Стиль виконавської інтерпретації як предмет музикознавчого дослідження
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2017.138640Ключові слова:
стиль, стильовий аналіз, інтерпретація, фортепіано, бароко, класицизм, романтизм, імпресіонізмАнотація
Мета дослідження – створення авторської типології стилів фортепіанно-виконавської інтерпретації. Після дефінітивного аналізу стилю виконавської інтерпретації, здійсненому на основі праць Б.Яворського, О. Алексеєва, Ю. Капустіна, Г. Когана, Ю. Кочнєва, Є. ібермана, К.-А. Мартінсена, Г. Орлова, Я. Мільштейна, С. Скребкова, В. Холопової, Т. Чередниченко та інших учених, запропоновано власну типологію, що спирається на уявлення про стійкі стильові ознаки у площинах специфіки виконавського мислення, способу представлення композиторського стилю та характеру виконавського звучання. Методологія дослідження базується на системному підході та модифікованим відповідно до специфіки предмета методах, в яких поєднуються естетичний і музично- текстологічний підходи, зокрема аналітико-синтетичної обробки (при опрацюванні теоретичних джерел з проблем фортепіанно-виконавської інтерпретації); порівняльно-історичний (для виявлення специфіки прояву різноманітних стильових епох у фортепіанному виконавстві); історико-стилістичний (при дослідженні специфіки композиторсько- го і виконавського стилю у певний історичний період). Використані методи пройшли апробацію шляхом текстоло- гічного аналізу та семантичного узагальнення. Наукова новизна статті полягає у поясненні феномена виконавсь- кої інтерпретації, його триєдності (стилю композитора, його розуміння інтерпретатором та опредметнення процесів музичного-виконавського мислення) і створенні власної типології, куди входять риторизований, раціона- лізований, емоціоналізований та сенсуалізований стилі фортепіанно-виконавської інтерпретації. Висновки. У створенні власної стильової типології фортепіанно-виконавської інтерпретації базисними виступили епохальні композиторські стилі – бароковий, класичний, романтичний, імпресіоністичний. У визначенні типів стильової інтерпретації окреслені поняття вказують на об’єктивний аспект виконавського процесу. В умовах панування певно- го стилю складалися і відповідні типи виконавської інтерпретації – риторизований, раціоналізований, емоціоналі- зований і сенсуалізований, що відображають суб’єктивний аспект інтерпретації. Отже, у назві виконавського стилю підкреслюється домінуючий спосіб представлення композиторського стилю. Головними ознаками риторизованого виконавського стилю стають суб’єктивно-філософічний спосіб представлення композиторського стилю, афектність як спосіб виконавського мислення та наближений до звучання барокових інструментів і камерного ор- кестру характер фортепіанного звучання. Способом представлення композиторського задуму в раціоналізовано- му стилі стає раціоналізовано-філософічний, а способом виконавського мислення – логічність. Емоціоналізований (інтерактивний) фортепіанно-виконавський стиль демонструє об’єктивно-артистичний спосіб представлення композиторського стилю та вирізняється оркестровістю фортепіанного звучання. Сенсуалізований фортепіанно- виконавський стиль характеризується суб’єктивно-мрійливим способом представлення композиторського стилю, чуттєвістю як способом виконавського мислення і прагненням до звукопису в фортепіанному звучанні.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.