ВІДТВОРЕННЯ ВИРАЗОВИХ ПРИЙОМІВ МАНДОЛIННОГО IНСТРУМЕНТАЛIЗМУ В ТВОРАХ А.ВІВАЛЬДІ ТА В.А.МОЦАРТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167035Ключові слова:
виразні прийоми мандолінної гри, інструменталізм домри і мандоліни, стиль мандолінної виразності звучання в музиці бароко, стиль мандолінного звучання у віденьських класиків, музичний стиль.Анотація
Метою цього дослідження є висвітлення композиційних і виконавсько-виразних особливостей творів А.Вівальді й В.Моцарта як тих, що живлять впливову неокласичну лінію музики ХХ сторіччя, а також модерн-авангард вказаного Новітнього часу в особах моцартіанців А. Шенберга і А.Веберна як представників Нововіденьської школи й Нової музики минулого сторіччя й сучасності. Методологічною основою роботи є інтонаційний підхід школи Б .Асаф'єва в Україні із властивим йому лінгвістико-культурологічним аспектом трактування музикознавчого методу, з опорою на аналітико-структурний принцип і опорою на порівняльні стилістичні характеристики, герменевтично-інтерпретаційний ракурс музичної семіотики й подальших розробок того в працях І.Ляшенка, О.Сокола, О. Маркової, І.Зінків, у працях автора цього дослідження та ін. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві здійснено музикознавчий аналіз творів для мандоліни А.Вівальді й Моцарта – в контексті розуміння спорідненості цього інструмента й шляхетської домри українського творчого вжитку. Висновки. В проаналізованому Концерті для мандоліни А. Вівальді виділяється уникнення в тематизмі мелодики оперного типу чи речитативно-драматичного характеру, що нерідко трапляється в його скрипкових Концертах. Мандолінний тематизм більше тяжіє до узагальненості (і навіть до архетиповості) риторичних складових тем. Камерний колорит звучання мандоліни у творах В.Моцарта зближує його з камерно-салонним типом музикування ренесансної доби. Моцартівський досвід використання мандоліни намічає шлях еволюції цього інструмента й домри, як його українського аналога, у ХХ ст. й сучасності. Останнє виразилося в характерній образній тенденції творчості: поєднання ліричної індивідуалізації та колористики звукозображальності.
Посилання
Аберт Г. В. А. Моцарт. Часть вторая, книга вторая [пер.с нем., коммент. К.К. Саквы]. М.: Музыка, 1985. 568 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1, 2. Москва-Ленинград: Музыка, 1971. 379 с.
Баткин Л. Итальянские гуманисты: стиль жизни и стиль мышления. Москва: Наука, 1978. 199 с.
Вольская Т. Мир щипковых инструментов, домра и мандолина: о месте народных инструментов в современном мире. Народник. 2006. № 11. С. 14–16.
Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4-х томах. Т. 1. Москва: Русский язык, 1979. 699 с.
Зінків І. Бандура як історичний феномен: монографія. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2013. 448 с.: іл.
Кантарович Ю. Символіка клавіру у виконанні камерно-вокальних творів В. Моцарта: автореф. дис. ... канд. мист.: спец. 17.00.03 - музичне мистецтво. Одеська нац. муз. академія ім. А.В. Нежданової. Одесса, 2007. 156 с.
Мандолина [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https: //ru.wikipedia.org/wiki/Мандолина .– Название с экрана
Маркова Е. Интонационная концепция истории музыки: доктор.дисс. Спец.17.00.03 – муз. искусство. Нац. музыкальная академия им. П.И. Чайковского. Киев, 1991. 263 с.
Медушевский В. Онтологические основы интерпретации музыки. Интерпретация музыкального произведения в контексте культуры: сб. статей. Москва, 1984. Вып.129. С. 5–11.
Миф о Дон Жуане. Сост. В. Багно. С. Петербург, Terra Fantastica, Corvus, 2000. 623 с.
Музыкальная энциклопедия: в 6-ти томах. Гл. ред. Ю. Келдыш. Т.5 Москва: Сов. энциклопедия, 1981. 528 с.
Олійник О.Л. Риторичнi пiдстави виконавчої майстерностi домриста. Дисертацiя на здобуття вчен.ступеня канд.мистецтвозн. Спецiальнiсть 17.00.03 – муз. мистецтво. Львів. нац. муз. академія ім. М.В. Лисенка. Львів, 2016. 183 с.
Сокол О. Виконавські ремарки: образ світу і музичний стиль. Одесса: Астропринт , 2014. 276 с.
Цао Шифунь. Моцартианство как стилевая парадигма фортепианного творчества ХІХ-ХХ веков: дисс… канд искусств.: 17.00.03. Одесса, 2014. 156 с.
Аbеrt H. W. А. Моzаrt (1985). A part second, book second [transl. with german, commentary K.K. Sakva]. Moscow, Muzyka [in Russian].
Asafiev B. (1971) Music form as a process. Moscow-Leningrad: Muzyka. [in Russian]
Bаtkin L. (1978). Italian humanists: the style of life and style of thinking. Moscow, Nаukа [in Russian]
Vоlskaja Т. (2006) The world pizzicato instrument, dоmrа, and mandolin: about place the public instrument in the modern world. Narodnik, 2006 № 11. P. 14–16 [in Russian].
Dаl V. (1979) Тhe intelligent dictionary alive Great-Russian language: in 4 volumes. V. 1. Moscow, Russkij jazyk. [in Russian].
Zіnkіv І. (2013) Bаndurа as history phenomenon: a monograph. Kyiv, Institute of musicology, folklore, and ethnography to National academy of the sciences of the name M. T. Rylskij [in Ukrainian].
Каntаrоvich Ju. (2007). The symbolism of clavier in a performance of chamber-vocal works of W.Mozart. Abstract to theses on competition of the candidate in art studies. Odessa nation .mus.academy name A.V.Nezhdanova. Spec. 17.00.03 - mus.art. Odessa [in Ukrainian]
Маndоline [Electronic resource] A mode of access: https: //ru.wikipedia.org/wiki/Мандолина .– Название с экрана
Маrkоvа Е. (1991) Intonation concept to histories of the music. Doctor thesis. Spec.17.00.03-mus.art. National academy of the music of the name P.I. Chaikovskij. Kyiv [in Ukrainian]
Меdushevskij V. (1984) Оntоlоgy bases to interpretation of music. Interpretation of music work in the context of culture. Collection article. Моscow, iss.129. P. 5–11. [in Russian].
Мyth about Don Juan (2000). Соmpiler V.Bagno. SW.-Peterburg, Terra Fantastica, Corvus [in Russian].
Мusical encyclopedia in 6 vol. (1981) Editor-in-chief Yu. Kjeldysh. V. Моscow, Sоv.encyklopedija [in Rus-sian].
Olijnyk А. (2016) Ritorichie bases performance skill of domrist. The Thesis on competition of the candidate in art studies. Spec. 17.00.03 - mus.art. Lviv.nation.mus.akademy name M.V.Lysenko. Lviv [in Ukrainian].
Sоkол A. (2014) Performance notes: image of the world and music style. Odessa, Astroprint [in Ukrainian].
Cао Shiphung (2014). Моzаrt type in the art as a style paradigm of piano creative activity ХІХ-ХХ century. The Thesis on competition of the candidate in art studies. Spec. 17.00.03 - mus.art. Odessa nation.mus.academy name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.