СИНЕСТЕЗІЯ ЯК КОНЦЕПТУАЛЬНА СКЛАДОВА КОМПОЗИТОРСЬКОГО МИСЛЕННЯ ЛЕСІ ДИЧКО

Автор(и)

  • Eugeniya Pakhomova аспірантка Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2017.138656

Ключові слова:

синестезія, кольоровий слух, синопсія, синтез, метафора, асоціація, екфразис, гіпертекст

Анотація

Мета дослідження. Стаття присвячена проблемам "синестезії" як феномену сприйняття та усвідомлення реальності творчою особистістю (та її окремого випадку "синопсії") на прикладі творчості сучасної української компо- зиторки Лесі Дичко. Методологія. Дослідження здійснюється завдяки залученню компаративного, аналітичного, індуктивного методів. Даний підхід дає змогу розглянути явище синестезії у контексті світової та національної музи- чної культури, окреслити "індивідуальне" та "загальне" у семантиці творчості музикантів-синестетів, створити "шаб- лон" підходу до аналізу творчості композиторів, котрим притаманний кольоровий слух. Наукова новизна полягає у відкритті нового пласту, своєрідного підтексту в творчості окремих композиторів (символіка музичних елементів, семантичні коди), що веде до глибокого розуміння і як наслідок – до більш достовірної реалізації композиторського задуму митцем-інтерпретатором. Висновки. Феномен синестезії є одним з найбільш дискусійних, але перспективних "предметів дослідження" у культурології та музикознавстві. Синестетичний спосіб сприйняття реальності композиторами стає причиною створення особливих концептуальних творів, в яких поза музичним текстом існує візуальний підтекст. Ідентифікація виконавцем семіотичної системи, закладеної у творі, призводить до пошуку нових підходів до інтерпретації, трансформації виконавських цілей та засобів дії на свідомість слухача.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-10

Номер

Розділ

Відгуки. Рецензії. Повідомлення