ЖІНОЧІ ПЕРСОНАЖІ ОПЕР М. МУСОРГСЬКОГО І М. РИМСЬКОГО-КОРСАКОВА В КОНТЕКСТІ ПРАВОСЛАВНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167020Ключові слова:
жіночі образи, православна антропологія, духовна еволюція і інволюція, оперна творчість М. Мусоргського та М. Римського-Корсакова.Анотація
Мета роботи. Стаття присвячена розкриттю особливостей втілення провідних жіночих образів в оперній творчості М. Мусоргського та М. Римського-Корсакова, які розкриті в контексті православної антропології та пов'язані з проблемою відображення духовної еволюції і інволюції в російській музиці другої половини XIX століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, історико-культурологічного, музично-семантичного методів, інтонаційної концепції музики в світлі теорії Б. Асафьева і його послідовників. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити та піддати аналізу психологічні якості головних оперних героїнь опер «Хованщина» і «Царева наречена», які зафіксовані в вокальній партії кожної в порівняльній характеристиці і виявляють особливості вибору шляху духовної еволюції (Марфа) або інволюції (Любаша). Наукова новизна дослідження полягає в розкритті духовного шляху героїнь оперних творів російських композиторів в порівняльній характеристиці морального вибору Марфи і Любаші в їх еволюційно/інволютивному русі, що відбилося у вокальній партії яскравих жіночих персонажів російської оперної традиції другої половини XIX століття. Висновки. Виявляється специфіка музичного втілення зазначеного морального вибору оперних героїнь на рівні характеристики ладо-гармонічної, інтонаційно-ритмічної сторін вокальних партій Марфи («Хованщина») і Любаші («Царева наречена»).
Посилання
Антропология православная. Православная энциклопедия. В 50 томах. Т. 2. С. 700-709. URL: http://www.pravenc.ru/text/114070.html (дата звернення: 15.06.2018).
Асафьев Б. М.П. Мусоргский. Опыт переоценки значения его творчества. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 194-221.
Асафьев Б. Майская ночь. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 53-62.
Лоргус Андрей, свящ. Православная антропология. URL: http://lib.pravmir.ru/library/readbook/307 (дата звернення: 03.03.2018).
Медушевский В.В. Духовный анализ музыки. Учебное пособие в двух частях. Москва: Композитор, 2014. 632 с.
Мусоргский М. П. «Хованщина». Клавир / под ред. П. Ламма. Л. : Музыка, 1976.
Орлова Е. «Симфонические этюды» в пути Асафьева – исследователя русской музыки. Б. Асафьев. Симфонические этюды. Ленинград: Музыка, 1979. С. 3-14.
Серебрякова Л. А. «Не погуби души моей…»: трактовка драмы в «Царской невесте» Н. А. Римского-Корсакова». Жизнь религии в музыке. Сборник статей. Выпуск 1 / Ред.-сост. Т. А. Хопрова. Санкт-Петербург: Издательство «Северная звезда», 2012. С. 81-92.
Соловцов А. А. Жизнь и творчество Н. А. Римского-Корсакова. Москва: Музыка, 1969. 669 с.
Шубина Е. В. Гендерные аспекты христианской добродетели и чистоты. Религия и нравственность в секулярном мире. Мат-лы научной конференции. 28-30 ноября 2001 года. Санкт-Петербург. СПб. Санкт-Петербургское философское общество. 2001. С. 77-78. URL: http://woman.upelsinka.com/history/christ_6.htm (дата звернення: 17.06.2018).
Orthodox anthropology (16.10.2008). Orthodox Encyclopedia. (Vol. 2), (pp. 700-709). Retrieved from http://www.pravenc.ru/text/114070.html [in Russian].
Asafyev, B. (1979). M.P. Mussorgsky. Experience reassessing the value of his work. Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 194-221) [in Russian].
Asafyev, B. (1979). «Mayskaya noch». Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 53-62) [in Russian].
Lorgus, A. Orthodox anthropology. Retrieved from http://lib.pravmir.ru/library/readbook/307 [in Russian].
Medushevsky, V.V. (2014). Spiritual analysis of music. The manual in two parts. Moscow: Composer [in Russian].
Mussorgsky, M.P. (1976). Khovanshchina. Lamm P. (Eds.). Leningrad: Music [in Russian].
Orlova, E. (1979). "Symphonic Etudes" in the way Asafiev - a researcher of Russian music. Asafyev B. Symphonic Etudes. Leningrad: Music, (pp. 3-14) [in Russian].
Serebryakova, L.A. (2012). "Do not ruin my soul ...": interpretation of the drama in "The Royal Bride" by NA Rimsky-Korsakov. Khoprova T.A. (Eds.). The life of religion in music. Digest of articles. Issue 1. St. Petersburg: Publishing House Severnaya Zvezda, (pp. 81-92) [in Russian].
Solovtsov, A.A. (1969). Life and work of N.A. Rimsky-Korsakov. Moscow: Music [in Russian].
Shubina, E.V. Gender aspects of Christian virtue and purity. Proceedings of the Conference Title: Religion and morality in a secular world. Retrieved from http://woman.upelsinka.com/history/christ_6.htm
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.