ВІКІПЕДІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДОКУМЕНТУВАННЯ ЯВИЩ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147227Ключові слова:
Вікіпедія, енциклопедія, документація, онлайн-сервіс, інтернет, соціальні середовищаАнотація
Метою дослідження є аналіз впливу Вікіпедії як одного з сучасних глобальних інформаційних сервісів на документування явищ соціально-культурної сфери України. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових та спеціальних методів пізнання, зокрема порівняльний, термінологічний аналіз та аналітичний моніторинг глобальних інформаційних сервісів, зокрема інформаційних та комунікаційних процесів, що відбуваються на платформі Вікіпедії. Наукова новизна роботи полягає у тому, що здійснено аналіз Вікіпедії як ключового глобального інформаційного сервісу для документування соціальних та культурних процесів в Україні та світі, що надало можливість виявити окремі вразливості даного проекту до окремих загроз та суспільних колізій правового та соціально-інформаційного характеру та визначити основні фактори успіху проекту на тлі невдач ряду аналогічних проектів. Висновки. У результаті проведеного дослідження виявлено, що ряд глобальних інформаційних сервісів є зручним середовищем репрезентації та формування відповідних документів. Виявлено, що серед документаційних сервісів ключову роль на сьогодні відіграє Вікіпедія. У роботі оцінено вплив та значення Вікіпедії на суспільні процеси в галузі культури, зокрема, і з використанням числових величин, визначено основні для України мовні розділи Вікіпедії – українська, російська, англійська та деякі інші. Проаналізовано сучасні тенденції розвитку Вікіпедії у напрямку заміни традиційних форм документування суспільнозначимих культурних подій, зокрема з використанням акційного підходу до активізації процесу її наповнення у формі конкурсів, суспільних акцій тощо. Проаналізовано документаційні аспекти інформаційних матеріалів Вікіпедії: версійність, спектр реквізитів, інформаційний супровід у формі задокументованої дискусії щодо змісту. Ще одним важливим з точки зору документування аспектом є наявність окремого сховища верифікованої мультимедійної інформації, яка поширюється за окремою, ліберальною ліцензію, що дозволяє широко розповсюджувати як статті, так і ілюстрації Вікіпедії.
Посилання
Пелещишин А. М. Аналіз комунікативної взаємодії учасників спільнот веб-форумів / А. М. Пе-лещишин, О. Ю. Тимовчак-Максимець // Східно-Європейський журнал передових технологій. – Харків, 2010. – № 6/8 (48). – С. 44-49.
Пелещишин А. М. Визначення рекомендацій щодо інформаційного впливу на структуру віртуальної спільноти / А. М. Пелещишин, Р. О. Корж, Р. В. Гумінський // Безпека інформації: наук.-практ. журнал. – Київ, 2014. – № 3 (20). – С. 264 – 273.
Пелещишин А. М. Загрози інформаційної безпеки держави в соціальних мережах / А. М. Пелещишин, Р. В. Гумінський // Наука і техніка Повітряних сил Збройних Сил України: науково-технічний журнал. – Харків, 2013. – 2(11). – С.192 – 199.
Пелещишин А.М. Формування суспільного авторитету ВНЗ через онлайн-енциклопедію Вікіпедія. / А.М. Пелещишин, Ю.Й. Пероганич // Комп'ютерні науки та інформаційні технології: Матеріали 4-ї Міжнародної науково-технічної конференції CSIT-2009. – Львів: Видавництво ПП «Вежа і Ко», 2009, – С. 31-33.
Форкун Ю.В. Методика оцінки діяльності розробників інформаційно-довідкового забезпечення суспі-льних комунікаційних систем/ Ю.В.Форкун// Технологічний аудит та резерви виробництва. – 2012. – Т. 4, №6/4. – c. 45-46
Форкун Ю.В. Сучасні підходи технології розроблення та формування інформаційно-довідкового за-безпечення суспільних комунікаційних систем / Ю.В. Форкун, А.М. Пелещишин // Східно-Європейський журнал передових технологій, 2012. – №2/2(56). – С. 3-12
Aibar, E., Lladós-Masllorens, J., Meseguer-Artola, A., Minguillón, J., & Lerga, M. (2015). Wikipedia at university: what faculty think and do about it. The Electronic Library, 33(4), 668–683.
Delanty G. Ideologies of the Knowledge Society and the Cultural Contradictions of Higher Education / G. Delanty // Policy Futures in Education. – 2003. – Vol. 1. No. 1. – pp. 71–82.
Evenstein Sigalov, S., Nachmias, R. Wikipedia as a platform for impactful learning: A new course model in higher education Education and Information Technologies (2017) 22: 2959. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9564-z
Howard T. Design to Thrive: Creating Social Networks and Online Communities that Last / T. Howard; 1st Edition. – Elsevier, 2015. – 225 p.
Peleshchyshyn, A.M. & Tymovchak-Maksymets, O.Yu. (2010) Analysis of communicative interaction of community Web forums. Skhidno-Ievropeiskyi zhurnal peredovykh technologiy, 6/8, 44-49 [in Ukrainian].
Peleshchyshyn, A.M. & Korzh, R.O. & Guminskyi, R.V. (2014) Definition of recommendations for informa-tional impact on the structure of the virtual community. Bezpeka informatsii: Scientific and Practical magazine, 3, 264-273 [in Ukrainian].
Peleshchyshyn, A.M. & Guminskyi, R.V. (2013) The threats of state information security in social networks. Nauka I tekhnika Povitryanych syl Zbroynych Syl Ukrainy: Scientific and Technical magazine, 2(11), 192-199 [in Ukrainian].
Peleshchyshyn, A.M. & Peroganych, Yu.Y. (2009) Formation of public authority of universities through the online encyclopedia Wikipedia. Computer Science and Information Technology: Proceedings of the 4th International Scientific and Technical Conference CSIT-2009 (pp. 31-33) Lviv: PP «Vezha i Ko» [in Ukrainian].
Forkun, Yu.V. (2012) Methodology for evaluating the activities of developers of information and reference support for public communication systems. Technologichnyi audyt ta reservy vyrobnytstva. (Vol. 4), 6/4, 45-46 [in Ukrainian].
Forkun, Yu.V. & Peleshchyshyn, A.M. (2012) Modern approaches to technology development and formation of information support for public communication systems. Skhidno-Ievropeiskyi zhurnal peredovykh tech-nologiy, 2/2(56), 3-12 [in Ukrainian].
Aibar, E. & Lladós-Masllorens, J. & Meseguer-Artola, A. & Minguillón, J. & Lerga, M. (2015). Wikipedia at university: what faculty think and do about it. The Electronic Library, 33(4), 668–683.
Delanty, G. (2003) Ideologies of the Knowledge Society and the Cultural Contradictions of Higher Education . Policy Futures in Education. (Vol. 1.), 1, (pp. 71–82).
Evenstein Sigalov, S. & Nachmias, R. (2017) Wikipedia as a platform for impactful learning: A new course model in higher education Education and Information Technologies 22: 2959. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9564-z
Howard, T. (2015) Design to Thrive: Creating Social Networks and Online Communities that Last; 1st Edition. Elsevier, 225
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.