ЖІНОЧІ ПЕРСОНАЖІ ОПЕР М. МУСОРГСЬКОГО І М. РИМСЬКОГО-КОРСАКОВА В КОНТЕКСТІ ПРАВОСЛАВНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Tatyana Kaplun Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167020

Ключові слова:

жіночі образи, православна антропологія, духовна еволюція і інволюція, оперна творчість М. Мусоргського та М. Римського-Корсакова.

Анотація

Мета роботи. Стаття присвячена розкриттю особливостей втілення провідних жіночих образів в оперній творчості М. Мусоргського та М. Римського-Корсакова, які розкриті в контексті православної антропології та пов'язані з проблемою відображення духовної еволюції і інволюції в російській музиці другої половини XIX століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, історико-культурологічного, музично-семантичного методів, інтонаційної концепції музики в світлі теорії Б. Асафьева і його послідовників. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити та піддати аналізу психологічні якості головних оперних героїнь опер «Хованщина» і «Царева наречена», які зафіксовані в вокальній партії кожної в порівняльній характеристиці і виявляють особливості вибору шляху духовної еволюції (Марфа) або інволюції (Любаша). Наукова новизна дослідження полягає в розкритті духовного шляху героїнь оперних творів російських композиторів в порівняльній характеристиці морального вибору Марфи і Любаші в їх еволюційно/інволютивному русі, що відбилося у вокальній партії яскравих жіночих персонажів російської оперної традиції другої половини XIX століття. Висновки. Виявляється специфіка музичного втілення зазначеного морального вибору оперних героїнь на рівні характеристики ладо-гармонічної, інтонаційно-ритмічної сторін вокальних партій Марфи («Хованщина») і Любаші («Царева наречена»).

Біографія автора

Tatyana Kaplun, Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства,
доцент кафедри теоретичної та прикладної
культурології

Посилання

Антропология православная. Православная энциклопедия. В 50 томах. Т. 2. С. 700-709. URL: http://www.pravenc.ru/text/114070.html (дата звернення: 15.06.2018).

Асафьев Б. М.П. Мусоргский. Опыт переоценки значения его творчества. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 194-221.

Асафьев Б. Майская ночь. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 53-62.

Лоргус Андрей, свящ. Православная антропология. URL: http://lib.pravmir.ru/library/readbook/307 (дата звернення: 03.03.2018).

Медушевский В.В. Духовный анализ музыки. Учебное пособие в двух частях. Москва: Композитор, 2014. 632 с.

Мусоргский М. П. «Хованщина». Клавир / под ред. П. Ламма. Л. : Музыка, 1976.

Орлова Е. «Симфонические этюды» в пути Асафьева – исследователя русской музыки. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 3-14.

Серебрякова Л. А. «Не погуби души моей…»: трактовка драмы в «Царской невесте» Н. А. Римского-Корсакова». Жизнь религии в музыке. Сборник статей. Выпуск 1 / Ред.-сост. Т. А. Хопрова. Санкт-Петербург: Издательство «Северная звезда», 2012. С. 81-92.

Соловцов А. А. Жизнь и творчество Н. А. Римского-Корсакова. Москва: Музыка, 1969. 669 с.

Шубина Е. В. Гендерные аспекты христианской добродетели и чистоты. Религия и нравственность в секулярном мире. Мат-лы научной конференции. 28-30 ноября 2001 года. Санкт-Петербург. СПб. Санкт-Петербургское философское общество. 2001. С. 77-78. URL: http://woman.upelsinka.com/history/christ_6.htm (дата звернення: 17.06.2018).

Orthodox anthropology (16.10.2008). Orthodox Encyclopedia. (Vol. 2), (pp. 700-709). Retrieved from http://www.pravenc.ru/text/114070.html [in Russian].

Asafyev, B. (1979). M.P. Mussorgsky. Experience reassessing the value of his work. Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 194-221) [in Russian].

Asafyev, B. (1979). «Mayskaya noch». Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 53-62) [in Russian].

Lorgus, A. Orthodox anthropology. Retrieved from http://lib.pravmir.ru/library/readbook/307 [in Russian].

Medushevsky, V.V. (2014). Spiritual analysis of music. The manual in two parts. Moscow: Composer [in Russian].

Mussorgsky, M.P. (1976). Khovanshchina. Lamm P. (Eds.). Leningrad: Music [in Russian].

Orlova, E. (1979). "Symphonic Etudes" in the way Asafiev - a researcher of Russian music. Asafyev B. Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 3-14) [in Russian].

Serebryakova, L.A. (2012). "Do not ruin my soul ...": interpretation of the drama in "The Royal Bride" by NA Rimsky-Korsakov. Khoprova T.A. (Eds.). The life of religion in music. Digest of articles. Issue 1. St. Petersburg: Publishing House Severnaya Zvezda, (pp. 81-92) [in Russian].

Solovtsov, A.A. (1969). Life and work of N.A. Rimsky-Korsakov. Moscow: Music [in Russian].

Shubina, E.V. Gender aspects of Christian virtue and purity. Proceedings of the Conference Title: Religion and morality in a secular world. Retrieved from http://woman.upelsinka.com/history/christ_6.htm

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство