New vector of direction of the professionally oriented pod-preparing of environmentalist specialist

Authors

  • Г. В. Тітенко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine
  • А. Н. Некос Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine
  • Н. В. Максименко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine
  • Н. Б. Краченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine

Keywords:

ecology-economic world view, environmentalist, higher education, educational elements, normative educational disciplines

Abstract

Development of ecology-economic world view of future specialist of environmentalist is one of indirect criteria of higher education quality. Exactly an ecology-economic constituent in preparation of environmentalist with higher education can substantially positively to influence on providing of their competitiveness  at the market of labour. Actions, directed on warning or diminishing of influence of potential dangers which threaten an environment, it is possible to attain by forming for the future specialists of all directions of activity of ecology-economic consciousness, which is the complex of presentations, theories and emotions,  representing the problems of correlation of society and natural environment in the plan of their optimum co-operation.

Author Biographies

Г. В. Тітенко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

А. Н. Некос, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

Н. В. Максименко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент

References

Болонський процес. Документи / Укладачі: Н. І. Тімошенко та інш. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. – 169 с.

Галузевий Стандарт Вищої Освіти України. Освітньо-кваліфікаційна характеристика підготовки бакалавра напряму 0708 „Екологія”.– Київ,2003. –87с.

Галузевий Стандарт Вищої Освіти України. Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра напряму 0708 „Екологія”. – Київ, 2003. – 116 с.

Навчальні програми нормативних дисциплін освітньо-професійної програми підготовки бакалавра за напрямом „Екологія”: Навчальне видання. С грифом МОН України / За ред. проф. В. Ю. Некоса та проф. Т. А. Сафранова. – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2005. – 158 с.

Демешкант Н.А. Екологічна освіта та виховання як важливі складові фомування майбутнього фахівця // Проблеми освіти: Наук. зб. Кол.авт. – К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2008. – Вип. 55. – С.137 – 141.

Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз: Монографія/ В. П. Андрущенко, І.А.Зязюн, В. Г. Кремень та ін.. / За ред. В.Г. Кременя. – К.: Наукова думка, 2003. – 853 с.

Лукьянова Л. Б. Екологічна освіта у контексті концепції стійкого розвитку Проблема формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: Зб. Наук. Праць / за заг. ред. Г. Є. Гребенюка. – Х.: Стиль Іздат, 2005. – С.144 – 154.

Кобилянський В. А. Экология и экологическое образование // Философия экологического образования [Монография] / Под общей ред. И.К.Лисеева. М.: Прогресс-Традиция, 2001. – С. 185 – 209.

Published

2014-03-31