А. А. Melikhov. Estimation of force of competitive activity of metallurgical enterprises
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6725.26.2013.32115Keywords:
competition, competitive activity, force, intensity, gravity model, branch market, competition position, Euclidean distance.Abstract
In the article basic approaches are considered in relation to the estimation of intensity and force of competitive activity on branch markets. The improvement of gravity model of fight of enterprises is offered in a competition environment. The estimation of force of competitive activity is executed at the Ukrainian market of flat-rolling metal. Drawn conclusion in relation to influence of basic factors on the clusterization of market.References
- Список використаних джерел:
- Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. – М.: Новости, 2000. – 256 с.
- Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива / Пер. с фр. / Ж.-Ж. Ламбен. – СПб.: Наука, 1996. – XV+589 с.
- Портер М. Международная конкуренция: конкурентные преимущества стран / Пер. с англ. под ред. и с предисловием В. Д. Щетинина. / М. Портер. – М.: Международные отношения, 1993. – 896 с.
- Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации: учебное пособие. / Р.А. Фатхутдинов. – М. : Изд-во Эксмо, 2004. – 544 с.
- Светуньков С.Г. Методы маркетинговых исследований / С.Г. Светуньков – СПб.: Изд-во ДНК, 2004. – 349 с.
- Пєтєшова Т. А. Діагностичні підходи до визначення рівня інтенсивності конкуренції на галузевому ринку // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. - № 4, Т.ІІ. – С. 111-117.
- Зінченко В. А. Управління конкурентною боротьбою підприємств на зовнішніх ринках: Монографія / В. А. Зінченко. - X.: ФОП Александрова К. Μ.; ВД «ІНЖЕК», 2012. – 200 с.
- Райзберг Б.А. Современный экономический словарь. 4-е изд., доп. и перераб./ Б.А. Райзберг, Л.М. Лозовский, Е.Б. Стародубцева – М.: ИНФРА, 2004.- 480 с.
- Ожегов С. И. Словарь русс¬кого языка. Ок. 57000 слов / Под ред. чл.-корр. АН СССР И. Ю. Шведовой. - 19-е изд., испр. / С. И. Ожегов - М.: Рус. яз., 1987.- 750 с.
- Многомерный статистический анализ в экономике / По ред. Б. Н. Тамашевича - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. - 598 с.
- Дробитько Н. А. Управління конкурентоспроможністю в умовах ринкової економіки: автореф. дис. канд. екон. наук / Н. А. Дробитько. - Харків: ХДЕУ, 2001. - 20 с.
- Горбатов В. М. Конкурентоспособность и циклы развития интегрированных структур бизнеса / В. М. Горбатов. - X.: ИД «ИНЖЭК», 2006. - 592 с.
- Тищенко А. Н. Формирование конкурентной позиции предпри¬ятия в условиях кризиса / А. Н. Тищенко, Ю. Б. Иванов, Н. А. Кизим. - X.: ИД «ИНЖЭК», 2007. - 376 с.
- Мазилкина Е. И. Управление конкурентоспособностью / Е. И. Мазилкина, Г. Г. Паничкина. - М.: Высшая школа менеджмента, 2008. - 336 с.
- Агентство з розвитку інфраструктури фондового ринку України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.smida.gov.ua/
- Bibliography:
- Аzoyev G. L. The Competitive edges of firm / G. L. Аzoyev, А. P. Chelenkov. - М.: News, 2000. - 256 p. (Rus.)
- Lambin Jean-Jacques. Strategic marketing. European prospect / Translated from fr. / J. - J. Lambin. – SPb.: Science, 1996. - XV+ 589 p. (Rus.)
- Porter М. The International competition: competitive edges of countries / Translated from eng. and under edition and with the preface by V. D. Shchetinin. / М. Porter. - М.: Mezhdunarodnyye otnosheniya, 1993. - 896 p. (Rus.)
- Fatkhutdinov R. А. Management of organization competitiveness: ucheb. posobiye. / R. А. Fatkhutdinov. - М.: Izd-vo Eksmo, 2004. - 544 p. (Rus.)
- Svetunkov S. Methods of marketing researches / S. Svetunkov - SPb.: Izd-vo DNK, 2004. - 349 p. (Rus.)
- Peteshova Т. А. Diagnostic approaches to determination of level of intensity of competition at the branch market // Marketing and management of innovations. - 2011. - № 4, Т.ІІ. - P. 111-117. (Ukr.)
- Zinchenko V. А. Management of competitive activity of enterprises on foreign markets: Monograph / V. А. Zinchenko. - Kh.: FOP Aleksandrova К. Μ.; VD "INZHEK", 2012. - 200 p. (Ukr.)
- Raizberg B. А. Modern economic dictionary. - 4th publ., exp. and reworked / B. А. Raizberg, L. М. Lozovskyi, Ye. B. Starodubtseva - М.: INFRA, 2004.- 480 p. (Rus.)
- Ozhegov S. I. Dictionary of Russian. 57000 words / Under edition by chl.-korr. AN of the USSR I. Yu. Shvedova. - 19th publ., impr. / S. I. Ozhegov. - М.: Rus. yaz., 1987.- 750 p. (Rus.)
- Multylevel statistical analysis in the in economy / Under edition by B. N. Tamashevich - М.: YuNITI-DANA, 1999. - 598 p. (Rus.)
- Drobitko N. А. Management of a competitiveness in the conditions of market economy: Autoref. dis. cand. economic of sciences / N. А. Drobitko. Kharkiv: KhDEU, 2001. - 20 p. (Ukr.)
- Gorbatov V. М. Competitiveness and cycles of development of integrated structures of business / V. М. Gorbatov. - Kh.: ID "INZHEK", 2006. - 592 p. (Ukr.)
- Tishchenko А. N. Forming of competition position of enterprice in terms of crisis / А. N. Tishchenko, Yu. B. Ivanov, N. А. Kizim. - Kh.: ID "INZHEK", 2007. - 376 p. (Ukr.)
- Mazilkina Ye. I. Management of the competitiveness / Ye. I. Mazilkina, G. G. Panichkina. - М.: Higher school of management, 2008. - 336 p. (Rus.)
- Agency of development of infrastructure of fund market of Ukraine [Electronic resource]. - Access Mode: http://www.smida.gov.ua/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 А.А. Меліхов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакция сборника не несет ответственности за авторство статей, публикуемых на его страницах. Споры и вопросы в области авторских прав, возникающие в отношении материалов, опубликованных на страницах сборника научных трудов, решаются путем прямых переговоров между авторами или третьими лицами и авторами. Редакция сборника не вмешивается в конфликт интересов и не несет ответственности за действия авторов. Если споры или вопросы в области авторского права не могут быть решены мирным путем, авторы разрешают их в соответствии с законом в судебном порядке.
Редакция сборника проверяет все статьи на соответствие академической честности с помощью технических средств.