Типологія конкурентної взаємодії та співпраці промислових підприємств.

Автор(и)

  • Андрій Анатолійович Меліхов Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104830

Ключові слова:

взаємодія, конкурентна взаємодія, ринкове середовище, конкуренція, спів-конкуренция, процесний підхід, ринкова турбулентність, ефективність.

Анотація

Обґрунтовано актуальність дослідження процесів взаємодії агентів ринкового середовища. Зокрема, розглянуто необхідність співпраці не лише з партнерами, але й з конкурентами, оскільки в сучасних умовах глобалізації та гіперконкуренції одночасно створювати інновації і конкурувати практично неможливо. Розглянуто еволюцію поглядів економістів на доцільність співпраці між конкурентами, зокрема, у рамках нового напряму маркетингу - маркетингу відносин. Визначено сутність типів і форм взаємодії агентів ринкового середовища, для чого застосовано процесний підхід. Підтверджена доцільність використання декількох типів взаємодії, серед яких найбільш значущими є партнерство, конкуренція і співконкуренция. Визначено суть поняття «конкурентна взаємодія», як безперервного системного соціальноекономічного процесу взаємного впливу економічних суб'єктів один на одного у рамках конкурентного середовища з метою досягнення певних результатів (ефектів), передбачених конкурентною стратегією цих суб'єктів. Конкурентна взаємодія може мати позитивні або негативні наслідки для економічних суб'єктів, що призводить, відповідно, до їх взаємного розвитку або до погіршення економічного стану в конкурентній боротьбі.Виділено основні проблеми, що перешкоджають ефективній конкурентній взаємодії українських промислових підприємств, які класифіковані за джерелом походження на зовнішні, пов'язані з розвитком ринку і ринковою турбулентністю, і внутрішні, які обумовлені неефективністю управління, недосконалістю структури та відсутністю ринкового досвіду.

Посилання

  1. Амблер, Т. Практический маркетинг : пер. с англ. / Т. Амблер ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 1999. – 400 с.
  2. Основы маркетинга : пер. с англ. / Ф. Котлер [и др.]. – 2-е изд. – М. : СПб. ; К. : Издат. дом «Вильямс», 2001. – 944 с.
  3. Портер, М. Конкуренция / М. Портер; пер. з англ. – М. : Изд. дом «Вильямс», 2002. – 496 с.
  4. Дойль, П. Маркетинг, ориентированный на стоимость : пер. с англ. / П. Дойль ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 2001. – 480 с.
  5. Минцберг, Г. Школы стратегий : пер. с англ. / Г. Минцберг, Б. Альстрэнд, Дж. Лэмпел ; под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 2001. – 336 с.
  6. Маркетинг і логістика: концептуальні основи та стратегічні рішення : навч. посіб. / С. В. Смерічевська [та ін.] ; під ред. С. В. Смерічевської. – Львів : Магнолія 2006, 2013. – 552 с.
  7. Adler, L. Symbiotic Marketing / L. Adler // Harvard Business Review. - 1966. - pp. 59-71.
  8. Moore, J. F. The Death of Competition / J. F. Moore. - N.Y. : Harper Business, 1996. – р. 112.
  9. Бранденбургер, А. Co-opetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе / А. Бранденбургер, Б. Нейлбафф. – М. : Омега-Л, 2013. – 352 с.
  10. Тапскотт, Д. Викиномика. Как массовое сотрудничество изменяет все / Д. Тапскотт, Э. Уильямс. – М. : Best Business Books, 2009. – 392 с.
  11. Философский словарь / ред. И. Т. Фролова. – 4-е изд. – М. : Политиздат, 1981. – 445 с.
  12. Економічна енциклопедія : У 3-х т. : Т. 1 / під ред. С. В. Мочерного. – К. : Видавничий центр «Академія», 2000. – 864 с.
  13. Johansson, H. J. Business Process Reengineering / H. J. Johansson [et al.]. – Chichester : Wiley, 1993. – рр. 57-58.
  14. Шубін, О. О. Управління системою бізнес-взаємодії металургійних підприємств : дис. ... канд. эконом. наук : 08.00.04 / О. О. Шубін. – Донецьк, 2007. – 203 с.
  15. Ожегов, С. И. Словарь русского языка / С. И. Ожегов, Н. Ю. Шведова. – 3-е изд. – М. : АЗЪ, 1996. – 928 с.
  16. Райзберг, Б. А. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. – 4-е изд. – М. : ИНФРА, 2004. – 480 с.
  17. Меліхов, А. А. Стратегічне управління конкурентним розвитком промислових підприємств : дис. ... докт. економ. наук Спеціальність: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) / А. А. Меліхов. – Маріуполь, 2015. – 499 с. 18. Меліхов, А. А. Конкурентний розвиток промислових підприємств: теорія та методологія управління в умовах турбулентного зовнішнього оточення : монографія / А. А. Меліхов. – Маріуполь : ПДТУ, 2014. - 441 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-05-26

Як цитувати

Меліхов, А. А. (2016). Типологія конкурентної взаємодії та співпраці промислових підприємств. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, 1(31), 153–159. https://doi.org/10.31498/2225-6725.31.2016.104830

Номер

Розділ

Статті