праць. – Одеса:ОНМУ, 2008. – Вип.26. – С. 175–207.
- 8. Кирчата І. М. Оцінка конкурентного потенціалу в системі управління конкурентоспроможністю підприємства [Текст] : автореф. дис. канд. екон. наук: 08.00.04 / І. М. Кирчата. — Приазовський держ. технічний ун-т. - Маріуполь, 2007. -20 с.
- 9. Курс – на обновление техники. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://portsukraine.com/node/2071
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Наталія Миколаївна Потапова, Владислав Вікторович Оніщенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакция сборника не несет ответственности за авторство статей, публикуемых на его страницах. Споры и вопросы в области авторских прав, возникающие в отношении материалов, опубликованных на страницах сборника научных трудов, решаются путем прямых переговоров между авторами или третьими лицами и авторами. Редакция сборника не вмешивается в конфликт интересов и не несет ответственности за действия авторов. Если споры или вопросы в области авторского права не могут быть решены мирным путем, авторы разрешают их в соответствии с законом в судебном порядке.
Редакция сборника проверяет все статьи на соответствие академической честности с помощью технических средств.