Gonchar V., Kalinin O. Problems and prospects for the development of tourist services marketing in Ukraine

Authors

  • Вікторія Василівна Гончар Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет» м. Маріуполь, Ukraine
  • Олександр Володимирович Калінін Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет» м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.28.2014.42579

Keywords:

tourism, marketing services, competitive advantages, competitiveness, market prospects

Abstract

Tourism is a service sector which earns a substantial foreign exchange to developing countries.Ukrainecan become an interesting destination for the international tourists with its unique nature beauty with backwaters, mountains and beaches. To make the tourism a great success one has to take advantage of the modern technology to full extent.

 Present paper is an attempt to market Ukrainian tourism by adapting the service marketing approach for achieving great success. The prospects were described for the development  of tourist services in marketingUkraineon the basis of the tourist market research and analysis of the major trends in tourist flows. The development of the tourism sector is constrained by unfavorable visa regime for tourism, regional gaps in the regulation of the tourism industry, the lack of information and promotional activities inUkraineabroad. Focusing on the global tourism market has declined, there are possibilities of mergers and acquisitions among the top tourist destinations. The main force in this market will be vertical integration, which will give a significant competitive advantage integrated structures over the non - integrated ones. This trend can be seen as a positive for the globalization of Ukrainian tourism market, but the negative fact is that the global market of the major tourist countries monopolize it, as is evidenced by the presence of big transnational companies.Ukrainecompetitive advantage is the high level of tourist resources security, especially to enter the recreational and healthy segments of foreign markets. The strategic goal of the tourism industry in Ukraine can be defined to create a globally competitive tourist complex that can meet the needs of the tourist population, in full term and to provide a marketing promotion on the basis of an integrated development of the territories and their social and economic interests, while maintaining the ecological balance and the historical and cultural environment.

References

  1. Гонтаржевська Л.І. Ринок туристичних послугв Україні: Навчальний посібник / Л. І. Гонтаржевська – Донецьк: Східний видавничий дім,2008. – 180 с.
  2. Офіційний сайт державного комітету статистики Німеччини [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.destatis.de
  3. Офіційний сайт державного комітету статистики США [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://travel.trade.gov/
  4. Офіційний сайт державного комітету статистики України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua.
  5. Офіційний сайт національного інституту статистики та економічних досліджень Франції [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.insee.fr/en/
  6. Реалії і перспективи готельного сегменту Києва [Електронний ресурс]. - Нерухомість в Україні. - 2008. - Режим доступу: http://vukraine.com.ua/news/content/realii_i_perspektivy_gostinichnogo_segmenta_kieva
  7. Філіпенко А.С. Глобальні форми економічного розвитку: історія і сучасність / А.С. Філіпенко. – К.: Знання, 2007. – 670 с.
  8. Global and transnational business: strategy and management / George Stonehouse [et al.] – 2nded.
  9. ГончарВ.В. ПономаренкоА.А. Перспективи розвитку туризму України з урахуванням участі країни в процессах глобалізації / В.В. Гончар, А.А. Пономаренко // VIII Регіональна студентська науково-технічна конференція. Тези доповідей учасників конференції. – Маріуполь: ПДТУ. – 2014. – Т. 2. – С. 71.

Published

2014-11-06

How to Cite

Гончар, В. В., & Калінін, О. В. (2014). Gonchar V., Kalinin O. Problems and prospects for the development of tourist services marketing in Ukraine. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (28), 227–233. https://doi.org/10.31498/2225-6725.28.2014.42579