ВІДТВОРЕННЯ ВИРАЗОВИХ ПРИЙОМІВ МАНДОЛIННОГО IНСТРУМЕНТАЛIЗМУ В ТВОРАХ А.ВІВАЛЬДІ ТА В.А.МОЦАРТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167035Ключові слова:
виразні прийоми мандолінної гри, інструменталізм домри і мандоліни, стиль мандолінної виразності звучання в музиці бароко, стиль мандолінного звучання у віденьських класиків, музичний стиль.Анотація
Метою цього дослідження є висвітлення композиційних і виконавсько-виразних особливостей творів А.Вівальді й В.Моцарта як тих, що живлять впливову неокласичну лінію музики ХХ сторіччя, а також модерн-авангард вказаного Новітнього часу в особах моцартіанців А. Шенберга і А.Веберна як представників Нововіденьської школи й Нової музики минулого сторіччя й сучасності. Методологічною основою роботи є інтонаційний підхід школи Б .Асаф'єва в Україні із властивим йому лінгвістико-культурологічним аспектом трактування музикознавчого методу, з опорою на аналітико-структурний принцип і опорою на порівняльні стилістичні характеристики, герменевтично-інтерпретаційний ракурс музичної семіотики й подальших розробок того в працях І.Ляшенка, О.Сокола, О. Маркової, І.Зінків, у працях автора цього дослідження та ін. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві здійснено музикознавчий аналіз творів для мандоліни А.Вівальді й Моцарта – в контексті розуміння спорідненості цього інструмента й шляхетської домри українського творчого вжитку. Висновки. В проаналізованому Концерті для мандоліни А. Вівальді виділяється уникнення в тематизмі мелодики оперного типу чи речитативно-драматичного характеру, що нерідко трапляється в його скрипкових Концертах. Мандолінний тематизм більше тяжіє до узагальненості (і навіть до архетиповості) риторичних складових тем. Камерний колорит звучання мандоліни у творах В.Моцарта зближує його з камерно-салонним типом музикування ренесансної доби. Моцартівський досвід використання мандоліни намічає шлях еволюції цього інструмента й домри, як його українського аналога, у ХХ ст. й сучасності. Останнє виразилося в характерній образній тенденції творчості: поєднання ліричної індивідуалізації та колористики звукозображальності.
Посилання
Аберт Г. В. А. Моцарт. Часть вторая, книга вторая [пер.с нем., коммент. К.К. Саквы]. М.: Музыка, 1985. 568 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1, 2. Москва-Ленинград: Музыка, 1971. 379 с.
Баткин Л. Итальянские гуманисты: стиль жизни и стиль мышления. Москва: Наука, 1978. 199 с.
Вольская Т. Мир щипковых инструментов, домра и мандолина: о месте народных инструментов в современном мире. Народник. 2006. № 11. С. 14–16.
Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4-х томах. Т. 1. Москва: Русский язык, 1979. 699 с.
Зінків І. Бандура як історичний феномен: монографія. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2013. 448 с.: іл.
Кантарович Ю. Символіка клавіру у виконанні камерно-вокальних творів В. Моцарта: автореф. дис. ... канд. мист.: спец. 17.00.03 - музичне мистецтво. Одеська нац. муз. академія ім. А.В. Нежданової. Одесса, 2007. 156 с.
Мандолина [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https: //ru.wikipedia.org/wiki/Мандолина .– Название с экрана
Маркова Е. Интонационная концепция истории музыки: доктор.дисс. Спец.17.00.03 – муз. искусство. Нац. музыкальная академия им. П.И. Чайковского. Киев, 1991. 263 с.
Медушевский В. Онтологические основы интерпретации музыки. Интерпретация музыкального произведения в контексте культуры: сб. статей. Москва, 1984. Вып.129. С. 5–11.
Миф о Дон Жуане. Сост. В. Багно. С. Петербург, Terra Fantastica, Corvus, 2000. 623 с.
Музыкальная энциклопедия: в 6-ти томах. Гл. ред. Ю. Келдыш. Т.5 Москва: Сов. энциклопедия, 1981. 528 с.
Олійник О.Л. Риторичнi пiдстави виконавчої майстерностi домриста. Дисертацiя на здобуття вчен.ступеня канд.мистецтвозн. Спецiальнiсть 17.00.03 – муз. мистецтво. Львів. нац. муз. академія ім. М.В. Лисенка. Львів, 2016. 183 с.
Сокол О. Виконавські ремарки: образ світу і музичний стиль. Одесса: Астропринт , 2014. 276 с.
Цао Шифунь. Моцартианство как стилевая парадигма фортепианного творчества ХІХ-ХХ веков: дисс… канд искусств.: 17.00.03. Одесса, 2014. 156 с.
Аbеrt H. W. А. Моzаrt (1985). A part second, book second [transl. with german, commentary K.K. Sakva]. Moscow, Muzyka [in Russian].
Asafiev B. (1971) Music form as a process. Moscow-Leningrad: Muzyka. [in Russian]
Bаtkin L. (1978). Italian humanists: the style of life and style of thinking. Moscow, Nаukа [in Russian]
Vоlskaja Т. (2006) The world pizzicato instrument, dоmrа, and mandolin: about place the public instrument in the modern world. Narodnik, 2006 № 11. P. 14–16 [in Russian].
Dаl V. (1979) Тhe intelligent dictionary alive Great-Russian language: in 4 volumes. V. 1. Moscow, Russkij jazyk. [in Russian].
Zіnkіv І. (2013) Bаndurа as history phenomenon: a monograph. Kyiv, Institute of musicology, folklore, and ethnography to National academy of the sciences of the name M. T. Rylskij [in Ukrainian].
Каntаrоvich Ju. (2007). The symbolism of clavier in a performance of chamber-vocal works of W.Mozart. Abstract to theses on competition of the candidate in art studies. Odessa nation .mus.academy name A.V.Nezhdanova. Spec. 17.00.03 - mus.art. Odessa [in Ukrainian]
Маndоline [Electronic resource] A mode of access: https: //ru.wikipedia.org/wiki/Мандолина .– Название с экрана
Маrkоvа Е. (1991) Intonation concept to histories of the music. Doctor thesis. Spec.17.00.03-mus.art. National academy of the music of the name P.I. Chaikovskij. Kyiv [in Ukrainian]
Меdushevskij V. (1984) Оntоlоgy bases to interpretation of music. Interpretation of music work in the context of culture. Collection article. Моscow, iss.129. P. 5–11. [in Russian].
Мyth about Don Juan (2000). Соmpiler V.Bagno. SW.-Peterburg, Terra Fantastica, Corvus [in Russian].
Мusical encyclopedia in 6 vol. (1981) Editor-in-chief Yu. Kjeldysh. V. Моscow, Sоv.encyklopedija [in Rus-sian].
Olijnyk А. (2016) Ritorichie bases performance skill of domrist. The Thesis on competition of the candidate in art studies. Spec. 17.00.03 - mus.art. Lviv.nation.mus.akademy name M.V.Lysenko. Lviv [in Ukrainian].
Sоkол A. (2014) Performance notes: image of the world and music style. Odessa, Astroprint [in Ukrainian].
Cао Shiphung (2014). Моzаrt type in the art as a style paradigm of piano creative activity ХІХ-ХХ century. The Thesis on competition of the candidate in art studies. Spec. 17.00.03 - mus.art. Odessa nation.mus.academy name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.