Специфіка інтерпретаційного мислення у контексті риторизованого фортепіанно-виконавського стилю
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160350Ключові слова:
стиль, інтерпретація, фортепіано, бароко, композиторські стилі, нумінальні акценти, М.Юдіна, Г.Гульд.Анотація
Мета роботи – розкрити специфіку інтерпретаційного мислення представників риторизованого фортепі-анно -виконавського стилю на прикладі аналізу інтерпретацій М. Юдіної та Г. Гульда, які за авторською класифіка-цією відносяться саме до цього стилю фортепіанного виконавства. Методологія дослідження базується на сис-темному підході та модифікованим відповідно до специфіки предмета порівняльно-історичному (для виявлення специфіки прояву різноманітних стильових епох у фортепіанному виконавстві) та історико-стилістичному (у дослі-дженні специфіки композиторського і виконавського стилю у певний історичний період) методів. Наукова новиз-на полягає у створенні програмного погляду на фортепіанно-виконавську інтерпретацію з позицій єдності способу представлення композиторського стилю як предмета виконавського мислення і виконавського пізнання музики на прикладі творчості піаністів, що належать до риторизованого виконавського стилю. Висновки. На основі аналізу інтерпретацій М. Юдіної та Г. Гульда можна зробити висновок, що у творчості представників риторизованого фор-тепіанно-виконавського стилю на першому плані діє рівнозначна активність функцій емоції та мислення. Це пов ’язане з тим , що сам риторизований фортепіанно-виконавський стиль спирається на афектність, безпосеред-ньо пов’язану з мовною інтонацією та пошуками виразних прийомів музичного інтонування. Афектність як спосіб мислення полягає у втіленні емоції у стрункій раціоналізованій формі. Така опора спонукає до врівноваженості емоційного і раціонального начал та призводить до виразної афектності, створення "одухотвореної символіки" фортепіанного виконання. Тому представникам риторизованого фортепіанно-виконавського стилю найбільше відповідає емоціонально-логічний тип інтерпретаційного мислення, сутність якого полягає у рівнозначності почут-тєвої та мисленнєвої функцій. Залежно від особистісних рис виконавців, цей інтерпретаційний тип може бути як ексравертного (М. Юдіна), так й інтровертного (Г.Гульд) спрямування.
Посилання
Арановский М.Т. Мышление, язык, семантика / М.Т. Арановский// Проблемы музыкального мышления: [сб. ст. / общ. ред. М.Арановского]. – М.: Музыка, 1974. – С. 90-128.
Григорьев Л. Современные пианисты: [cб. крат. биогр.] / Л. Григорьев, Я. Платек. – М.: Сов.композитор, 1990. – 463 с.
Коган Г. Вопросы пианизма / Г.Коган. – М.: Сов. композитор, 1968. – 491 с.
Корыхалова, Н.П. Интерпретация музыки: Теоретические проблемы музыкального исполнительства и критический анализ их разработки в современной буржуазной эстетике / Н.П. Корыхалова. – М.: Музыка, 1979. – 208с.
Рабинович Д. Исполнитель и стиль / Д. Рабинович. – М.: Сов. композитор, 1981. – 229 с.
Скорбященская, О. Гульдианство как миф / О. Скорбященская // Аудио Магазин. – 2000. – №3 (32). –С.89-92.
Флоренский, П.А. Анализ пространственности и времени в художественно-изобразительных произведениях /П.А.Флоренский священник // Статьи и исследования по истории и философии искусства и археологии / П.А.Флоренский – М. : Мысль, 2000. – С. 79–421.
Юдина М.В. Статьи, воспоминания, материалы / М.В.Юдина. – М. : Сов. композитор, 1978. – 416 с.
Aranovskiy, M.T. (1974). Thinking, language, semantics. Problemy muzykalnogo myshleniya, 90–128 [in Russian].
Grigoriev, L., Platek, Ja. (1990). Modern pianists. Moskva:Sov. Kompozitor [in Russian].
Kogan, G. (1968). Questions of pianism. Moskva:Sov. Kompozitor [in Russian].
Koryhalova, N.P. (1979). Interpretation of music. Theoretical problems of musical performance and critical analysis of their development in modern bourgeois aesthetics. Moskva:Muzyka [inRussian].
Rabinovich, D. (1981). Artist and style. Moskva:Sov. kompozitor [in Russian].
Skorbyaschenskaya, O. (2000). Guldianism as a myth. AudioMagazin, 3 (32), 89–92 [in Russian].
Florensky, P.A. (2000). Analysis of spatiality and time in artistic and visual works. Stat.issledovaniya po istoriii filosofii i iskusstva i arheologii, 79–421 [in Russian].
Judina, M.V. (1978). Articles, memoirs, materials. Moskva:Sov. kompozitor [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.