ЯКІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОПОЗИЦІЙ НА РИНКУ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
Аннотация
Мета. Дослідити розвиток та становлення вітчизняної вищої технічної освіти, визначити та проаналізувати основні тенденції пропозиції інженерної освіти в сучасних умовах, а також висвітлити недоліки сучасної інженерної підготовки на даному етапі.
Методика. Для вирішення поставленої мети у процесі дослідження проаналізовано становлення та розвиток інженерної освіти поетапно. Визначено поняття «інженерія», «інженерна справа», «інженерство» та основні причини занепаду інженерної освіти. Наведено сучасну номенклатуру та кількість вищих навчальних закладів І-IV рівня акредитації, які здійснюють підготовку інженерних кадрів порівняно з
90-ми роками. Визначено, що головне завдання будь-якого ВНЗ – це підготовка висококваліфікованих кадрів, їх рівномірний розподіл по регіонах. Досліджено сегментацію спеціальностей підготовки: молодших спеціалістів, бакалаврів, спеціалістів і магістрів. Визначено недоліки сучасної інженерної підготовки на даному етапі.
Результати. Таким чином, необхідно підкреслити, що система вищої освіти повинна не тільки забезпечити одну з головних складових розвитку інноваційної економіки – кадрову, а й виконувати роль своєрідного мосту, що з'єднує освіту, науку і виробництво в усіх галузях і регіонах країни. І тут необхідно відзначити напрямки, за якими має розвиватися освіта, в тому числі, технічні: створення системи безперервної освіти на базі вищих навчальних закладів, середніх спеціальних навчальних закладів, професійно-технічних училищ, що задовольняє потреби в кадрах провідних галузей економіки та підвищення ефективності управління даною системою безперервної технічної освіти та підготовки кадрів, включаючи багаторівневу систему безперервної підготовки та перепідготовки в області менеджменту, трансферту та комерціалізації технологій, управління інтелектуальною власністю; розвиток матеріально-технічної бази вищих технічних навчальних закладів, інститутів і центрів підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів; підвищення ефективності наукових досліджень, спрямованих на задоволення потреб промислового комплексу країни; вдосконалення організації наукової діяльності технічних ВНЗ з урахуванням потреб господарського комплексу країни, розвиток дослідно-експериментальної та виробничої бази технічних університетів.
Наукова новизна. Встановлено, що на даному етапі розвитку вищої освіти, пропозиція зі сторони університетів при підготовці інженерних кадрів досить висока, а саме «Інженерія» займає майже половину спеціальностей (від 32,7% до 55,52%) від усієї системи вищої освіти.
Практична значущість. Практична значущість статті полягає у подальшому дослідженні зв’язку між вищими навчальними закладами та підприємствами для збалансування ринку праці.
Ключові слова: інженерія, вища технічна освіта, система вищої освіти, вищий начальний заклад (ВНЗ), освітньо-кваліфікаційний рівень (ОКР).Библиографические ссылки
Пальчук М.И. Основные этапы развития профессионального образования и направления использова-ния исторического опыта в современных условиях [Электронный ресурс]. – Режим до¬ступа: <http://www.nbuv.gov.ua/Articles/KultNar/ avtory/palchuk/knp/knp31_22.doc>.
Palchuk, M.I. The main stages of the development of vocational education and use of historical experience in modern conditions, mode of access: http://www.nbuv.gov.ua/Articles/KultNar/avtory/palchuk/knp/knp31_22.doc.
Большая советская энциклопедия. В 30 т. – 3-е изд.. – М.: Советская энциклопедия, 1969-1978 гг.
Great Soviet Encyclopedia (1969-1978). The third edition, “Soviet encyclopedia”, Moscow, Russia.
Крик Э. Введение в инженерное дело: пер. с англ. / Э. Крик. – М.: Энергия, 1970.
Krick, E. (1970), Introduction to engineering, “Ener¬gy”, Moscow, Russia. (This is a translation of Edward V. Krick (1969), “An Introduction to Engine¬ering and Engineering Design”, John Wiley & Sons, Inc.).
Кочетков Г. Инновационная экономика и инженерный корпус. Опыт США и уроки для России [Элек-тронный ресурс] // Человек и Труд. – Режим доступа: <http://www.chelt.ru/2008/6-08/ko4 etkov-608.html>.
Kochetkov, Gennady (2010), Man and Labor. Inno¬vative Economy and the Corps of Engineers. U.S. Experience and Lessons for Russia, mode of access: http://www.chelt.ru/2008/6-08/ko4etkov-608.html
Довідник абітурієнта. Усі ВНЗ України 2010-2011. – Форсинг, 2010.
Handbook entrant (2010). All universities in Ukraine 2010-2011: Forsynh.
Егорова Г.И. Интеллектуализация профессиональной подготовки специалиста технического вуза: ав-тореф. дис. ... д-ра пед. наук / Г.И. Егорова. – СПб.: Изд-во ИОВ РАО, 2005. – 50 с.
Egorova, G.I. (2005), Intellectualization of professional training of a technical college: Abst¬ract of P.D. dissertation, Izd JOB RW, St. Petersburg, Russia.
Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих на-вчальних закладах за освітньо-кваліфіка¬ційним рівнем молодшого спеціаліста: Постанова КМУ від 20 червня 2007 р. № 839.
Order of KMU June 20, 2007 N 839 “On approval of the list of specialties, which are trained in higher schools with the qualification of junior specialist”.
Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бака¬лавра: Постанова КМУ від 13 грудня 2006 р. № 1719.
Order of KMU of 13 December 2006 N 1719 “On the list of areas on which the training in higher education with the qualification of Bachelor”.
Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих на-вчальних закладах за освітньо-кваліфіка¬цій¬ними рівнями спеціаліста і магістра: Постанова КМУ від 27.08.2010 р. № 787.
Order of KMU № 787 of 27.08.2010 “On approval of the list of specialties, which are trained in universities for education and skill levels of specialist and master”.
Про вищу освіту [Електронний ресурс]: Закон України. – Режим доступу: <http://zakon.rada. gov.ua>.
“Law of Ukraine “On Higher Education”, mode of access: http://zakon.rada.gov.ua.
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
1. Автор надає Журналу право на використання Твору наступними способами:
1.1. Використовувати Твір шляхом опублікування його в науковому журналі «Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського (серія «Економічні науки») мовою, що погоджена Автором і Журналом.
1.2. Переробляти, адаптувати або іншим чином змінювати Твір без порушення суті змісту.
1.3. Журнал має право довести Твір до загального відома, у т.ч. розміщення Твору повністю або частково в мережі Інтернет на веб-сторінці наукового журналу та інших інформаційних ресурсах.
2. Журнал має право встановлювати умови прийому і опублікування Твору в збірнику. Редколегії належить виняткове право відбору або відхилення матеріалів. Матеріальний носій рукопису поверненню не підлягає.
3. Автор заявляє, що:
- він є автором (співавтором) Твору;
- авторські права на даний Твір не передавались раніше та не будуть передані в майбутньому третім особам;
- даний Твір не був раніше опублікований та не буде опублікований в іншому виданні до публікування його Журналом;
- він не порушив права інтелектуальної власності інших осіб. Якщо у Творі наведені матеріали інших осіб, за виключенням випадків цитування в обсязі, виправданому науковим, інформаційним або критичним характером Твору, використання таких матеріалів здійснюється Автором з дотриманням норм законодавства;
- він отримав усі необхідні дозволи на використання результатів, фактів та інших перейнятих матеріалів, правовласником яких є не він.
4. Автор надає згоду на передачу Журналом його особистих даних:
- прізвище, ім'я, по батькові;
- відомості про наукову кваліфікацію (науковий ступінь, вчене звання);
- відомості про місце роботи та посаду;
- контактні дані авторів.