Художня образність та авторська специфіка в композиції "Інтродукція і токата" для кларнета й фортепіано Олександра Нежигая
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160507Ключові слова:
художній образ, цілісний аналіз, непрограмна композиція, музика модерну, музика пост-модерну, специфіка, засоби виразності, епоха, композиторАнотація
Мета статті полягає у визначенні художнього образу, ідейного змісту твору "Інтродукція і токата” для кларнета й фортепіано Олександра Нежигая. Ціллю публікації також є виявлення найбільш специфічних жанро-вих, виконавських і художньо-змістовних властивостей означеної композиції, що, як наслідок, зумовить її популя-ризацію у царині представників духового академічного музично-виконавського мистецтва та сфери сучасної педа-гогічно-професійної діяльності. Методологія наукової розвідки формується на впровадженні методу цілісного аналізу В. Цуккермана. Використовуються виконавський, а також порівняльно-історичний методи дослідження. Емпіричну базу наукової роботи складає практика спостереження та узагальнення. Наукова новизна статті ви-значається зверненням до сучасного маловідомого твору "Інтродукція і токата” для кларнета й фортепіано знано-го українського композитора, викладача Дніпропетровської академії музики ім. М. Глінки, заслуженого діяча мис-тецтв України О. Нежигая. У дослідженні розкривається художньо-образний зміст твору та окреслюється характерологічна своєрідність композиції у контексті творчості О. Нежигая та сучасного культурно-історичного періоду. Висновки стверджують художню, образно-емоційну картину композиції, яка відтворюється в страждан-нях людини у її глибокому відчаї, психологічному зламі (перша п’єса "Інтродукція”), а також у людській нескорено - сті, боротьбі й поразці наприкінці твору (друга п’єса " Токата”). Своєрідність даної композиції визначає водночас і самобутню рису творчості композитора-новатора О. Нежигая – творчу невчасність. Композитор-модерніст тво-рить в епоху постмодерна, народжуючи музичні композиції у найбільш характерному для нього культурно-історичному "полоні”, так званій творчій недоречності.
Посилання
Ryabtseva, I.M. (2011). Music space of Ekaterinoslav-Dnipropetrovsk region on the first third of the twentieth century in the context of the formation of national musical professionalism. Extended abstract of candidate’s thesis. Ky`yiv: NatAS [in Ukrainian].
Skvortsova, I.A. (2010). Style modern in the Russian musical art of the turn of the XIX–XX centuries. Candidate’s thesis. Moskva: MosSC [in Russian].
Hananayev, S.V. (2009). Interaction of composer, performing and pedagogical schools in the piano art of the Pridniprovia. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Zuckerman, V.A. (1970). On some special types of holistic analysis. Muzykal'no-teoreticheskie ocherki i jetjudy, 19–30 [in Russian].
Zuckerman, V.A. (1967). Analysis of musical works. Elements of music and the technique of small forms. Moskva: Muzyka [in Russian].
Shhitova, S.A. (2006). Interaction of heterogeneity and addiction in the regional musical culture of Dnipropetrovsk region: from the origins to the present. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: OdesMA [in Ukrainian].
Рябцева І.М. Музичний простір Катеринославщини-Дніпропетровщини першої третини ХХ століття в контексті становлення національного музичного професіоналізму : Автореф. дис. … канд. мистецтв. : 17.00.03 "Музичне мистецтво" / І.М. Рябцева. – К., 2011. – 20 с.
Скворцова И.А. Стиль модерн в русском музыкальном искусстве рубежа ХIХ – ХХ веков : Дис. … канд.
искусств. наук : 17.00.02 / И.А. Скворцова. – М., 2010. – 195 с.
Хананаєв С.В. Взаємодія композиторської, виконавської та педагогічної шкіл у фортепіанному мистецтві Придніпров’я : Автореф. дис. … канд. мистецтв. : 17.00.02 "Музичне мистецтво" / С.В. Хананаєв. – Одеса, 2009. – 18 с.
Цуккерман В.А. О некоторых особых видах целостного анализа / В.А. Цуккерман // Музыкально-теоретические очерки и этюды. – М. : Сов. композитор, 1970. – С. 19–30.
Цуккерман В.А. Анализ музыкальных произведений. Элементы музыки и методика малых форм / В.А. Цуккерман. – М. : Музыка, 1967. – 749 с.
Щiтова С.А. Взаємодія гетерогенності та адитивності в регіональній музичній культурі Дніпропетров-
щини: від витоків до сучасності : Автореф. дис. … канд. мистецтв. : 17.00.02 "Музичне мистецтво" / С.А. Щітова. –
Одеса, 2006. – 19 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.