Determination of Soil Pollution by Heavy Metals, Introduced by Waste Motor Oils

Authors

  • М. І. Кулик V. N. Karazin Kharkiv National University, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0605-9367
  • А. А. Лісняк V. N. Karazin Kharkiv National University Ukrainian Research Institute of Forestry and Forest Melioration named after G. M. Vysotsky, Ukraine
  • Т. Торма Soil Science and Conservation Research Institute Bratislava,regional work place Presov,, Slovakia

Keywords:

waste motor oils, oil products, vehicles, soil, heavy metals,

Abstract

Purpose. Determination of soil pollution in roadside area by heavy metals, which were introduced by waste motor oils. Methods. Field, laboratory-analytical (atomic-absorption), statistical. Results. The ways for waste motor oils (WMO) management in Ukraine are shown. The paper includes results on contamination of soil (dark grey podzolised soil and podzolized chernozem) with mobile forms of heavy metals and content of heavy metals in control sample (non-contaminated soil). The soil samples were taken near Pokotilovka settlement, Kharkiv Oblast. The total number of sites is 5. Samples were analysed on the content of nine heavy metals: Fe, Mn, Zn, Cu, Ni, Pb, Cо, Cr, Cd. From all analysed heavy metals MAC was exceeded only for Pb (1.2-1.7 times). The authors have assessed the environemtnal state of the soil by calculating total contamination indicator. Based on this indicator, we can say that the control site is in satisfactory state, site with one-time WMO discharge is in moderately dangerous state and site with regular WMO discharge is in very dangerous state. Conclusions. It was justified that heavy metals in WMO can be accumulated in soil. The higher value of total contamination indicator has shown that the podzolied chernozem soil can absorb and detain heavy metals in fixed state more efficiently due to its physical-chemical properties.

Author Biographies

М. І. Кулик, V. N. Karazin Kharkiv National University

канд. техн. наук, доц.

А. А. Лісняк, V. N. Karazin Kharkiv National University Ukrainian Research Institute of Forestry and Forest Melioration named after G. M. Vysotsky

канд. с.-г. наук, доц.

References

Дьяков А. Б., Игнатьев Ю. В., Кошнин Е. П. и др.Экологическая безопасность транспортных потоков ; Под ред. А. Б. Дьякова. Москва: Транспорт, 1989. 128 с.

Корчагин В. А., Филоненко Ю.А. Экологические аспекты автомобильного транспорта. Учебное пособие. Москва, 1997. 100 с.

Кулик М. І. Екологічний та економічний аспекти утилізації відпрацьованих моторних мастил // Збірник наукових праць ХІІІ-ої Міжнародної науково-практичної конференції „Безпека життя і діяльності людини – освіта, наука, практика”. К.: «Талком», 2014. С. 155 – 158.

Кулик М. І. Утилізація відпрацьованих моторних мастил: еколого-економічний аспект // Людина та довкілля. Проблеми неоекології. 2015. № 1-2. C. 122 – 128. - ISSN 1992-4224.

Лісняк А. А., Білянський І. В. Оцінка впливу автотранспорту на стан атмосферного повітря в центральній частині міста Харкова // Людина і довкілля. Проблеми неоекології. 2012. № 1-2. С. 115-121. - ISSN 1992-4224.

Torma S., Lisnyak A., Fazekasova D. Ekologicke riziko degradacie pody a jeho metodo-logicke zaklady. The Enviromental Risk of Soil Degradation and its Netodological Basis // Prirodne vedy. Folia oecologica 8. – Slovensko: Presovska univerzita v Presove. Str. 13-19. ISSN 1338-080X.

Методика расчета выбросов загрязняющих веществ передвижными источниками. – Донецк: УкрНТЭК, 1999. – 107 с.

Федорец Н. Г., Медведева М. В. Методика иследования почв урбанизированых территорий. Петрозаводск: Карельський научний центр, РАН, 2009. 84 с.

Тарасова В. В., Малиновський А. С., Рибак М. Ф. Екологічна стандартизація і нормування антропогенного навантаження на природне середовище. Київ, 2007. С. 137.