СХІДНОХРИСТИЯНСЬКІ (ВІЗАНТІЙСЬКІ) СТИМУЛИ ПРОТОРЕНЕСАНСНИХ ПОЗИЦІЙ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ Й МУЗИКИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ ТА ВІДРОДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166953Ключові слова:
Візантія, візантійська культура, середньовічні відродження, Ренесанс, східнохристиянська культураАнотація
Мета роботи – висвітлення феномену впливу східнохристиянської традиції на всеєвропейський культурний ареал епохи Середньовіччя та Відродження, що детермінує взаємообумовленість світових культур, зокрема й музичних, де художньо-творче Преображення є символом і образом світу. Методологія роботи має комплексний характер і будується на поєднанні засад культурологічного, історико-типологічного, герменевтичного та музично-естетичного типу досліджень. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній уперше систематизовано дані наукової літератури щодо східнохристиянського (візантійського) культуротворчого чинника в становленні європейських «середньовічних ренесансів», а також художньо-музичного ареалу Відродження. Висновки. Простежено етапи історії середньовічних позавізантійських відроджень (Остготське, Каролінгське, Оттонівське, відродження XII ст.), що дозволяє виявити значущу роль у них східнохристиянської складової, представленої або через ранньохристиянські європейські традиції й духовно-аскетичний досвід Ірландії, Галлії, Британії або безпосередньо через Візантію. Вплив останньої позначений культом вченості; освоєнням не тільки латини, а й грецької мови, що асоціювалася з високою богослужбовою практикою; активною перекладацькою діяльністю, яка запровадила в богословський ужиток західного християнства праці східнохристиянської патристики. Суттєвою є роль академій, які об’єднували інтелектуальну високоосвічену, енциклопедично ерудовану європейську еліту, що групувалася навколо монарха і його християнської імперії. Показовим є інтерес до античної спадщини, але за умови домінування християнського космосу й адаптації в ньому ідей неоплатонізму, які, в свою чергу, пізніше визначать духовно-філософську й художню специфіку італійського Відродження XIV-XVI ст., ґенезу якого також формувала греко-візантійська еліта.
Посилання
Андреев М. Л. Возрождения Средневековые. Словарь средневековой культуры [под ред. А. Я. Гуревича]. М.: РОССПЭН, 2003. С. 91-96.
Васюк Г. В. Византия и Запад в Х веке. Смена парадигм в историографии XIX – начала XXI вв. (К 60-летию профессора А. Н. Нечухрина): сб. научных трудов. Гродно: ГрГУ, 2012. С. 147-155.
Гаспаров М. Л. Каролингское Возрождение VIII–IX веков. Памятники средневековой латинской лите-ратуры. VIII–IX веков. Москва: Наука, 2006. С. 3-21.
Греческие ученые Возрождения. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Греческие_ученые_Возрождения (дата звернення: 03.02. 2019 р.).
Добиаш-Рождественская О. А. Культура западноевропейского Средневековья: Научное исследование. Москва: Наука, 1987. 351 с.
Колпакова Г. С. Искусство Византии. Поздний период. СПб.: Азбука-классика, 2010. 320 с.
Конрад Н. И. Запад и Восток. Статьи. Москва: Наука, 1966. 520 с.
Кречмар Г. История оперы. Л.: Academia, 1925. 406 с.
Кущ Т. В. На закате империи: интеллектуальная среда поздней Византии. Екатеринбург: Издательство Уральского университета, 2013. 456 с.
Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения. Москва: Мысль, 1978. 623 с.
Медведев И. П. Византийский гуманизм XIV-XV вв. СПб.: Алетейя, 1997. 341 с.
Мейендорф И. О византийском исихазме и его роли в культурном и историческом развитии Восточной Европы в XIV в. Труды Отдела древнерусской литературы. Ленинград: Наука, 1973. Т. 33. С. 291-305.
Михалицын П. Е. От Мельпомены ко Христу: судьба античного театра в Византии. Византийская мозаика: сб. публичных лекций Эллино-византийского лектория при Свято-Пантелеимоновском храме. Харьков: Майдан, 2015. Вып. 3. С. 192-234.
Панофский Э. Ренессанс и «ренессансы» в искусстве Запада. СПб.: Азбука-классика, 2006. 544 с.
Рязанов П. А. Роль греко-византийских интеллектуалов в становлении итальянской гуманистической культуры в конце XIV-XV века: Автореф. дисс. … канд. исторических наук: 07.00.03 / Нижегородский государственный педагогический университет. Нижний Новгород, 2007. 25 с.
Mez A. Renesans Islamu. Warszawa: PIW, 1980. 492 s.
Andreyev, M. L. (2003). Renaissance Medieval. Slovar' srednevekovoy kul'tury. Moscow: ROSSPEN [in Russian].
Vasyuk, G.V. (2012). Byzantium and the West in the tenth century. mena paradigm v istoriografii XIX – nachala XXI vv. (K 60-letiyu professora A. N. Nechukhrina): sb. nauchnykh trudov. Grodno: GrGU [in Russian].
Gasparov, M. L. (2006). Carolingian Revival VIII – IX centuries. Pamyatniki srednevekovoy latinskoy literatury. VIII–IX veka. Moscow: Nauka [in Russian].
Greek Revival Scientists (2019). Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Греческие_ученые_Возрождения
Dobiash-Rozhdestvenskaya, O. A. (1987). Culture of the Western European Middle Ages: Scientific Research. Moscow: Nauka [in Russian].
Kolpakova, G. S. (2010). The art of Byzantium. Late period. St. Petersburg: Izdatel'skaya Gruppa «Azbuka-klassika» [in Russian].
Konrad, N. I. (1966). West and East. Articles. Moscow: Nauka [in Russian].
Krechmar, G. (1925). Opera history. Leningrad: Academia [in Russian].
Kushch, T. V. (2013). At the sunset of the empire: the intellectual environment of late Byzantium. Yekaterinburg: Izdatel'stvo Ural'skogo universiteta [in Russian].
Losev, A. F. (1978). Aesthetics of the Renaissance. Moscow: Mysl' [in Russian].
Medvedev, I. P. (1997). Byzantine humanism XIV-XV centuries. St. Petersburg: Aleteyya [in Russian].
Meyendorf, I. (1973). On the Byzantine Hesychasm and its role in the cultural and historical development of Eastern Europe in the XIV century. Trudy Otdela drevnerusskoy literatury. Leningrad: Nauka [in Russian].
Mikhalitsyn, P. Y. (2015). From Melpomene to Christ: the fate of the ancient theater in Byzantium. Vizantiyskaya mozaika: sb. publichnykh lektsiy Ellino-vizantiyskogo lektoriya pri Svyato-Panteleimonovskom khrame. Kharkov: Maydan [in Ukrainian].
Panofskiy, E. (2006). Renaissance and "Renaissance" in the art of the West. St. Petersburg: Izdatel'skaya Gruppa «Azbuka-klassika» [in Russian].
Ryazanov, P. A. (2007). The role of the Greek-Byzantine intellectuals in the development of the Italian humanistic culture at the end of the XIV-XV centuries. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhniy Novgorod: Nizhe-gorodskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].
Mez, A. (1980). Renesans Islamu. Warszawa: PIW [in Poland].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.